نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۶ اردیبهشت ۹, شنبه

برزیل هرچه عمیق‌تر در آشوب فرو می‌رود

به دنبال اعتصاب سراسری وسایل نقلیه عمومی، برزیل را هرج‌ومرج فرا گرفته است. در شهرهای بزرگ کشور مردم ناراضی با نیروهای پلیس درگیر شده‌اند. در درگیری‌ها چندین نفر دستگیر و عده‌ای زخمی شده‌اند. 
Brasilien Streik in Eldorado do Sul (Reuters/E. Vara)
اعتصاب سراسری وسایل نقلیه عمومی، شهرهای بزرگ برزیل مانند سائوپائولو و ریودوژانیرو را فلج کرده است. گفته می‌شود که این بزرگترین اعتصاب در برزیل از ۲۱ سال پیش است.
به گفته سندیکاهای برزیل در سراسر کشور بیش از ۴۰ میلیون نفر در حرکت‌های اعتراض به دولت میشل تمر شرکت دارند.
در شهرهای بزرگ کشور مانند سائوپائولو و ریودوژانیرو نیروهای پلیس با گاز اشک‌آور به معترضان حمله کردند که در نتیجه عده‌ای زخمی شدند.
در کشور آموزشگاه‌ها و بانک‌ها تعطیل شده‌اند. در برازیلیا، پایتخت کشور، نیروهای پلیس ساختمان‌های دولتی را در محاصره گرفته‌اند تا از حملات احتمالی جلوگیری کنند.
حرکت یکپارچه اتحادیه‌های کارگری و کارمندی
تمام اتحادیه‌های کارگری و کارمندی برزیل مردم را به اعتصاب فرا خوانده‌اند. هدف اصلی اعتراضات مقابله با برنامه‌های اقتصادی میشل تمر، رئیس جمهور است، که برنامه‌ای ریاضتی برای بیرون کشیدن کشور از بحران اقتصادی اعلام کرده است. بنا به این برنامه دولت قصد دارد میزان پرداخت به صندوق اجتماعی را کاهش دهد و قدرت سندیکاها را محدود کند.
به نظر سندیکاها این "اصلاحات" به پایمال کردن قانون کار و کاهش درآمدها و فقر بیشتر بازنشستگان می‌انجامد.
به گزارش خبرگزاری‌ها گردهمایی‌های اعتراض‌آمیز روی هم رفته آرام برگزار شده است اما برخی از گروه‌های افراطی سعی می‌کنند به اعتراضات رنگی خشونت‌آمیز بدهند. نیروهای انتظامی برای پراکنده کردن آنها از گاز اشک‌آور استفاده کرده است.
توطئه دولت پیشین؟
اکسیون‌های اعتراضی در شهرهای بزرگ کارگری مانند سائوپائولو شدیدتر است. به نظر بسیاری از مردم و تحلیلگران برزیل، حزب کارگر و لولا رئیس جمهور پیشین کشور سرنخ این اعتراضات را در دست دارند. آنها می‌کوشند ناتوانی دولت را در حل بحران اقتصادی ثابت کنند.

هیچ نظری موجود نیست: