در حالی‌که رسانه‌های جهان تصاویر متعددی از صف سیاستمداران جهان در راهپیمایی پس از ترورهای اخیر در پاریس را منتشر کرده‌اند، یک روزنامه به‌شدت محافظه‌کار اسرائیلی در اقدامی تصاویر تمامی سیاستمداران زن، به‌ویژه آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان را حذف کرده است.
تصاویر آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، آن ایدالگو، شهردار پاریس و فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه اسرائیلی «هامُدیا» حذف شده‌اند.
تصاویر آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، آن ایدالگو، شهردار پاریس و فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه اسرائیلی «هامُدیا» حذف شده‌اند.
اشپیگل‌آنلاین روز سه‌شنبه ۱۳ ژانویه / ۲۳ دی نوشته است، راهپیمایی یادبود کشته‌شدگان حملات تروریستی پاریس در خاطره‌ها خواهد ماند. دلیل اصلی آن همبستگی بی‌سابقه مردم بود اما حضور بیش از ۴۰ تن از رهبران سیاسی جهان، تصاویر منتشرشده در این‌باره و حاشیه‌های آن نیز این رویداد را به یادماندنی کرده است.
در این تصاویر شاهد شرکت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هستیم، در حالی‌که به‌گفته رسانه‌های اسرائیل نتانیاهو قرار نبود در این مراسم شرکت کند و خود تصمیم گرفت که به پاریس برود. این اقدام نخست‌وزیر اسرائیل موجب دلخوری دفتر ریاست جمهوری فرانسه شد و این دفتر به همین دلیل محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را نیز دعوت کرد.
همچنین قرار نبود که نیکلا سرکوزی، رئیس‌جمهور پیشین فرانسه در صفوف نخست راهپیمایی رهبران جهان در پاریس حضور داشته باشد اما او نیز خود را در ردیف‌های اول جا داد و همین ماجرا دستاویزی شد تا مردم فرانسه با شوخی در شبکه‌های اجتماعی تصاویر سرکوزی را مثلا در کنار هلموت کُهل و فرانسوا میتران رهبران آلمان و فرانسه در سال‌های دور یا در کنار ارنستو چه‌گوارا و فیدل کاسترو، رهبران انقلاب کوبا؛ یا در پسزمینه تابلوی شام آخر لئوناردو داوینچی، مونتاژ کنند.
شوخی‌های مردم در شبکه‌های اجتماعی با حضور نیکلا سرکوزی رئیس‌جمهور پیشین فرانسه در صفوف نخست راهپیمایی رهبران جهان در پاریس
شوخی‌های مردم در شبکه‌های اجتماعی با حضور نیکلا سرکوزی رئیس‌جمهور پیشین فرانسه در صفوف نخست راهپیمایی رهبران جهان در پاریس
یکی از مسائل جالب دیگر در راهپیمایی روز یکشنبه شرکت نکردن باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در آن بود که دولت آمریکا از این بابت پوزش خواست.
این موضوع که راهپیمایی رهبران کشورهای جهان به‌دلیل مسائل امنیتی در خیابانی مسدودشده و خالی برگزار شد نیز از موضوعات بحث‌برانگیز این روز بود.
اما مسائل جنجالی این روز با انتشار تصاویر صف اول راهپیمایی رهبران جهان در روزنامه فوق محافظه‌کار اسرائیل به نام «هامُدیا» با ۲۵ هزار شمارگان (تیراژ) تکمیل شد.
در نسخه عکسی که این روزنامه منتشر کرد چهره‌های زنان سیاستمداری که در راهپیمایی یکشنبه شرکت کرده بودند، به‌ویژه آنگلا مرکل که در طول راهپیمایی در کنار فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه و در وسط صف نخست حرکت می‌کرد، حذف و پاک شده‌اند.
همچنین تصویر آن ایدالگو، شهردار پاریس که دست در دست ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، داده حذف شده است.
این عکس چنان بریده شده است که تصویر فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حذف شده و تنها یک دست او در تصویر پیداست.
تصویر منتشرشده در روزنامه اسرائیلی «هامُدیا»
تصویر منتشرشده در روزنامه اسرائیلی «هامُدیا»
محافظه‌کاران تندرو در اسرائیل به قوانین سخت‌گیرانه مذهبی پایبندند و از حضور در بسیاری از بخش‌های جامعه مدرن پرهیز می‌کنند. آن‌ها به‌ویژه خواهان تفکیک جنسیتی در اتوبوس‌ها، بیمارستان‌ها و حتی گورستان‌ها هستند و با انتشار تصاویر زنان مخالفند. به همین دلیل در اورشلیم (بیت‌المقدس) همواره پوسترهای تبلیغاتی با تصاویر زنان پاره می‌شوند.
سانسور تصاویر در صفحات روزنامه‌ها از جمله موارد متداول در محافل محافظه‌کاران تندرو در اسرائیل است.
مورد مشابه در این زمینه انتشار تصاویر باراک اوباما و مقام‌های ارشد آمریکا در کاخ سفید و در عصر روز یکم ماه مه ۲۰۱۱ به‌هنگام تماشای تصاویر زنده عملیاتی که منجر به کشته شدن اسامه بن‌لادن رهبر القاعده شد، است. یک هفته‌نامه محافظه‌کار یهودی که در آمریکا منتشر می‌شود تصویر هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه وقت ایالات متحده را حذف کرد و به دلیل این تغییر مورد سرزنش کاخ سفید قرار گرفت.