نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۶ تیر ۳, شنبه


کاهش بیشتر تولید نفت باعث افزایش بهای آن شد

توافق وزیران نفت کشورهای عضو اوپک نتیجه داد. بهای نفت خام در ماه ژانویه از مرز ۵۲ دلار برای هر بشکه گذشت و به بالاترین حد خود در ۱۸ ماه گذشته رسید.
Iran 21. Internationale Erdöl, Erdgas, Petrochemie Messe (Isna)
روز ۳۰ نوامبر سال ۲۰۱۶ وزیران نفت کشورهای عضو اوپک برخلاف انتظار بر سر کاهش میزان تولید نفت خود به توافق دست یافتند. توافقی که می‌بایست مانع از سقوط بیشتر بهای نفت خام در بازارهای جهانی شود. کشورهای تولیدکننده‌ی نفت غیرعضو اوپک و به ویژه روسیه نیز با توافق اوپک همراه شدند و از مقادر عرضه نفت خود کاستند. حال این توافق نتیجه داده و منجر به افزایش بهای نفت خام در بازارهای جهانی شده است.
کاهش بیشتر تولید نفت
بهای نفت خام در آستانه برگزاری اجلاس الجزایر در ماه سپتامبر سال گذشته به کمتر از ۳۲ دلار برای هر بشکه رسیده بود. سقوط بهای نفت، کشورهای عضو اوپک را وادار به اتخاذ یک تصمیم واحد کرد. تصمیمی که تا آخرین لحظات در اثر مخالفت‌ها و اهداف سیاسی دو کشور عربستان سعودی و ایران شکننده به نظر می‌رسید. اما کشورهای عضو پذیرفتند میزان تولید نفت خود را تا پایان ژوئن ۲۰۱۷ به ۳۲ میلیون و پانصد هزار بشکه در روز محدود کنند. کشورهای غیرعضو نیز، از جمله روسیه، به‌مثابه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت خام در جهان، برای همراهی با اوپک ابراز آمادگی کردند.
حال بر اساس گزارش‌های منتشرشده، تولید نفت خام بیش از آن حدی کاهش یافته که مورد توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک بوده است. بر اساس آمار منتشرشده، در ماه ژانویه سال جاری۸۹۰ هزار بشکه کمتر از میزان تعیین‌شده نفت روانه بازارهای جهانی شده است.
Kuwait Öl-Industrie (Getty Images/S. Nelson)
بر اساس این گزارش‌ها، کشورهای عضو اوپک ۴۰۰ هزار بشکه بیش از مقدار تعیین‌شده در اجلاس وین از تولید نفت خود کاسته‌اند. به این ترتیب، میانگین تولید نفت کشورهای عضو اوپک در ماه ژانویه ۳۲ میلیون و یکصد هزار بشکه در روز اعلام شده است. روسیه نیز ۱۲۰ هزار بشکه از تولید نفت خام خود کم کرده است. تولید روزانه نفت خام روسیه در ماه ژانویه عملا به ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه رسیده است.
افزایش بهای نفت خام
در اثر کاهش میزان تولید نفت خام، روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت از انبارهای کشورهای صنعتی کاسته می‌شود. گرچه این کاهش با توجه به موجودی انبارهای نفتی کشورهای صنعتی رقم چشمگیری نیست، اما باعث افزایش بهای نفت خام شده است. بهای نفت خام در ماه ژانویه از مرز ۵۲ دلار برای هر بشکه عبور کرد.

هیچ نظری موجود نیست: