نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۵ اسفند ۲۳, دوشنبه

کلئوپاترا، فرعون مصر و تجسم ایزیس

۱۶ اسفند ۱۳۹۲

کلئوپاترا برای جلوگیری از توسعه طلبی رومیان در مصر با دو تن از قدرتمند ترین مردان روم، ژول سزار و مارک آنتونی رابطه برقرار کرد.
کلئوپاترا، متولد ۱۲ اوت در سال ۳۰ پیش از میلاد مسیح و آخرین فرعون قدرتمند مصر از سلسله یونانی تبار بطالمه است-سلسله ای که پس از مرگ اسکندر بر مصر حکومت کردند. بطالمه به زبان یونانی سخن می گفتند و از کاربرد زبان مصری اکراه داشتند.در دوران آنان زبان یونانی نیز در کنار زبان مصری به زبان رسمی تبدیل شد. اما کلئوپاترا زبان مصری آموخت و خود را تجسم الهه مصری، ایزیس، می دانست.

کلئوپاترا به مدت ۴۰ سال بر مصر حکومت کرد. او در واقع در آغاز به همراه پدر و سپس با همراهی برادرانش ، که بنابه رسوم مصر با آن ها ازدواج کرد، بر مصر فرمان می راند. اما در نهایت خود تنها فرمانروای مصر شد. او که می خواست از نفوذ و دست اندازی های توسعه طلبانه رومیان بر مصر جلوگیری کند با دو تن از قدرتمند ترین مردان روم رابطه برقرار کرد. رابطه او با ژول سزار به حراست و تحکیم تاج و تختش کمک کرد و از او پسری به نام سزاریون آورد. پس از قتل سزار در سال ۴۴ میلادی، با همدستی مارک انتونی به مخالفت با جانشین سزار، اوکتاویانوس (اوگوستوس ) برخاست. از آنتونی دو فرزند دوقلو به دنیا آورد.

پس از شکست در جنگ با روم، آنتونی خودکشی کرد و درپی آن کلئوپاترا نیز بنا به رسم مصریان خود را با نیش مار کبرا در سال ۳۰ میلادی کشت. پسرش پس از او مدت کوتاهی به عنوان فرعون حکومت کرد تا سرانجام به فرمان سزار روم کشته شد و مصر به یکی از ایالت های روم تبدیل شد.

کلئوپاترا در فرهنگ غرب چهره ای بسیار جذاب و محبوب است و سرنوشت و زندگی اش مایه خلق بسیاری از آثار هنری و ادبی و تجسمی و تصویری جهان بوده است. تراژدی سزار و کلئوپاترا نوشته ویلیام شکسپیر، اپرایکلئوپاتر اثر ژول ماسنا، فیلم کلئوپاترا که در سال ۱۹۶۳ با شرکت الیزابت تیلور در نقش کلئوپاترا و ریچارد برتون در نقش برابر او ساخته شد.

در نقاشی ها و مجسمه های پرشماری که از او در سراسر جهان ساخته شده به صورت زنی زیبا جلوه گر شده است. تاثیر و تسخیر پی در پی قدرتمند ترین مردان آن روزگار نیز می تواند دلیلی بر زیبایی و جذابیت زنانه او باشد.

هیچ نظری موجود نیست: