شبکه­‌ حقوق بشر کُردستان با انتشار گزارشی تحت عنوان ” جان در گرو نان ” به بررسی کشتار سیستماتیک کولبران و کاسبکاران کُرد در سال ۹۳ توسط نیروهای انتظامی و نظامی جمهوری اسلامی ایران در مناطق مختلف کُردستانی پرداخته است.
koolbaran201203_1-1
بر طبق تحقیقات شبکه­‌ حقوق بشر کُردستان در طول یک سال گذشته، حداقل ۲۷ نفر بر اثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی به قتل رسیده و ۲۸ نفر هم مجروح و حداقل ۶ نفر به دلیل غرق شدن در رودخانه و یا سرمازدگی و حوادث دیگر جان باخته و ۴ نفر هم به دلیل انفجار مین اعضای مختلف بدن خویش را از دست داده­‌اند.
برای دریافت فایل این گزارش به صورت پی دی اف اینجا را کلیک کنید.
در طول یک سال گذشته حداقل ۶۵ نفر کشته یا مجروح شده‌اند و این آمار به دلیل نبود امکات تحقیقات مستقل در داخل کشور و فشارهای امنیتی بر منابع داخلی حداقل آماریست که شبکه‌ حقوق بشر کُردستان توانسته گردآوری نماید.
با تماسی که با بیشتر خانواده‌های قربانیان گرفته شده است تنها چند مورد از آنها اعلام کرده‌­اند که به صورت رسمی اقدام به شکایت در مراجع ذیربط قضایی نموده اند و بقیه خانواده‌ها به دلیل فشار نیروهای نظامی برای تحویل دادن جنازه به شرط عدم اطلاع رسانی و شکایت در این خصوص، از این امر مهم سرباز زده اند. خانواده یکی از قربانیان که در نزدیکی شهر کرمانشاه توسط نیروهای اداره‌ی مبارزه با قاچاق کالا در ورودی شهر به قتل رسیده بود به شبکه‌ حقوق بشر کُردستان گفت که فرزند آنها ۲۴ سال سن داشته و همسر وی نیز حامله بوده و از روی بیکاری مجبور به خرید و فروش سیگار شده که ماموران این عمل را قاچاق دانسته اند و علیرغم اطلاع کامل از وجود چند کارتن سیگار، خودروی سواری ایشان را مورد شلیک مستقیم قرار داده و او را که به شدت زخمی شده بود، متوقف کرده و برای چندین ساعت در بازداشتگاه غیر استاندارد یکی از پاسگاهای انتظامی محبوس می نمایند. این در حالی است که ایشان نیاز فوری به اقدامات پزشکی داشته ولی از اینکار امتناع می ورزند و با تاخیر زیاد به بیمارستان منتقل می نمایند که نهایتاً به علت خونریزی زیاد فوت می‌کند.
این خانواده در ادامه به شبکه گفتند که آنها از طریق وکیل اقدام به شکایت از مامورین انتظامی کرده‌اند اما با گذشت چند ماه همچنان این پرونده بدون اینکه از سوی دادگاه نظامی برای مامورین قرار یا حکمی صادر شود، بلاتکلیف مانده است.
بر طبق تحقیقات بر عمل آمده در سه مورد این از این قتلها مامورین بعد از زخمی کردن کول­بران یا کاسب­کاران آنها را در مناطق مرزی رها کرده و یا در بازداشتگاه نگهداری کرده تا در نهایت هر سه نفر به دلیل خونریزی شدید فوت کرده‌اند. همچنین ۶ نفر از این افراد فاقد هر گونه کالای قاچاق بوده و شهروند مدنی بوده که تنها به دلیل مشکوک بودن خودروی آنها مورد هدف شلیک قرار گرفته و سه نفر به قتل رسیده و سه نفر آنها نیز زخمی شده‌اند.