نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۵ خرداد ۳۰, یکشنبه

یک روز بعد از انفجار هنوز آمار کشته‌شدگان مشخص نیست؛ وضعیت ستاد بحران، بحرانی است

چکیده :انفجار روز گذشته گاز در خیابان شهران و در پی آن قطع آب‌، برق و گاز در این منطقه نشان داد که مدیریت بحران آنگونه که باید آمادگی لازم را برای مواقع بحران ندارد. در کنار تمامی موارد یاد شده،آمار ضد‌و‌نقیض تعداد کشته‌ شدگان حادثه بود که بیش از هر موضوعی به چشم می‌آمد و این برای اولین بار نیست که در پایتخت حادثه‌ای در این سطح رخ می‌دهد و مسئولان مرتبط و غیرمرتبط با موضوع،با اطلاعات متناقض اظهار نظر می‌کنند....

انفجار روز گذشته گاز در خیابان شهران و در پی آن قطع آب‌، برق و گاز در این منطقه نشان داد که مدیریت بحران آنگونه که باید آمادگی لازم را برای مواقع بحران ندارد. در کنار تمامی موارد یاد شده،آمار ضد‌و‌نقیض تعداد کشته‌ شدگان حادثه بود که بیش از هر موضوعی به چشم می‌آمد و این برای اولین بار نیست که در پایتخت حادثه‌ای در این سطح رخ می‌دهد و مسئولان مرتبط و غیرمرتبط با موضوع،با اطلاعات متناقض اظهار نظر می‌کنند.
به گزارش آنا ساعت ۴:۳۰ روز جمعه بود که صدای انفجار مهیبی اهالی محله شهران را سراسیمه راهی خیابان کرد و آنها با شعله‌های آتشی روبه‌رو شدند که به گفته شاهدان عینی تا ۲۰ متر ارتفاع داشت و گرمای آتش تا شعاع ۵۰ متری احساس می‌شد.
به گفته اهالی محل دقایقی پس از این حادثه آتش‌نشانان و اورژانس در محل حاضر شدند و عملیات اطفای حریق آغاز شد. در پی این اتفاق آب‌، برق، گاز و آنتن شبکه‌های تافن همراه قطع شد. اما نکته دیگر این اتفاق آمار متناقضی بود که از سوی مسئولان در خصوص تعداد کشته‌شدگان این حادثه ارائه می‌شد.
اعلام کشته شدن دو نفر در ساعات اولیه حادثه
در همان ساعات اولیه اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران اعلام کرد: در ساعت ۴:۳۰ حادثه انفجار خط لوله گاز به دلیل برخورد تجهیزات مترو رخ داد. بر اساس گزارش‌های واصله، ۲ کارگر مترو در اثر این حادثه جان خود را از دست دادند و با انفجار این خط لوله گاز، گودال عمیقی شکل گرفته و شعله‌های آتش بیش از ۲۰ متر بوده است.
اورژانس تهران با موردی از فوت در حادثه شهران روبه‌رو نشد
ساعاتی از ظهر نگذشته بود که سخنگوی اورژانس تهران تاکید کرد که نیروهای اورژانس در خدمت‌رسانی به حادثه منطقه شهران، با موردی از فوت مصدومان روبرو نشدند.
حادثه شهران کشته‌ای نداشته است
در همان ساعات فرماندار تهران با اشاره به اینکه ۵ مصدوم حادثه انفجار شهران به صورت سرپایی درمان شدند، تاکید کرد: تا لحظه انتشار این خبر این حادثه کشته‌ای نداشته است.
تعدادی کارگر مفقود شدند
بعداز ظهر بود و ماموران آتش‌نشانی هنوز در محل حادثه حضور داشتند و در جست‌و‌جوی کارگران مفقود شده بودند. اقبال شاکری، عضو شورای شهر تهران که از ساعات اولیه این حادثه تعداد کشته‌شدگان را ۲ نفر اعلام کرده بود از زبان پیمانکاران مترو توضیح داد که این دو کارگر فعلا مفقود شده‌اند و فوت آنها هنوز تایید نشده است.
فوت دو نفر قطعی است
ابوالفضل قناعتی، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در خصوص ارائه آمار متناقض از سوی مسئولان در خصوص این حادثه گفت: اعضای شورای شهر که در محل حادثه حضور پیدا کرده‌ بودند در ساعات اولیه این حادثه تعداد کشته شدگان را ۲ نفر اعلام کردند و تا به این ساعت تعداد فوتی‌ها افزایش پیدا نکرده است.
وی با بیان اینکه تا به حال جسد یک‌ نفر پیدا و هویت‌اش مشخص شده است، اضافه کرد: یک نفر هم مفقود اعلام شده است که به احتمال فراوان آن یک نفر هم با توجه به شرایط آن‌جا این فرد هم فوت کرده است.
عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران ادامه داد: آماری که ما از ساعت ۱۰ صبح روز گذشته اعلام کردیم بنابر گزارش افراد حاضر در محل حادثه و معاونان شهردار تهران بود که من از هر کدام به تنهایی گزارش گرفتم.
تهران؛ شهر بی‌دفاع
وقوع این حوادث در پایتخت باعث می‌شود ما به این نتیجه برسیم که تهران یک شهر بی‌دفاع و آسیب‌پذیر است و با یک حادثه کوچک در ابعاد بافت جغرافیایی پایتخت مدیریت بحران آنگونه که باید بر اوضاع پیش آمده مسلط نیست.
قناعتی با تاکید این موضوع که مدیریت بحران در مواقع اضطرار برنامه‌ریزی درستی ندارد، اضافه کرد: به عنوان مثال در شهرداری تهران اداره‌ای را تحت عنوان مدیریت بحران تشکیل داده‌ایم و با اختصاص دادن چند سوله به این بخش گمان کردیم اگر در تهران زلزله‌ای به وقوع بپیوندند مشکلات به راحتی قابل حل است این اقدام قابل تقدیر است اما کسانی که مسئولان اصلی مدیریت بحران در کشور هستند باید در این زمینه اتفاقاتی که به وقوع می‌پیوندند را در کنار یکدیگر قرار دهند و با بررسی مشکلات به وجود آمده برنامه‌ریزی درستی را برای مواقع بحرانی انجام دهند. آنها باید اتفاقات کوچکی را که در پایتخت می‌افتد به عنوان یک زنگ خطر تلقی کنند.
۴۰ دقیقه آتش شعله‌ور بود
تهران به عنوان پایتخت و شاید یک شهر مدرن دارای سیستم‌های زیر زمینی فراوانی است. لوله‌های گاز گذر کرده از زیر زمین، کابل‌ برق‌های فشار قوی و پست‌های برق فشار قوی در تهران جزئی از این سیستم پیشرفته محسوب می‌شوند که بنا به اظهار نظر کارشناسان اگر روزی در تهران زلزله‌ای اتفاق بیفتد خرابی ناشی از آسیب دیدن این سیستم‌ها کمتر از خرابی ساختمان‌ها نیست.
قناعتی با بیان اینکه مسئولان ستاد بحران کشور باید از این اتفاقات کوچک درس بگیرند، گفت: روز گذشته زمانی که لوله گاز ترکید ۴۰ دقیقه زمان برد تا لوله گاز را قطع کنند این موضوع اصلا قابل قبول نیست وقتی در پست افت فشاری با این حجم اعلام می‌شود باید به وسیله سیستم‌ها و دستگاه‌های جدید در کمترین زمان ممکن حداکثر ۴ تا ۵ دقیقه گاز را از منشا اصلی قطع کنند نه اینکه ۴۰ دقیقه تمام آتش فوران کند و باعث آتش‌سوزی ساختمان‌ها شود.
وی با بیان اینکه مسئولان باید در این زمینه پاسخگو باشند، اظهار کرد: اگر این سیستم وجود ندارد باید تهیه شود اگر هم وجود دارد باید بگویند چرا از آن به موقع استفاده نکردند. آتش، ساختمان‌ها را در آن منطقه به شدت تهدید می‌کرد. این لوله در وسط خیابان واقع شده بود فکر کنید اگر نزدیک ساختمان‌های مسکونی این اتفاق می‌ افتاد به طور قطع تلفات بسیار بیش از امروز بود.
حساسیت در مدیریت بحران وجود ندارد
دیروز در خیابان شهران تنها یک لوله گاز ترکید و این همه تبعات به دنبال داشت. این حادثه شاید زنگ خطری برای مسئولان به حساب بیاید. مسئولان ستاد بحران باید در این خصوص فکری بکنند و برای هر کدام از این موضوعات چاره‌ای بیندیشند. نحوه عملکرد مدیریت بحران نشانگر این موضوع است که در ستاد بحران آن حساسیتی که باید، متاسفانه وجود ندارد و ما همیشه موقعی به فکر این موضوعات می‌افتیم که اتفاق به وقوع پیوسته است و از قبل هیچ پیش‌بینی برای حادثه نداریم.
سرنوشت نامعلوم فرد مفقود شده
دقایقی پیش محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران به یکی از خبرگزاری‌ها در خصوص آخرین وضعیت فرد مفقود شده گفته است: تا ساعت سه بامداد امروز تلاش برای پیدا کردن کارگر مفقود شده در محل انفجار ادامه داشت و حتی از دستگاه‌های زنده‌یاب برای پیدا کردن وی استفاده شد اما تلاش‌ها بی‌ثمر بود.
سرپرست دادسرای امور جنایی تهران با بیان اینکه هنوز با قطعیت نمی‌توان درباره مرگ این کارگر اظهار نظر کرد، اضافه کرده‌ بود: اگر هم این فرد جان خود را از دست داده باشد، باید جسدش در کانال‌های مترو پیدا شود اما جسد وی در گودال نیست.


هیچ نظری موجود نیست: