نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۶ فروردین ۲۷, یکشنبه

دولت روحانی در تعطیلی برند‌های مشهور ایرانی هم صاحب رکورد شد


کارخانه ارج

در سالی که قرار است از تولید و اشتغال داخلی حمایت شود هنوز یک تصمیم جدی برای رونق تولید و رفع مشکلات آن به کار گرفته نشده و هرروز شاهد تعطیلی برندهای صاحب‌نام قدیمی مانند ارج، آزمایش و داروگر و حتی روغن جهان هستیم.

 یکی از تلخ‌ترین اخبار سال گذشته را باید تعطیلی پی‌‌درپی واحدهای صنعتی بزرگ کشور از جمله ارج و آزمایش عنوان کرد که انتشار آن موج جدیدی از توجه مردم و مسئولین را به این کارخانه‌های قدیمی جلب کرد به‌نحوی که از همان روزهای نخست هر کس با ابراز تأسف به بیان موضع‌گیری‌هایی در مورد تعطیلی این کارخانه‌ها پرداخت اما از طرف دیگر خبری از برنامه جدی دولت برای کمک به این واحدها نشد.
برخی واردات بی‌رویه لوازم خانگی از کشورهای دیگر را دلیل تعطیلی ارج و آزمایش می‌دانستند و عده‌ای دیگر عدم توجه دولت به رفع مشکلات تولیدکننده داخلی را عامل اصلی این موضوع اعلام می‌کردند. از طرف دیگر دولتی‌ها و به‌ویژه وزارت صنعت به توجیهات خاص خود در مورد این اتفاق پرداختند و حتی وزیر صنعت با بیان اینکه از مدار خارج شدن این واحدهای صنعتی به‌دلایل متعدد نظیر قدمت، عدم نوسازی و به‌روز نشدن، شرایط بازار، اختلاف بین شرکا و غیره بوده، تعطیلی آن را کاملاً طبیعی عنوان کرد.
در آن مقطع نعمت‌زاده با ابراز "هم‌اکنون گزارش کارخانه ارج به‌روی میز من است"، گفته بود: در حال بررسی جزییات آن هستم، البته پیش از این عده‌ای را برای تحقیق درباره کارخانه ارج مأمور کرده بودم که بر اساس آن متوجه شدم عمده سهام این کارخانه یعنی چیزی حدود 75 درصد آن بین سه گروه خصولتی‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و غیره تقسیم شده است.
نعمت‌زاده معتقد بود "این سه گروه سهام را گرفته‌اند و کارخانه را در طول زمان دوشیده‌اند وهیچ اقدامی برای نوسازی کارخانه خود انجام نداده‌اند. به هر حال کارخانه‌ای که قدمت تجهیزات و قطعاتش به حدود 40 سال قبل می‌رسد، نیاز به نوسازی دارد. من عامل اصلی تعطیلی این کارخانه را فرسودگی آن می‌دانم".
 وی با تأکید بر اینکه نبش قبر کردن مواردی از جمله کارخانه ارج غیرمنطقی است، گفته بود: چند سال قبل حتی تصویب شد که کارخانه ارج جابه‌جا شود و زمین هم در اختیار آنان قرار گرفت اما به هر دلیل این کار انجام نشد.
در حال حاضر حدود 10 ماه از تعطیلی این کارخانجات صاحب نام در حوزه لوازم خانگی می‌گذرد اما نه‌تنها خبری از احیاء این واحد تولیدی و کارخانجات مشابهی که تعطیل شده‌اند به گوش نمی‌رسد بلکه در ماه نخست سال جاری خبر تعطیلی برند قدیمی داروگر هم اعلام شد. براساس اخبار شرکت "داروگر" که دارای شرکت‌هایی زیرمجموعه‌ای مانند تولی‌پرس، کیوان، تولیددارو،کیمیا ایران و  صنایع بسته‌بندی داروگر است و قدمتی 90ساله در تولید انواع صابون، شامپو و سایر مواد شوینده دارد به‌دلایلی نامشخص در سال جاری تعطیل شده و کارگران این شرکت در سال جاری با درهای بسته این کارخانه مواجه شده‌اند.
البته وزارت صنعت سال گذشته اعلام کرده بود که در تلاش برای تعیین تکلیف کارخانه‌های ایرانی است و حتی وزیر صنعت دستور اکید داده که پیگیر واگذاری این کارخانه‌ها باشند، اما در عمل تا امروز تولیدکننده داخلی شاهد هیچ گونه سیاست جدی از سوی دولت روبه‌رو نبوده است. امروز در حالی برندهای قدیمی یک به یک تعطیل می‌شوند که وزارت صنعت فقط به انتشار اخبار پیگیری مشکلات واحدهای تولید بسنده می‌کند اما در عمل کاری انجام نمی‌دهند، سؤال اینجاست؛ در سالی که قرار است از تولید و اشتغال داخلی حمایت شود چرا هنوز یک تصمیم جدی برای رونق بخش تولید و رفع مشکلات آن به کار گرفته نشده است؟ باید در روزهای آینده چند کارخانه صاحب نام و قدیمی تعطیل شوند تا مسئولین به‌فکر چاره بیفتند؟

هیچ نظری موجود نیست: