نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۵ دی ۹, پنجشنبه

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در اظهاراتی گفته است که قطعنامه سازمان ملل متحد در محکوم کردن شهرک‌های یهودی‌نشین غیرقانونی در اسرائیل با ارزشهای ایالات متحده آمریکا، همخوانی دارد. 
 جان کری

آقای کری در سخنرانی امروز خود در واشنگتن و درباره روند صلح خاورمیانه گفته است که راه حل "دو کشور مستقل" اسرائیلی و فلسطینی در خطر جدی قرار دارد.
به گفته او قطعنامه سازمان ملل تلاشی برای حفاظت از راه حل "دو کشور مستقل" بوده است.
آقای کری گفته است که در حال حاضر تعداد تقریبا یکسانی از یهودیان و فلسطینیان در منطقه بین کرانه باختری رود اردن و دریای مدیترانه زندگی می‌کنند؛ آنها یک انتخاب دارند. آنها می‌توانند با هم در یک کشور مستقل زندگی کنند و یا در دو کشور جداگانه.

به گفته وزیر امور خارجه آمریکا " اما یک حقیقت اساسی وجود دارد و آن اینکه اگر انتخاب یک کشور باشد، اسرائیل می‌تواند یا کشوری یهودی باشد و یا کشوری دموکراتیک؛ اما نمی تواند در عین زمان هر دوی آنها باشد، و (در این صورت) هیچگاه روی آرامش را نخواهد دید."
او با اشاره به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، تاکید کرده است که "و این آن چیزی است که ما برای آن ایستاده‌ایم: آینده اسرائیل به عنوان کشوری یهودی و دموکراتیک، که در عین حال در آرامش و امنیت در کنار همسایگانش زندگی می‌کند."
آقای کری گفت: "درصورتی که اجازه بدهیم راه حل دو کشور مستقل در مقابل چشمهایمان فرو بپاشد، دیگر ما نمی‌توانیم به صورت مناسب از اسرائیل دفاع و حفاظت کنیم. این نکته، یک حقیقت است. رای داده شده در سازمان ملل متحد با هدف حفاظت از راه حل دو کشور مستقل بود."
او گفت: "نخست وزیر اسرائیل رسما از راه حل دو کشور مستقل حمایت می‌کند، اما دولت ائتلافی وی، دست راست‌ترین دولت در تاریخ اسرائیل با دیدگاهی کاملاافراطی است."
پیشتر یک مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته بود که آقای کری به اظهارات "گمراه کننده" دولت بنیامین نتانیاهو که کاخ سفید را به تهیه متن قطعنامه اخیر شورای امنیت علیه شهرک سازی‌های اسرائیل متهم کرده‌ هم پاسخ خواهد داد.
شهرک‌های یهودی نشین
شورای امنیت سازمان ملل متحد جمعه گذشته در اقدامی کم سابقه با تصویب قطعنامه‌ای، شهرک‌سازی‌های اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطینیان را محکوم کرد و خواهان توقف این کار شد.
آمریکا که معمولا در حمایت از اسرائیل چنین قطعنامه‌هایی را وتو می‌کرد، به آن رای ممتنع داد و ۱۴ عضو دیگر شورای امنیت به آن رای مثبت دادند.
حدود نیم میلیون یهودی در ۱۴۰ شهرکی زندگی می‌کنند که اسرائیل در زمین‌هایی ساخته است که پس از سال ۱۹۶۷ در کرانه باختری رود اردن و بیت‌المقدس شرقی اشغال کرده است. این شهرک‌ها مطابق حقوق بین‌الملل غیرقانونی محسوب می‌شوند، اما اسرائیل این مساله را قبول ندارد.

"قوی باش تا بیایم"

اظهارات آقای کری کمی پس از آن عنوان می شود که دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا، در توییتر خود خطاب به اسرائیل نوشته که "قوی" باشد تا دوره او آغاز شود.
آقای ترامپ نوشته که نمی‌تواند اجازه دهد که اسرائیل با "تحقیر کامل و بی‌احترامی" تهدید شود، چون اسرائیل زمانی "دوست بزرگ" آمریکا بوده ولی اکنون دیگر نیست.
به نوشته او "آغازگر پایان [این دوستی] توافق هسته‌ای با ایران بود و اکنون سازمان ملل. بیستم ژانویه به‌سرعت فرا می‎رسد".
دونالدو ترامپ که کمتر از یک ماه دیگر ریاست جمهوری را از باراک اوباما تحویل می‌گیرد به شدت به سیاست‌های رئیس جمهور فعلی آمریکا تاخته است.
او در توییتر خود نوشته: "تمام تلاشم را می‌کنم که بسیاری از دستورات و بن‌بست‌های فتنه‌انگیز پرزیدنت او (اوباما) را نادیده بگیرم. فکر می کردم دوره انتقالی آرامی باشد- اینطور نیست."

هیچ نظری موجود نیست: