نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۶ خرداد ۱۳, شنبه

روزه داری در گرمای ۵۰ درجه/ قطعی مکرر آب و برق ادامه دارد


خسارات گرمازدگی در بلوچستان
زاهدان - این روزها مردم استان سیستان و بلوچستان در حالی نزدیک به ۱۷ ساعت روزه داری می کنند که گرمای بی سابقه هوا امان مردم را بریده و ظاهرا به جز خدا هیچ کس به یادشان نیست. این روزها مردم استان سیستان و بلوچستان در حالی نزدیک به ۱۷ ساعت روزه هستند که گرمای بی سابقه هوا و قطعی مکرر آب و برق امان مردم را بریده است و در بسیاری از مناطق استان گرمای هوا تقریبا همیشه بیش از  ۴۰ درجه است حتی در برخی از شهرها دمای صبح ۴۲ درجه است و در حوالی ظهر دمای محیط به نزدیک ۶۰ درجه هم می رسد.
طبق اعلام سازمان هواشناسی بیشترین دمای ثبت شده در چند روز اخیر مربوط به ایستگاه کنارک با دمای ۵۲.۶ درجه بود که گرمترین نقطه کشور بود و رکورد شهر راسک را با دمای ۵۱.۷ را نیز شکست که این دما گرمترین دمای ثبت شده در سطح سیستان و بلوچستان از ابتدای تاسیس ایستگاه های هواشناسی در این استان است.
البته این روزها رکورد دمای بیشینه در اکثر شهرهای سیستان و بلوچستان همچنان شکسته می شود اما مردم صبور این استان با عشق و علاقه بیشتری به روزه داری خود ادامه می دهند.
اما نکته ای که بیشتر از گرمای هوا مردم این استان را آزار می دهد قطعی های مکرر آب و برق و نوسانات برق است که علاوه بر مشکل تحمل گرما موجب شده تعدادی از وسایل خانگی مردم هم آسیب ببیند.

جدای از این موضع قبض های برق با مبالغ بالا نیز شوک دیگری است که در این ایام مردم استان سیستان و بلوچستان با آن مواجه هستند البته این موضوع آنقدر مهم بوده که موجب شده تقریبا همه نمایندگان استان به این موضوع ورود کنند و به مسئولان وزارت نیرو تذکر بدهند.
 در چند روز اخیر گرمای هوا در استان سیستان و بلوچستان خصوصا در جنوب این استان مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است.

 اما متاسفانه مردم در این مدت علاوه بر گرمای هوا با مشکلاتی دیگر از جمله قطعی مکرر برق و آب هم مواجه هستند که به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
وی ادامه داد: در مناطقی از حوزه انتخابیه من از جمله مناطق دشتیاری و پلان مردم مدت ها شاهد نواسات و قطعی برق بوده اند که با توجه به دمای هوا و محرومیت منطقه به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.
وی با اشاره به عدم پاسخگویی مسئولان ذیربط افزود: علاوه بر گرمای هوا و قطعی برق فیش های با مبالغ بالا نیز مشکلات مردم این منطقه را دوچندان کرده است.
ایران نژاد با اشاره به اقلیم جنوب سیستان و بلوچستان ادامه داد: باید تعرفه برق در شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز از ۶ ماه به ۹ ماه گرمسیری تغییر پیدا کند تا ذره ای از مشکلات مردم کاسته شود.
: گرمای بی سابقه هوا سبب آتش سوزی در نخلستان ها و باغات شهرستان قصرقند شده و خسارت زیادی را بر کشاورزان این منطقه تحمیل کرده است
  مردم استان سیستان و بلوچستان بیشترین رأی را به آقای روحانی دادند و حالا انتظار دارند تا اقدامی مناسب را از سوی دولت مشاهده کنند.
خسارت شدید نوسانات دمایی به کشاورزی
 مسئولان کشوری و استانی باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.
اما در این میان یکی از بخش هایی که بیشترین خسارت به آن وارد شده است بخش کشاورزی است تا جایی که حتی محصولی مانند انبه که جزء محصولات مناطق گرمسیری است نیز بر اثر گرمای بی سابقه مغلوب گرما شده است.
 گرمای بی سابقه و وزش باد سوزان باعث از بین رفتن باغات انبه و دیگر باغات میوه های گرمسیری شهرستان سرباز شده است.
 در این ایام محصول انبه شهرستان سرباز تقریبا آماده برداشت است که متاسفانه بر اثر گرمای شدید در هفته گذشته ۳۵ تا ۴۰ درصد از این محصول از بین رفته است.
 با توجه به اینکه انبه یک میوه گرمسیری است شرایط دمایی تا ۵۰ درجه را تحمل می کند اما در هفته گذشته دما به بالای ۵۰ درجه رسید که موجب شد رطوبت هوا کاهش پیدا کند.
 این کاهش رطوبت هوا باعث ریزش محصول و خراب شدن آن شد.
۲۰۰ نخل تبدیل به خاکستر شد
قابل ذکر است که خسارت به بخش کشاورزی این منطقه فقط به این مورد خلاصه نمی شود و در چند روز اخیر گرمای هوا موجب آتش سوزی در نخلستان های شهرستان های قصرقند و سراوان شد که بر اثر این آتش سوزی ها نزدیک به ۲۰۰ نخل خرما از بین رفت.  
البته مشکلات مردم جنوب سیستان و بلوچستان فقط به این موارد نیز ختم نمی شود زیرا گرمای هوا باعث شده تعدادی از مردم روزه دار استان در این روزها دچار گرمازدگی شوند و به مراکز درمانی منتقل شوند.
 در هفته گذشته با توجه به همزمانی شروع ماه مبارک رمضان و همچنین ورود موج گرمای بی سابقه با بیشینه دمای بیش از ۵۰ درجه مردم این منطقه با مشکلاتی بسیاری مواجه شدند.
با شروع گرمای کم سابقه در منطقه بلوچستان ماموریت های گرمازدگی که توسط پایگاه های اورژانس و مراکز درمانی تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر انجام می شود، افزایش چشم گیری داشته است
با شروع گرمای کم سابقه در منطقه بلوچستان ماموریت های گرمازدگی که توسط پایگاه های اورژانس و مراکز درمانی تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر انجام می شود، افزایش چشم گیری داشته است.
 تاکنون ۵۷ مورد ماموریت توسط اورژانس ۱۱۵ دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر که منجر به بستری فرد در اثر گرمازدگی شد، انجام شده است.
 علاوه به این موارد مراجعه بیماران قلبی و تنفسی و همچنین افراد مسن حاصل از عوارض گرمای بی سابقه هوا به مراکز درمانی نیز رشد چشمگیری داشته است.
گرمازدگی معمولاً به دنبال فعالیت بدنی در هوای گرم از دست دادن آب بدن و بالا رفتن دمای بدن ایجاد می شود.
 درد شکم، بازو، ساق پا، سردرد، تهوع، ضعف و بی حالی از جمله نشانه های گرمازدگی است که در موارد حادتر با کاهش سطح هوشیاری و به کمارفتن بیمار نیز همراه است.
بی تفاوتی مسولان و انکار گرمای بیش از حد هوا
اما نکته ای که در این میان بیشتر باعث آزار خاطر مردم شده است بی تفاوتی مسئولان است زیرا با توجه به این گرمای بی سابقه اما متاسفانه هیچ گونه اقدام عملی از سوی مسئولان دیده نمی شود.
و عجیب تر اینکه حتی در برخی موارد ادعاهای مردم را تکذیب می کنند و این در حالی است که این روزها قطعی برق و آب حتی به مرکز استان هم رسیده است و مردم برخی از مناطق شهر زاهدان چند روز است که از بی آبی رنج می برند.
ر با مسئولان اداره آب و فاضلاب شهری شهرستان زاهدان داشت متاسفانه هیچ  کدام از مسئولان پاسخگو این موضوع نبودند.
اما در خصوص برق موضوع کمی متفاوت تر است زیرا در حالی که این روزها تقریبا همه نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی با هرگونه تفکری از قطع شدن برق و همچنین فیش های نجومی انتقاد دارند اما مسئولان شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان نظری متفاوت دارند.
 قبض برق تمامی مشترکین برق در سطح استان سیستان و بلوچستان بر مبنای تعرفه‌های ابلاغی توسط وزارت نیرو محاسبه می‌شود.

دلیل قطعی برق در روزهای اخیر ناشی از کمبود تولید در شهرهای سیستان و بلوچستان نیست بلکه دلیل  این قطعی برق پراکنده در برخی نقاط در پی بروز حوادثی در شبکه است
 با توجه به پیش بینی ها و برنامه ریزی های انجام شده از مدت ها قبل اصلاح و بازسازی شبکه‌ها و تعمیرات پیشگیرانه در سیستم برق‌رسانی سطح استان انجام شده است.
 البته با توجه به گرمای بی سابقه در سطح استان قطعا قطعی برق هر چند کوتاه مدت برای مردم دشوار است.
افت ولتاژ شدید در روستاها
افت ولتاژ برق در برخی مناطق جنوب استان گفت: در برخی روستاها در جنوب سیستان و بلوچستان به دلیل توسعه گسترده شبکه‌های توزیع در ساعات اوج مصرف روزانه و صرفاً در روزهای گرم تابستان افت ولتاژ اتفاق می افتد که همکاران ما برای حل این مشکل تمام توان خود را به کار گرفته‌اند.
در هرصورت چیزی که این روزها کاملا قابل مشاهده است گرمای بی سابقه هوا و قطع شدن آب و برق مردم حالا به هر دلیلی است که فقط کافی است چند دقیقه ای خودمان را به جای این مردم بگذاریم تا متوجه شویم که تحمل این شرایط با زبان روزه چقدر سخت و دشوار است
.

هیچ نظری موجود نیست: