نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۵ آبان ۱۳, پنجشنبه

 "اختلاس" در صندوق ذخیره فرهنگیان


گرچه نجفی حالا در اصل مبلغ تخلف رخ‌داده هم تشکیک ایجاد کرده و گفته است: کل دارایی صندوق هفت‌هزار‌و ٥٠٠ هزار میلیارد تومان بوده، چطور هشت هزار میلیارد تومان تخلف رخ داده است؟ درهمین‌باره پالیزدار به پایگاه اطلاع‌رسانی دولت گفت: نخست باید توجه داشت همان‌گونه که دادستان محترم تهران نیز اعلام کردند موضوع مرتبط با معوقات بانکی و تسهیلات بانکی سررسیدشده و مشکوک‌الوصول بانک سرمایه است و اساسا ارتباط مستقیمی با صندوق ذخیره فرهنگیان ندارد و متأسفانه افراد سیاسی که اطلاعات تخصصی درباره مباحث مالی و مفاسد اقتصادی ندارند، در موضوعی که هنوز در مرحله بررسی است، صرفا از این باب که صندوق یکی از سهام‌داران عمده بانک سرمایه است و به جهت کسب منافع سیاسی و با دیدگاه محدود جناحی ارتباط غلط و بلاوجهی بین این موضوعات برقرار کرده‌اند. ما معتقدیم این کار موجب اخلال در رسیدگی صحیح و سوءاستفاده شده و موجبات تشویش اذهان عمومی و سلب اعتماد مردم و فرهنگیان را فراهم می‌کند.دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی ادامه داد: این اظهارات خلاف واقع و بی‌اساس بوده و حتی یک ریال از سرمایه فرهنگیان از بین نرفته است. صندوق ذخیره فرهنگیان در سال ١٣٨٤ با سرمایه اولیه ٣٥٠ میلیارد تومان تأسیس شد که حدود ٤٧ درصد از آن متعلق به فرهنگیان شریف بوده و این سرمایه همچنان موجود است و هیچ خطری متوجه آن نشده است. آنچه در رسانه‌ها به شکل دیگری به آن پرداخته شده است، اولا مربوط به معوقات بانکی و طلب چند بدهکار کلان و عدم پرداخت آن در بانک سرمایه بوده است، ثانیا این موضوع اساسا هیچ ارتباطی با سرمایه معلمان در صندوق ذخیره فرهنگیان ندارد.او در ادامه افزود: متأسفانه برخی با قصد تسویه‌حساب سیاسی با دولت و برخلاف منافع ملی، این معوقات بانک سرمایه را که مربوط به وام‌های برخی افرادی است که عمدتا پیش از سال ٩٢ گرفته و بازپس نداده‌اند، به عنوان اختلاس، آن هم با رقمی غیرواقعی و جعلی مطرح کرده‌اند.پالیزدار در پاسخ به سؤال دیگری درباره ارتباط صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه و بازداشت رئیس این صندوق گفت: اساسا طولانی‌شدن روند پیگیری مطالبات بانکی بانک سرمایه به همین دلیل است که بخشی از سهام‌داران آن بانک در بخش خصوصی هستند و همکاری مناسبی با کمیته فرادستگاهی پیگیری مطالبات معوق بانکی که در بانک مرکزی تشکیل شده، ندارند.او درباره علت بازداشت رئیس صندوق ذخیره فرهنگیان با تأکید بر اینکه دولت یازدهم با پیروی از دستورات مؤکد مقام معظم رهبری در مبارزه بی‌امان با سوءاستفاده از منابع عمومی هیچ خط قرمزی قائل نیست، گفت: همان‌گونه که دادستان محترم تهران نیز اشاره کردند، این موضوع پیش از رسانه‌ای‌شدن ابتدا به وسیله خود دولت از طریق وزارت اطلاعات کشف و بررسی و به دستگاه قضائی ارجاع شد که لازم است از سربازان گمنام امام زمان در این خصوص تشکر کرد.

نجفی:‌ اطلاعات غلط به امام جمعه مشهد داده‌اند
از سوی دیگر، محمدعلی نجفی، مشاور رئیس‌جمهوری، هم در روایتی دیگر از تخلف رخ‌داده در جریان صندوق، عمده وام‌های فسادانگیز را مربوط به بانک سرمایه دانسته که مربوط به دولت قبل است.او که در جمع اعضای انجمن اسلامی معلمان کرمان سخنرانی می‌کرد، ادامه داد: کل دارایی‌های صندوق ذخیره فرهنگیان هفت‌هزار‌و ٥٠٠ میلیارد است و حالا چگونه ممکن است هشت هزار میلیارد اختلاس شده باشد اما عده‌ای با اغراض سیاسی به سراغ مقامات می‌روند و اطلاعات غلط می‌دهند و آن موقع است که امام‌جمعه مشهد در نماز جمعه می‌گوید از جیب هر فرهنگی ۹ میلیون برداشته‌اند. عمده وام‌های فسادانگیز بانک سرمایه در دولت قبل بوده که مشکوک‌الوصول هستند.به گزارش ایلنا، محمدعلی نجفی تأکید کرده «همه اموال صندوق ذخیره فرهنگیان سر جایش است و اختلاسی صورت نگرفته؛ آموزش و پرورش در سه سال گذشته آن‌طورکه باید، نتوانست در دولت مؤثر باشد و رضایت فرهنگیان را جذب کند».
آنچه در صندوق ذخیره فرهنگیان گذشته است
ماجرایی که در جریان صندوق رخ داده از روزی آغاز شد که زمزمه‌های استیضاح علي‌اصغر فانی، وزیر مستعفی آموزش‌وپرورش، در راهروهای مجلس شنیده شد. هم‌زمان با این زمزمه‌ها، نمایندگان مجلس دهم طرح تحقیق‌وتفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان را تصویب کردند. فانی، یک روز بعد از آن شهاب‌الدین غندالی، رئیس سابق صندوق را از سمت خود عزل کرد. به فاصله چند روز از این رخداد، غندالی بازداشت شد و فانی هم از سمت خود استعفا داد. غندالی پس از احضار از سوی شعبه اول بازپرسی دادسرای پولی- بانکی (ناحیه ۳۶) و تفهیم اتهام درباره پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه، با قرار بازداشت موقت روانه زندان شد. پیش‌تر، همسر و فرزند همسر غندالی و قائم‌مقام سابق بانک سرمایه که نیمی از سهام آن متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان است، بازداشت شده بودند.
در این فرایند، خبرگزاری‌های اصولگرا رقم تخلف رخ‌داده در ماجرای صندوق ذخیره فرهنگیان را هشت هزار میلیارد برآورد کرده بودند؛ تخلفی که دست‌کم چهار هزار میلیارد تومان آن به سال ٨٦ تا ٩٢ مربوط می‌شود. این روایت محمود صادقی، نماینده مجلس بود. او شهریورماه دراین‌باره گفته بود میزان سه‌هزارمیلیاردو ٢٠٠ میلیون تومان تخلفات به صورت وام‌هایی بوده که به سه ‌نفر اعطا شده و بازگردانده نشده است؛ همچنین بخش دیگری از این تخلف هم به بانک سرمایه مربوط می‌شود. اگرچه نجفی پیش‌تر گفته بود بخش زیادی از تخلفات مربوط به دولت قبل است؛ بااین‌حال علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد، گفته بود که در سال ٩٤، ٣٠ نفر وام‌های کلان گرفته‌اند که عودت داده نشده است که البته نجفی معتقد است اطلاعات غلطی به او داده‌اند. همان‌طورکه پالیزدار معتقد است عده‌ای با اغراض سیاسی وارد این پرونده شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست: