نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۵ اردیبهشت ۶, دوشنبه

 «امید را آزاد کنید»

امید کوکبی، محقق علم فیزیک، می‌گوید که از او خواسته‌اند یا با پرونده هسته‌ای ایران همکاری کند یا ده سال به زندان برود

روز گذشته و پس از انتشار عکسی از امید کوکبی بر تخت بیمارستان، تعداد زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی خواستار آزادی او شدند و این خواسته به یکی از داغ‌ترین موضوع‌های روز شبکه اجتماعی توییتر بدل شد.  
امید کوکبی، پژوهشگر علم فیزیک است که از پنج سال و سه ماه پیش بدون مرخصی در زندان به سر می‌برد و روز چهارشنبه در بیمارستان سینای تهران مورد عمل جراحی قرار گرفت و به دلیل ابتلا به سرطان کلیه، یکی از کلیه‌هایش به طور کامل از بدنش خارج شد.
پس از انتشار این اخبار و عکسی از وی، کاربران در شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام، به این مسئله پرداختند و خواستار آزادی او و دسترسی‌اش به  کمک‌های بهداشتی و درمانی شدند.
علی‌رغم فیلتر بودن شبکه اجتماعی توییتر در ایران، کاربران ایرانی توانستند در مدت زمان کوتاهی، هشتگ‌های FreeOmid# و #امیدکوکبی را بدل به داغ‌ترین ترند یا هشتگ توییتر کنند و موج توییتری به راه بیندازند. این هشتگ‌ها در بیش از دویست هزار توئیت مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
در شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز بیش از ۱۵۰۰ تصویر به یاد امید کوکبی به اشتراک گذاشته شده و افرادی نظیر جعفر پناهی و مهناز افشار هم در پست‌هایی به آن پرداخته‌اند.
امید کوکبی، پژوهشگر فیزیک با تخصص لیزر مشغول مطالعه در دانشگاه آستین تگزاس بود که سال ۱۳۸۹، پس از سفرش به ایران، در حالی که در راه بازگشت به آمریکا بود، در فرودگاه دستگیر شد. امید کوکبی، ترکمن و سنی‌مذهب، در جلسه محاکمه‌اش به اتهام ارتباط با دولت‌های متخاصم و کسب مال نامشروع به ده سال زندان محکوم شد. این حکم بعدتر و با تجدیدنظر تغییر نکرد.
امید کوکبی بهمن ماه دو سال پیش در نامه‌ای از زندان نوشت که از او خواسته‌اند تا با برنامه هسته‌ای ایران همکاری کند یا آن‌که ده سال زندان را تحمل کند. وی نوشته بود که دانشمند نباید در فعالیت‌هایی که به ضرر بشریت است شرکت کند. 
حدود دو سال پیش و پس از مطرح شدن پرونده کوکبی، ۱۸ برنده جایزه نوبل فیزیک به خامنه‌ای، رهبر ایران نامه‌ای نوشتند و خواستار آزادی او شدند. در این نامه آمده بود که آقای کوکبی "تنها به خاطر امتناع از همکاری با مراکز تحقیقات نظامی جمهوری اسلامی ایران" زندانی شده است.

هیچ نظری موجود نیست: