نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۶ تیر ۳, شنبه

عربستان: یک حمله تروریستی به مسجد مکه خنثی شد!"شهزاده جنگ"؛ داستان صعود محمد بن سلمان

عربستان: یک حمله تروریستی به مسجد مکه خنثی شد

وزارت کشور عربستان سعودی می‌گوید نیروهای امنیتی این کشور یک حمله تروریستی به مسجد الحرام مکه را خنثی کردند. مطابق این گزارش یکی از تروریست‌ها خود را منفجر کرده و پنج نفر دیگر دستگیر شده‌اند.
Terror-Anschlag in Mekka verhindert (Picture alliance/AA/Saudi Interior Ministry)
به گزارش شبکه خبری العربیه، منصور الترکی سخنگوی امنیتی وزارت کشور عربستان سعودی از خنثی شدن یک عملیات تروریستی خبر داد که "امنیت مسجد‌ الحرام و زائران آن را هدف قرار داده بود".
به گفته‌ی الترکی روز گذشته (جمعه ۲۳ ژوئن/ ۲ تیر) چند عضو یک گروه تروریستی در دو شهر مکه و جده شناسایی و دستگیر شدند.
ظاهرا یکی از تروریست‌ها که در محله اجیاد المصافی در نزدیکی مسجد الحرام در محاصره ماموران امنیتی قرار گرفته بود خود را منفجر کرده است.

مطابق گزارش منابع خبری عربستان در این حادثه عامل انفجار کشته شده و سه زائر و پنج مامور امنیتی مجروح شده‌اند.
Terror-Anschlag in Mekka Verhindert (Getty Images/AFP/B. Aldandani)
وزارت کشور عربستان اعلام کرده که ماموران امنیتی در شهرهای جده و مکه پنج مظنون به عملیات تروریستی از جمله یک زن را بازداشت کرده‌اند و تحقیقات درباره آنها ادامه دارد.
تا کنون گزارشی درباره هویت بازداشت‌شدگان و عامل انتحاری انفجار مکه منتشر نشده است. وزارت کشور عربستان این افراد را "اعضای یک گروه تروریستی" معرفی کرد.
********************************************************

"شهزاده جنگ"؛ داستان صعود محمد بن سلمان

سرویس اطلاعاتی آلمان زمانی درباره حرص محمد بن سلمان برای رسیدن به قدرت هشدار داده بود. تندروی در سیاست خارجی، خصومت با ایران و تلاش برای اصلاحات داخلی از ویژگی‌های قدرتمندترین چهره آینده عربستان شمرده می‌شود.
Saudi Arabien - Kronprinz Mohammed bin Salman (picture-alliance/AA/B. Algaloud)
محمد بن سلمان اینک در اوج زندگی سیاسی حرفه‌ای خود قرار دارد. این تازه‌کار ۳۱ ساله هم مثل بقیه هم‌نسل‌های خود بایستی از پس مشغله‌های کاری و خانوادگی هم‌زمان برآید؛ تکلیفی که او تاکنون با تسلط کامل و شتابی باورنکردنی از عهده آن بر آمده است.
او از تنها همسرش چهار فرزند، دو دختر و دو پسر دارد. پادشاه آینده عربستان سعودی برخلاف بسیاری از دیگر مردان در این کشور، بنا به گفته خودش، تک‌همسری را برگزیده است.
زندگی حرفه‌ای او هم خوب پیش می‌رود: پدرش ملک سلمان روز چهارشنبه (۲۱ ژوئن/ ۳۱ خرداد) او را به مقام ولیعهدی عربستان و جانشینی رئیس دولت منصوب کرد. در این تحول محمد بن نایف، ولیعهد پیشین، سلب قدرت شد و ریاست‌اش بر وزارت کشور را هم از دست داد.
مرد قدرت
منطقا هم بایستی کار به اینجا می‌کشید. این نظر تحلیل‌گر هفته‌نامه آلمانی "اشپیگل" در روز ۲۲ ژوئن (اول تیرماه) در رابطه با تحولات اخیر دستگاه حکومتی عربستان است.
محمد بن سلمان پس از تحصیل حقوق در دانشگاه ملک سعود، از طریق پدر ۸۱ ساله‌اش خیلی زود و کاملا حساب‌شده و سیستماتیک وارد چرخه قدرت شد.
سال ۲۰۰۹ زمانی که فرماندار ریاض بود، مشاور ویژه‌ی پدر شد. زمانی که پادشاه کنونی در سال ۲۰۱۳ ولیعهد شد، پسرش ریاست دیوان ولیعهد را برعهده گرفت و سال ۲۰۱۵ هم با رسیدن پدر به قدرت وزیر مشاور و نیز رئیس شورای توسعه و اقتصاد شد؛ امری که از جمله برایش کنترل بر شرکت ملی نفت "سعودی آرامکو" را به ارمغان آورد.
صعود جهشی
محمد بن سلمان همچنین بانی پروژه هزاران میلیاردی "چشم‌انداز ۲۰۳۰" و مبتکر تأسیس "بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری دولتی جهان" به ارزش ۲ تریلیون دلار نیز هست. عربستان سعودی در نظر دارد با این طرح بلندپروازانه وابستگی خود به درآمد نفتی را در دهه‌های آتی به شکل چشمگیری کاهش داده و جامعه را مدرنیزه کند.
در حالی که ولیعهد کنونی به تندروی در سیاست خارجی شهرت دارد، در مقیاس ملی اصلاح‌طلبی محسوب می‌شود که در صدد گشایش‌هایی در جامعه به‌شدت محافظه‌کار عربستان است.
هنگامی که دو سال پیش ملک سلمان به پادشاهی رسید، فرزندش را در مقام وزیر دفاع منصوب کرد. چنین بود که صعود پرشتاب این شهزاده پرانرژی در مرکز توجه جهانیان قرار گرفت. این توجه در آلمان اما با حسی ناخوشایند همراه بود.
هشداری قدیمی درباره قدرت‌گیری سیاستی "مداخله‌جویانه"
سرویس اطلاعاتی فدرال آلمان (BND) همان زمان درباره قدرت‌گیری او هشدار داد. این نهاد اطلاعاتی آلمان در گزارشی تحلیلی در همین مورد در دسامبر ۲۰۱۵ گفته بود که قدرت‌گیری فرزند ملک سلمان «این خطر پنهان را در بر دارد که او در جریان تلاش برای تثبیت موقعیت خود به عنوان جانشین پادشاه، در زمان حیات پدرش نیز زیاده‌روی کند».
 
تماشای ویدیو01:54

جنگ لفظی ایران و عربستان؛ جنگ "شجره الملعونه" با "فرزندان مجوس"

کارشناسان امور کشورهای عربی و تحلیل‌گران سرویس اطلاعاتی آلمان، علاوه بر این به این نتیجه رسیده بودند که محمد بن سلمان طرفدار نوعی "سیاست فعال مداخله‌جویانه" است و تلاش می‌کند فضای تأثیرگذاری خود را در حوزه نظامی نیز گسترش دهد؛ امری که می‌تواند "مناسبات با دولت‌های دوست و به‌ویژه دولت‌های مؤتلف در منطقه" را به خطر بیندازد.
دولت آلمان در آن زمان، دست‌کم نزد افکار عمومی، از این ارزیابی فاصله گرفت. پشت درهای بسته اما ممکن است در وزارت خارجه و دفتر صدراعظم هم به همین نظر رسیده باشند، زیرا این ارزیابی کاملا دقیق بوده است.
پادشاهی به غایت محافظه‌کار عربستان از سال ۲۰۱۵ بدین‌سو بیش از پیش تلاش کرده تا موقعیت خود را در موضع رهبری جهان عرب تثبیت کند. به ارزیابی نویسنده اشپیگل، اینک حکومت ریاض جنگ را ادامه سیاست با وسایل دیگر می‌داند و در همین راستا نیز چندین ائتلاف منطقه‌ای می‌سازد.
دعوی سرکردگی جهان عرب
از زمانی که محمد بن سلمان در سال ۲۰۱۵ وزیر دفاع شد، عربستان رهبری ائتلافی نظامی را برعهده گرفت که در کشور همسایه یمن علیه شبه‌نظامیان حوثی می‌جنگد. شورشیان این گروه در سپتامبر ۲۰۱۴ صنعا را تصرف کردند و عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری مورد حمایت عربستان در یمن را از آنجا راندند. حوثی‌ها مورد حمایت ایران هستند و ریاض هم ایران شیعی را دشمن شماره یک عربستان سنی می‌داند.
چند هفته پیش هم عربستان سعودی بحران قطر را به وجود آورد. از محمد بن سلمان به عنوان مبتکر "محاصره" قطر یاد می‌شود. حاکمان ریاض ائتلافی از کشورهای عربی را دور خود جمع کردند تا روابط دیپلماتیک خود با دوحه را قطع کنند و مرزهای زمینی، هوایی و دریایی خود را به روی قطر ببندند.
هدف رسمی این اقدام متمرکز و مشترک، قطع حمایت قطر از تروریست‌های اسلام‌گرا در سراسر جهان عنوان شده است. به نظر نویسنده اشپیگل اما هدف عربستان که خود یکی از "پرورشگاه‌های نفرت‌پراکنی" است، مطیع کردن امیر جوان قطر، تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی است. ریاض می‌خواهد نشان دهد که چه کسی در جهان عرب حرف آخر را می‌زند.

هیچ نظری موجود نیست: