نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۵ آبان ۸, شنبه

ردست در دل کوه حفره هایی را می بینی با نظمی که در قرار گرفتنشان که تو را مطمئن می کنند، غار یا جاذبه ای طبیعی نیستند. نزدیک تر که می شوی اما، در جاده با تابلوی " روستای صخره ای میمند " روبرو می شوی، یکی از روستاهای تاریخی و عجیب ایران که در گوشه ای از شهر بابک استان کرمان، از نظرها پنهان مانده. از اهالی روستا درباره تاریخش که پرس و جو کنی، می بینی که قدمت اش به هزاره ها میرسد، همان زمانی که انسان ها کوه ها را بخاطر عظمت و قدرتشان می پرستیدند. اما راز ساخت این خانه های چیست؟ چه کسی آن ها را ساخته؟ هنوز هم انسان ها در آن سکونت دارند یا نه؟ اینها سوالاتی است که جوابشان را در ادامه برایتان گفته ایم، داستان سفر به روستاهای عجیب و غریب صخره ای میمند، بنابراین با ما همراه باشید.


هرچند که نه اهالی و نه تاریخ شناسان هنوز نمی دانند که این مجموعه دقیقا توسط چه کسانی بوجود آمده، اما یقینا جز نخستین سکونتگاه‌های بشری در ایران به شمار می‌رود و قدمتش به ۸ تا 12 هزار سال می رسد. تمدن امروزی روستا به دوره ساسانیان برمی گردد و حتی به عنوان میراثی جهانی در یونسکو ثبت شده. به پای کوه که می رسی، دقیق که می شوی، می بینی که خانه هایی که به نام " کیچه " معروف اند، در دو تا پنج طبقه بر روی یکدیگر و شبیه به آپارتمان های امروزی ساخته شده اند. در واقع همین نوع از معماری در زمانی که وسایل ساخت و ساز بسیار ابتدیی بوده، باعث شگفت انگیز شدن روستای میمند شده. البته عده ای هم نظریه سکونتگاه بودن غارها را رد کرده و باور دارند که اینجا تنها مکانی برای عبادت و دفن مردگان بوده اما بعدها مردم به خاطر شرایط آب و هوایی و یا در امان ماندن از خطرات، برای زندگی داخل آنها شدند. در ادامه سری به کیچه ها میزنیم، به مسجد، حمام، رستوران سنتی و ... که هرکدام در عین سادگی موجب حیرتتان می شوند. اما قبل از هر چیز، عکس هایی زیبایی از روستا را برایتان قرار داده ایم.





مهمان کیچه های میمند می شویم

حس وارد شدن به این خانه های سنگی که در دل کوه کنده و ساخته شده اند با هیچ چیز قابل مقایسه نیست. درب چوبی کوتاهی باز میشود، خم می شوی و داخل، همه جا تاریک است و تا چشمانت عادت کند نمیدانی که سرت را می توانی بالا بیاوری یا نه. اما نور که از در به داخل کیچه وارد شد، سقف را میبینی که به اندازه قد تو بلند است، می ایستی و خانه ای سنگی را میبینی با فرش، اسباب و اساسیه منزل و گاهی هم ستونی سنگی که در میان آن قرار گرفته. وسایل منزل گاهی سنتی هستن تا آنجایی که نامشان هم را نمیدانی و گاهی هم امروزی. اما تمام خانه ها " دیدون " دارند، اجاقی که در کنج خانه قرار گرفته و آن طور که گفته شده، دود حاصل از سوختن هیزم در آنهاست که علاوه بر  گرم کردن کیچه ها، موجب ایزولاسیون آن ها و در نتیجه جلوگیری از تخریبشان تا امروز شده. کمی بیشتر که کیچه ها را نگاه کنی متوجه میشوی که نقشه منظمی ندارند، مثلا سقف ها کوتاه و بلند هستن و بعضی از اتاق ها کاملا گرد. کیچه های مسکونی هم کوچک و بزرگ دارند، اما هیچ کدام از نود متر مربع بزرگ تر نیستند. کف آن ها با کف پوش های نمد، مخشیف، گلیم و قالیچه فرش شده و دیوار و سقف ها هرچند که سیاه رنگ هستن اما زنان میمندی آن ها را با صنایع دستی تزئین و زیبا کرده اند.




امکانات رفاهی در روستایی صخره ای میمند

یکی از موارد جالبی که مطمئنا باعث تعجب شما می شود این است که روستا در دل خود، رستوران سنتی، حسینه و مسجد، حمام، مدرسه و .... دارد. یکی از کیچه های بزرگ روستا که دارای سه ایوانچه با طاق گهواره ای است و درب آن باز، حسینیه میمند است که از کنار هم ساخته شدن چند کیچه با مساحتی 200 متر مربع شکل گرفته. در و دیوار حسینه با پارچه های سبز و سیاه و با قاب هایی از ادعیه تزئین شده و سقف آن را چهار ستون سنگی قطور استوار نگه داشته. روستا علاوه بر حسینه مسجد هم دارد. مسجدی که از تغییر دادن چند کیچه و یکی شدنشان در سال 1240 هجری قمری بوجود آورده و 120 متر مربع مساحت دارد. فضایی مدور و منظمی که هم صحن دارد و هم محراب، طاقچه، منبری سنگی. کیچه مدرسه هم دارای پنج فضای کلاس و دفتر است، با حیاطی در روبرو خود که با سنگ خشکه چین محصور شده. حمام روستا هم بی نهایت جذاب است. دالانی خاکی شما را به فضایی رختکن مانند آن می رساند، در وسط آن حوضچه و در اطراف آن سه سکو قرار گرفته. در ادامه هم خزانه قرار دارد که مثل تمام بنا از جنس سنگ است و هلالی شکل. آتش خانه هم یکی از قسمت های دیگر حمام است که برای برافروختن آتش زیر حمام و گرم کردن آن کاربرد داشته. شما حتی می توانید شب را مهمان میمند باشید، اقامت در مهمانسرا سنتی میمند، می تواند به یکی از تجارب فوق العاده شما تبدیل شود، خوابیدن در خانه هایی در دل کوه، که قدمتشان به هزاره ها بر می گردد. مهمانسرا ساختار و بافت سنتی خود را حفظ کرده و آماده پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی است.








کمی بیشتر درباره مردم میمند

مردم روستای میمند، این روستای سه هزار ساله، هنوز هم در گویش خود از واژگان ساسانی استفاده می کنند، شغلشان هم دامپروی و باغداریست. چهار ماه اول سال را در دشت ها اطراف دامپروی می کنند و چهار سال بعدی را باغداری، زمستان هم که فرا رسید، به خاطر آب و هوای سرد و کوهستانی منطقه، مهمان کیچه های روستا می شوند و مشغول ساخت صنایع دستی. نمد مالی، فرش‌ بافی، گلیم‌ بافی و سبد بافی را هم می تواند از هنرهای صنایع دستی آن ها دانست. میمند غذاهای محلی خوش طعمی هم دارد، کال جوش، سیرآب بنه فله  و ..که می توانید آن را هم در خانه مردم مهمان نواز میمند و هم در رستوران سنت روستا، پیدا کنید. درنهایت هم به خودتان لطفی کنید و دست خالی از روستا نروید. میمند صنایع دستی زیبایی دارد، سبزی های کوهی و دارویی مثل آویشن سیاه، مریم گلی، بومادران، بارهنگ، خارخسک، رازیانه و ...


دسترسی به روستا

روستا تاریخی و زیبا میمند در استان کرمان و د
ر  ۲۷ کیلومتری شمال غرب شهر بابک قرار گرفته و بی تردید یکی از مکان هایی است که بازدیدش را نباید از دست داد.

هیچ نظری موجود نیست: