نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۵ اردیبهشت ۶, دوشنبه

انتقاد دانشمند ناسا از زنجیر کردن فیزیکدان ایرانی به تخت بیمارستان

  • 24 آوریل 2016 - 05 اردیبهشت 1395
Image copyright
Image captionعکسی متعلق به چند ماه پیش از امید کوکبی و وکیل او در بیمارستان طالقانی
فیروز نادری، یکی از سرشناس ترین دانشمندان ایرانی ساکن آمریکا، در صفحه فیسبوک خود به شدت از نحوه برخورد با امید کوکبی، فیزیکدان ایرانی که در زندان اوین تهران مبتلا به سرطان شده، انتقاد کرده و خواستار آزادی او شده است.
آقای نادری که درحال حاضر مدیر اکتشافات منظومه شمسی در آزمایشگاه رانش جت در شهر پاسادینای کالیفرنیاست در اشاره به عکسی از امید کوکبی که پای او به تخت بیمارستان زنجیر شده نوشت:‌ "این امید کوکبی فیزیکدان ۳۴ ساله علوم لیزری است که در دانشگاه تگزاس در آستین تحصیل می کرد و پس از بازگشت از آمریکا به ایران برای دیدار خانواده اش در ژانویه ۲۰۱۱ دستگیر شد."
فیروز نادری اضافه کرد: "او تحت اتهامات ساختگی پنج سال است که در اوین محبوس بوده و هفته پیش تحت عمل جراحی قرار گرفت تا کلیه راستش درآورده شود؛‌ سرطان پیشرفته ای که نتیجه سال ها محرومیت از مراقبت های پزشکی در زندان است."
امید کوکبی، یکی از نخبگان فیزیک ایران است که می‌گوید حکم ۱۰ سال زندان او "برای مجبور کردن من به همکاری در نهادهایی که دلخواهم نبودند و به سود ایران و جهان عمل نمی‌کردند" بوده است.
اتهام رسمی امید کوکبی ارتباط با دولت متخاصم یعنی آمریکا و جاسوسی است.
سعید خلیلی، وکیل امید کوکبی، روز ۲۹ فروردین اعلام کرد که موکلش به سرطان کلیه مبتلا شده. آقای کوکبی روز اول اردیبهشت در بیمارستان سینای تهران مورد عمل جراحی قرار گرفت.
آقای نادری در ادامه از مقام های ایرانی پرسیده است چرا از دانشمندان ایرانی مقیم خارج می خواهند به کشور بازگردند.
Image copyrightFacebook
Image captionعکس از صفحه فیسبوک فیروز نادری
او نوشت:‌ "آیا ایران اینگونه دانشمندان خود را ارج می گذارد؟ رئيس جمهور ایران مهاجران ایرانی را ترغیب می کند به ایران بازگردند و به بازسازی ایران کمک کنند. آیا می خواهید چند نفر دیگر را پس از بازگشت زندانی کنید؟ بعضی ها در ایران برای من می نویسند و می گویند 'چرا به ایران برنمی گردی و به کشور خودت خدمت نمی کنی؟' جدی می گویید؟ اول امید را آزاد کنید بعد دیگران را دعوت کنید."
آقای نادری اشاره می کند که گروه عفو بین الملل امید کوکبی را زندانی وجدان خوانده است.
آقای نادری در زیر پست فیسبوکی خود همچنین نوشت:‌ "کشوری که من برای زندگی انتخاب کرده ام،‌ آمریکا، با من مثل خیلی های دیگر رفتار استثنایی داشته. واقعا غم انگیز است که ایران نمی تواند با شهروندان خود خوب برخورد کند. یک کشور (آمریکا) نام شما را روی یک سیارک می گذارد، دیگری شما را به تخت بیمارستان زنجیر می کند."
آقای کوکبی که درخواست‌های او برای تجدیدنظر به نتیجه‌ای نرسیده بهمن‌ماه دو سال پیش در پیامی از زندان نوشت: "از من خواستند یا همکاری در راستای پروژه‌های هسته‌ای منظور نظر ایشان را بپذیرم، یا تحمل ده سال زندان."

امید کوکبی کیست؟

امید کوکبی متولد ۱۳۶۱ در گنبد کاووس، از نخبگان فیزیک ایران است. او در کنکور سال ۱۳۷۹ گروه ریاضی رتبه بیست و نهم شد.
وکیل آقای کوکبی می‌گوید که او به عنوان دانشجوی نخبه از رهبر ایران لوح تقدیر گرفته است.
Image copyrightPersonal Pages
او زمانی که دانشجوی فوق دکترای فیزیک (لیزر) در دانشگاه آستین تگزاس آمریکا بود، در سفری به ایران دستگیر شد.
اتهام امید کوکبی ارتباط با دول متخاصم یعنی آمریکا و جاسوسی و حکم‌اش ده سال زندان است، اما نزدیکانش می‌گویند که او به اجبار اعتراف کرده است.
آقای کوکبی تاکنون به مدت پنج سال و سه ماه در زندان بوده و در این مدت به مرخصی نرفته است.
وکیلش می‌گوید که او از رهبر ایران درخواست عفو کرده اما هنوز پاسخی نگرفته است.
به گفته سعید خلیلی، آقای کوکبی در زندان دو سال درد کلیه داشته و فقط داروهای مسکن به او داده‌اند و "اگر زودتر به بیماری او رسیدگی می‌شد، شاید کار به اینجا نمی‌کشید که یکی از کلیه‌هایش را از دست بدهد."
در حال حاضر نمونه‌های گرفته شده از بدن او به آزمایشگاه فرستاده شده تا مشخص شود آیا سرطان به اعضای دیگر بدن او سرایت کرده است یا نه.
غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه می‌گوید که او در بیمارستان از امکانات لازم برخوردار است.
او روز یکشنبه گفت: افرادی که در زندان هستند نیز مانند دیگر افراد ممکن است بیمار شوند. اگر بتوان آنها را در داخل زندان معالجه کرد این اقدام انجام می‌شود در غیر این صورت به بیمارستان منتقل خواهند شد.

هیچ نظری موجود نیست: