نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۵ دی ۳, جمعه

شست مشترک نویسندگان کودک و نوجوان در استانداری آذربایجان‌شرقی:

نابودی دریاچه ارومیه سلامت ۱۶ میلیون جمعیت را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد

دریاچه ارومیه پل شهید کلانتری
در نشست نویسندگان کودک و نوجوان در استانداری آذربایجان شرقی از ایجاد ستاد مطالعاتی با حضور ۵۵۰ کارشناس داخلی و ۵۰ کارشناس خارجی ایرانی صحبت شد که توانسته است ۲۷ راهکار اصلی را برای احیای دریایچه مذکور ارائه دهد.
به گزارش ایسنا، در نشست مشترک نویسندگان کودک و نوجوان در استانداری آذربایجان‌شرقی، «خلیل ساعی» مدیر دفتر منطقه احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی گفت: بحث دریاچه ارومیه باید به‌عنوان بحث ملی و فراملی مورد توجه قرار گیرد. تبخیر آب در کنار استفاده نامطلوب از آب‌های جاری و زیرزمینی باعث شده است تا موضوع آب این منطقه به موضوعی چالش‌برانگیز تبدیل شود.
وی اظهار کرد: گرد و غبار حاصل از خشک شدن دریاچه ارومیه تا شعاع ۵۰۰ کیلومتر آسیب‌زننده خواهد بود. ما امیدواریم بتوانیم تراز دریاچه ارومیه را که هم‌اکنون به ۱۲۷۰/۵۵ رسیده است طی برنامه‌ای تدوین شده افزایش دهیم. البته در کنار این اقدامات فنی نیازمند کار فرهنگی هستیم که امیدواریم با تلاش شما نویسندگان بتواند به بهترین شکل جامع عمل بپوشد.
ساعی افزود: سایتی نیز با عنوان سایت احیای دریاچه ارومیه به نشانی www.ulrp.sharif.ir طراحی شده است که قابل دسترسی همگان است و در بخشی از آن شما می‌توانید نظرات خود را درج کنید. این سایت، اطلاع‌رسانی کاملی را در زمینه روند احیای دریاچه ارومیه در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.
از سال ۷۴ ارتفاع آب دریاچه ارومیه سالانه هشت متر پائین آمده است
وی افزود: در کل کشور آب تولیدی ۸۹ میلیارد مترمکعب است و مطابق شاخص‌های توسعه سازمان ملل تنها باید ۴۰ درصد از این آب برداشته شود یعنی سالانه معادل ۳۶ میلیارد مترمکعب. در حالی که مصرف سالیانه ما ۹۶ میلیارد مترمکعب است. اگر این ۴۰ درصد رعایت می‌شد ارتفاع آب دریاچه ارومیه سه متر بالاتر بود و دیگر نیازی به تشکیل ستادی با هزینه‌های میلیاردی برای جبران کمبود آب دریاچه ارومیه نبود ولی متأسفانه از سال ۷۴ و ۷۵ ارتفاع آب دریاچه ارومیه سالانه هشت متر پایین آمده است.
به گزارش ایسنا، «مناف یحیی‌پور» معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که همراه با جمعی از ۵۰ نویسنده در قالب طرح کاروان کتاب عازم آذربایجان‌شرقی شده است نیز با حضور در این نشست، گفت: هدف اصلی ما کمک به ترویج کتابخوانی در میان نسل نوپاست. ما در کانون دو مونشن گرافیک تولید کرده‌ایم و مجموعه‌ای از داستان‌های نوجوانانه را با موضوع دریاچه ارومیه در اختیار داریم. این نقطه می‌تواند نقطه شروع تعامل خوبی برای همکاری بین ما و شما به منظور کمک برای جلوگیری از بحران ملی و حتی منطقه‌ای خشک شدن دریاچه ارومیه باشد بویژه که همکاری ما کانونی‌ها با انجمن نویسندگان کودک و نوجوان از سال‌های پیش خوب بوده است و امیدواریم بتوانیم در تعامل با استانداری، محیط زیست و... طی برنامه‌ریزی‌های مشخصی در تألیف کتاب‌هایی که بتواند ذهن و روح کودکان و نوجوانان را در زمینه همکاری و توجه به دریاچه ارومیه جلب کند، همکاری داشته باشیم.
«عزت‌الله الوندی» دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان نیز گفت:‌ دریاچه ارومیه نه تنها یک دغدغه ملی است بلکه دغدغه‌ای فراملی است و ما نویسندگان به واسطه خلق آثاری که می‌تواند در لایه‌های زیرین فرهنگ به گونه‌ای عمیق نفوذ کند آمادگی داریم تا به مدد اطلاعاتی که در اختیار ما قرار می‌گیرد در خلق آثار پرنفوذ برای کودکان و نوجوانان وارد عمل شویم.
«هدیه شریفی» نویسنده و منتقد ادبی با اشاره به خلق آثاری با موضوع دریاچه ارومیه با حمایت سازمان میراث فرهنگی گفت: خیلی از نویسندگان این جمع می‌توانند از هر موضوعی مطلبی خواندنی ویژه کودکان و نوجوانان داشته باشند. البته چنین کاری نیازمند همفکری و اطلاعات کارشناسی شده دقیق است. بسیاری از مطالب به صورت ژورنالیستی وجود دارد و به همین واسطه نمی‌تواند مورد استفاده نویسندگان قرار گیرد اما موضوعاتی نیز هست که هیچ موقع تغییر نمی‌کند مثل قصه اساطیری دریاچه ارومیه. به هر حال رویکرد شما به قضیه دریاچه ارومیه جهت‌گیری ما را روشن می‌کند. بهتر است همین امروز کارگروهی مشخص شود که ما بدانیم چه کمکی از دستمان برای احیای این دریاچه برمی‌آید.
«محمدکاظم اخوان» نویسنده کودکان و نوجوانان نیز گفت: حل هر مشکلی ملزومات خود را می‌طلبد. بر همین اساس با توجه به اهمیت بحث دریاچه ارومیه و احیای آن شاید بد نباشد که نسبت به تشکیل کانال تلویزیونی که بتواند به اطلاع‌رسانی در زمینه احیای این دریاچه در قالب‌های مختلف فرهنگی و هنری بپردازد فکر کنیم.
وی گفت:‌ بحث احیای دریاچه ارومیه بحثی فراملی است که باید علاوه بر جنبه‌های فنی در حوزه فرهنگی نیز روی آن کار جدی و با برنامه‌ریزی صورت گیرد. حتی این موضوع باید از گروه سنی خردسال مورد توجه قرار گیرد، چون بحث خشک شدن دریاچه ارومیه بحثی است که در کنار نابودی تالاب‌ها، افزایش کویرها یا کویرزایی، نابودی جنگل‌ها و... اتفاق می‌افتد. یعنی دریاچه ارومیه تنها بخشی از این نابودی است که باید برای آن فکری جدی کرد.
«محمدصادق پورمهدی» معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز گفت:‌ فکر می‌کنم مسئولان باید گوش‌های شنوا و چشم‌های بینایی داشته باشند و به صحبت‌های همگان به‌ویژه نویسندگان و خالقان ادبی گوش کنند، چون هنرمندان به‌واسطه روحیه لطیف خود بهتر می‌توانند طبیعت را بفهمند و با آن زندگی کنند.
پورمهدی افزود: موضوع دریاچه ارومیه در واقع بحثی کلان است که از کمبود آب حکایت می‌کند. کشور ما در منطقه‌ای نیمه خشک و خشک واقع شده است و همین موضوع بارها باعث شده است که مسئله کم‌آبی از حالت یک مسئله اجتماعی به حالتی امنیتی بدل شوند. متأسفانه پس از انقلاب جمعیت کشور ما دو برابر شده است. البته خداوند عقل را در وجود ما گذاشته تا بتوانیم با اتکا به دانش بر این مسئله فائق شویم ولی متأسفانه ۹۰ درصد هدر رفتن آب‌های ما از طریق بی برنامگی در بخش کشاورزی صورت می‌گیرد.
نابودی دریاچه ارومیه سلامت ۱۶ میلیون جمعیت را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد
وی ادامه داد: خوشبختانه در دولت تدبیر و امید موضوع دریاچه ارومیه به‌عنوان یک مسأله اجتماعی تلقی شده و نه امنیتی و ایشان از همه دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله جهاد سازندگی، سازمان آب، منابع آبی و... خواسته تا شورای فرهنگی و اجتماعی را تشکیل دهند و در این شورا با ایجاد حساسیت در مردم نسبت به این مسأله وارد عمل شوند. تجربه نیز ثابت کرده هر جا که مسئولان صادقانه عمل کرده‌اند مردم با آن‌ها همراه شده‌اند. این واقعیتی است که نابودی دریاچه ارومیه سلامت ۱۶ میلیون جمعیت را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد و ما باید در همکاری با مردم بر این مشکل فائق شویم.
پورمهدی با برشمردن اقداماتی همچون بحث شغل‌های جایگزین در اراضی شور، استفاده از روحانیون به منظور تنویر افکار عمومی و... گفت: هنرمندان و نویسندگان نیز باید وارد این عرصه شوند و با توجه به گسترش فضاهای مجازی که امروز تأثیر انکارناپذیری را دارد با نگارش متون مختلف به این موضوع دامن زنند.

هیچ نظری موجود نیست: