نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۵ شهریور ۶, شنبه

نقدی بر واکنش سید حسن خمینی نسبت به فایل صوتی آیت الله منتظری اشتباهات آیت الله خمینی را نقد نکنید دیوار اعتماد فرو می ریزد

  نقدی بر واکنش سید حسن خمینی نسبت به فایل صوتی


      آیت الله منتظری  

اشتباهات آیت الله خمینی را نقد نکنید دیوار اعتماد فرو می ریزد

منتظری خمینی
«وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا َفَرَّقُوا»
“و همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید”
منظور از «حبل الله» (ریسمان الهی) چیست؟
در آیه ۱۰۱ آل عمران میخوانیم: « وَکَیْفَ تَکْفُرُونَ وَأَنْتُمْ تُتْلَى عَلَیْکُمْ آیَاتُ اللَّهِ وَفِیکُمْ رَسُولُهُ وَمَنْ یَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِیَ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ»: «و چگونه کفر مى ‏ورزید با اینکه آیات خدا بر شما خوانده مى ‏شود و پیامبر او میان شماست و هر کس به خدا تمسک جوید قطعا به راه راست هدایت ‏شده است».

  

در روزهای اخیر و در سالگشت کشتار عده زیادی از زندانیان محکوم شده در مرداد ۶۷ ، فایل صوتی از آیت الله منتظری پخش شد که مطالب آن نوار در کتاب خاطرات ایشان به چاپ رسیده بود؛ ولی از آنجا که این تهمت وارد شده بود که خاطرات از خود ایشان نیست لذا این نوار می توانست سندی باشد بر تأیید کتاب خاطرات و خط بطلانی بر یاوه گویی ها.
پخش این نوار با واکنش های متفاوت موافق و مخالف مواجه شد. یکی از این واکنش های دور از ذهن و دور از شأن، واکنش آقای سید حسن خمینی بود که به نظر اینجانب شامل اشکالات ذیل است:
۱- ایشان انگار انقلاب را قائم به شخص امام می دانند که تصور می کنند که اگر انتقادی از ایشان بشود عمود خیمه انقلاب فرو می ریزد؛ در حالیکه امام خمینی در عین اینکه از ویژگی ها و سجایای اخلاقی بسیاری برخوردار بودند ولی معصوم نبودند و احتمال خطای ایشان وجود داشت چون همه ابناء بشر ذاتاً جایز الخطا هستند.
۲- ایشان فرموده: “برای یک ملت بیش از هر چیز عناصری که وحدت بخش و هویت ساز است اهمیت دارد”. آیا عامل وحدت مسلمانان باید غیر از تمسک به حبل المتین باشد و آیا هویت اصلی ما که باعث افتخار است غیر از بندگی فقط خدا و پیروی قرآن و اطاعت از پیامبر رحمت و ائمه هدی چیز دیگری است؟
۳- ایشان فرموده: “اینکه قاطبه نیرو های فعال در کشور نسبت به امام محبت و عشق دارند یک سرمایه ملی است و اگر اینگونه عوامل را تقویت کنیم قدرت ملی نیز بالا می رود”. اگر جناب حسن آقا به عنوان نوه و متولی حرمت ایشان صادقانه به اشتباهات ولو سهوی امام اعتراف کنند نه تنها عشق مردم به امام خمینی کمتر نخواهد شد بلکه بیشتر هم خواهد شد. در آن صورت مردم خواهند گفت بیت امام چه شخصیت منصفی تحویل جامعه داده است.
۴- ایشان فرموده: “اگر کسی به این نقاط هجمه آورد و آسیب بزند وحدت ملی را می شکند”. آیا دلسوزی و بازگویی حقیقت از زبان فقیهی آگاه و عالیقدر هجمه است؟ و آیا این قضاوت تهمت محسوب نمی شود؟
۵- ایشان افشای واقعیت ها و مرور تاریخ را بغض و کینه نامیده، باید پرسید با این همه سفارش قرآن مبنی بر بررسی و عبرت گرفتن از تاریخ چه می کنید؟
۶- ایشان فرموده: “بازگو کردن سخنانی که دروغ بودنشان معلوم شده و بی اساس است، چه فایده ای دارد؟ آیا شما کشتار سال۶۷ را انکار می کنید؟ آیا می دانید که شما برای اینکه یک فقیه را مصون از خطا بدانید به فقیهی دیگر تهمت دروغگویی که از گناهان کبیره است زده اید؟
۷- ایشان فرموده: “البته یقین دارم که از این کار بهره ای نمی برند”. با تحقیق مختصری متوجه خواهند شد که نه تنها آیت الله منتظری دنبال دنیا و بهره های آن نبودند بلکه فرزندان ایشان هم چنین آرزویی نداشته و ندارند. پخش این نوار صوتی قرار نیست برای پخش کنندگان آن بهره دنیایی داشته باشد بلکه تنها هدف، ذکر واقعیت ها بوده است.
از برادر بزرگوارم حسن آقا خمینی انتظار دارم به جای جبهه گیری و تکذیب و همسویی با افرادی چون حسین شریعتمداری، با مرور بر تاریخ جدّ بزرگوارتان، اشتباهات را از دیگر موارد جدا کنند چرا که اگر چنین نشود دیوار اعتماد فرو می ریزد و نسل های آینده تمام این برهه تاریخی را تاریک و ناپسند خواهند دید. والسلام.
زهرا ربانی املشی ۲۸ /۵/۱۳۹۵

هیچ نظری موجود نیست: