نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۶ دی ۲۲, جمعه

کنشگران مدنی و مدافعان حقوق بشر در ایران نسبت به سلامت و امنیت جانی معترضانی که در رابطه با ناآرامی‌های اخیر در تهران و شهرستان‌ها بازداشت شده‌اند، ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی آنان شده‌اند.



ابراز نگرانی نسبت به وضعیت معترضان بازداشت‌شده

کنشگران مدنی و مدافعان حقوق بشر در ایران نسبت به سلامت و امنیت جانی معترضانی که در رابطه با ناآرامی‌های اخیر در تهران و شهرستان‌ها بازداشت شده‌اند، ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی آنان شده‌اند.
Iran Protest Sicherheitskräfte (FARS)
کمپین حقوق بشر ایران در گزارشی که روز جمعه ۲۲ دی‌ماه (۱۲ ژانویه) منتشر کرده، نسبت به خبر کشته شدن دو نفر از معترضان بازداشت شده در ایران واکنش نشان داده است. در این گزارش همچنین به ادعای محمدجعفر منتظری، دادستان کل جمهوری اسلامی، مبنی بر اینکه علت مرگ این دو بازداشت‌شده "خودکشی" بوده، پاسخ داده شده است.
روز پنج‌شنبه ۲۱ دی‌ماه، دادستان کل ایران، گفت فردی که در زندان اوین دست به خودکشی زده، معتاد بوده است. مسئولان درباره مرگ یک معترض دیگر در اراک نیز ادعای مشابهی کرده‌اند.
کمپین حقوق بشر در ایران با اشاره به سخنان محمد سیف‌زاده و نسرین ستوده اعلام کرده است که اصرار دادستان بر "خودکشی" و "معتاد بودن" این دو معترض از بار مسئولیت جمهوری اسلامی ایران نمی‌کاهد.
سینا قنبری و وحید حیدری
دادستان کل جمهوری اسلامی ایران در سخنان خود از اعلام نام این دو نفر خودداری کرده بود. موضوع بر سر مرگ مشکوک سینا قنبری و وحید حیدری است.
سینا قنبری جوانی ۲۲ ساله بوده که به ادعای مقامات قضایی جمهوری اسلامی ایران روز ۱۶ دی‌ماه در دستشویی قرنطینه اوین اقدام به "خودکشی" کرده و جسد او سه روز بعد به خانواده‌اش تحویل داده شده است.
Iran Protest in Stadt Ahwaz (Enteckhab.ir)
بسیاری از فعالان سیاسی و مدنی ایران که با شرایط زندان اوین آشنایی دارند، ادعای دادستان را رد می‌‌کنند. به عنوان نمونه، بهمن احمدی امویی، روزنامه‌نگاری که ۵ سال در اوین و رجایی‌شهر زندانی بوده اعلام کرده است که در سرویس بهداشتی بند ۷ قرنطینه زندان اوین امکان اینکه کسی خود را حلق‌آویز کند، وجود ندارد.
روزنامه‌نگار دیگری، به نام امید توشه نیز در توییتی که در همین رابطه منتشر کرده نسبت به امکان خودکشی سینا قنبری ابراز تردید کرده است.
هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر در ایران نیز درباره مرگ این معترضان چنین نوشته است: «پس از مرگ معترضان در بازداشتگاه کهریزک در سال ۱۳۸۸، مقامات ادعای خودکشی را مطرح کرده بودند، اما در نهایت نمی‌توانستند انکار کنند که قربانیان بر اثر شکنجه و شرایط غیرانسانی کهریزک جان باختند.»

تردیدهای مشابهی نیز در ارتباط با مرگ مشکوک وحید حیدری مطرح شده است. وحید حیدری، دستفروش ۲۳ ساله‌ای است که در جریان اعتراضات روز دهم دی‌ماه شهر اراک بازداشت شده و به کلانتری ۱۲ این شهر منتقل می‌شود. مسئولان انتظامی، روز ۱۶ دی‌ماه جسد او را به خانواده‌اش تحویل می‌دهند، با این ادعا که وحید حیدری در بازداشتگاه اقدام به "خودکشی" کرده است.
محمد نجفی، وکیل وحید حیدری، روز ۱۸ دی‌ماه در تماس با کمپین حقوق بشر در ایران گفت که او نیز نمی‌تواند ادعای خودکشی این دستفروش اراکی را تایید کند. یکی از فعالان مدنی ساکن اراک به نام علی باقری نیز به نقل از اقوام حیدری به کمپین گفته است که آثار ضربه‌ای شدید به جمجمه او دیده شده است.
Iran Nasrin Sotudeh Menschenrechtsaktivistin (picture-alliance/abaca/K. Farzaneh)
نسرین ستوده، وکیل و مدافع حقوق بشر
مسئولان جمهوری اسلامی خانواده حیدری را تحت فشار قرار داده و از مصاحبه با رسانه‌ها منع کرده‌اند.
نسرین ستوده نیز نسبت به سلامت و امنیت جانی معترضان بازداشت شده در تهران و شهرستا‌ن‌ها ابراز نگرانی کرده و گفته است که اخباری مبنی بر مرگ سه معترض در بازداشتگاه اوین به اطلاع او رسیده است. خانم ستوده تاکید کرده که در شرایط کنونی امکان تایید چنین اخباری وجود ندارد.
فعالان حقوق بشر در ایران خواستار بررسی مستقل علت مرگ این افراد شده و نسبت به تکرار این موارد هشدار داده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست: