نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۴ شهریور ۲۲, یکشنبه

نتانیاهو تصمیم اروپا به برچسب زدن محصولات یهودی‌نشین‌های غیرقانونی را محکوم کرد

نخست‌وزیر اسرائیل تصمیم پارلمان اروپا برای برچسب زدن محصولات و کالاهای تولیدی در یهودی نشین‌های غیرقانونی در اراضی اشغالی کرانه باختری را محکوم و آن را به طور تلویحی با اقدام دهه سی میلادی حکومت نازی‌ها مقایسه کرد. 
پارلمان اروپا روز پنجشنبه ۱۹ شهریور تصمیم گرفت، کالا‌ها و محصولات تولیدی در یهودی نشین‌های مناطق اشغالی در زمان قرار گرفتن در فروشگاه‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا برچسب زده شود. 
۵۲۵ عضو پارلمان اروپا از این تصمیم حمایت کرده، ۷۰ عضو رای منفی و ۳۱ تن هم رای ممتنع دادند. 
هدف پارلمان اروپا شناساندن این کالا‌ها به خریداران است تا بدانند که این محصولات در مناطقی که تحت اشغال است، تولید می‌شوند. 
پارلمان اروپا، یکی از سه نهاد مهم اتحادیه اروپا، برای اتخاذ این تصمیم مدت‌ها بررسی کرده بود. 
در مصوبه پارلمان اروپا آمده است که توافق‌های میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا با دولت اسرائیل، مناطق اشغالی سال ۱۹۶۷ را شامل نمی‌شود. 
اسرائیل در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ کرانه باختری، نوار غزه، ارتفاعات جولان و صحرای مصری سینا را به اشغال خود درآورد اما هنوز کرانه باختری و ارتفاعات جولان را در دست دارد. 
حدود نیم میلیون اسرائیلی در یهودی نشین‌های کرانه باختری زندگی می‌کنند که در کارگاه‌های تولیدی متعدد، محصولات و کالاهای مختلفی تولید می‌کنند و در ۴۸ سال گذشته نیز این تولیدات را بدون مانع به اروپا صادر کرده‌اند. 
به گزارش روزنامه «هاآرتص» در شماره روز جمعه ۲۰ شهریور خود، بنیامین نتانیاهو که در روزهای گذشته به بریتانیا رفته بود، در واکنش به تصمیم پارلمان اروپا گفت «آن‌ها عدالت و منطق را تحریف کرده‌اند». 
نتانیاهو این را نیز گفت، «حافظه تاریخی ما کفایت می‌کند که به یاد داشته باشیم آخرین بار که کالاهای یهودیان را در اروپا برچسب زدند، چه اتفاقاتی افتاد». 
ایمانوئل ناخشون، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل، نیز این تصمیم پارلمان اروپا را «بسیار وخیم» دانست. 
همچنین زیپی خوتو-ولی، معاون وزیر خارجه اسرائیل، گفت، کاری که اروپا کرده است آغاز تحریم اسرائیل است. 
در همین حال، به گزارش هاآرتص، از آنجا که هنوز مصوبه پارلمان اروپا به منزله دستورالعمل اجرایی نیست، دولت اسرائیل «شدیداً تلاش می‌کند تا مانع از اجرایی شدن این مصوبه گردد». 
جنبش حامی فلسطینی‌ها با نام «بی‌دی‌اس» که بایکوت، تحریم و انزوای اسرائیل را درخواست می‌کند، با گسترش فعالیت‌های خود در بریتانیا و سراسر اروپا، از ساکنین این قاره می‌خواهد از خرید محصولاتی که برچسب تولیدی در یهودی نشین‌ها را دارد، خودداری کنند. 
موفقیت فلسطینی‌ها در تصمیم روز پنجشنبه پارلمان اروپا در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل نیز در همین روز با برافراشتن پرچم «کشور فلسطین» در سازمان ملل موافقت کرد. 
همزمان و برای نخستین بار، وزیران دولت تشکیلات خودگردان فلسطینی روز پنجشنبه با اعضای دولت فرانسه در پاریس نشست مشترکی تشکیل دادند؛ تا حال چنین نشستی با یک کشور مهم غربی سابقه نداشته است. 
موفقیت‌های پی در پی فلسطینی‌ها در کارزار سیاسی در برابر اسرائیل، در آستانه نشست مجمع عمومی سازمان ملل و سخنرانی محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردانی در این همایش، به دست آمده است. 
فلسطینی‌ها می‌گویند شکیبایی آن‌ها ۲۲ سال بعد از برپایی تشکیلات خودگردانی برای رسیدن به مرحله استقلال کشور فلسطین به سر آمده و در نبود گفت‌و‌گوهای صلح، از طریق نهادهای بین‌المللی و سازمان ملل آرزوی خود را عملی می‌کنند. 
در همین حال، نتانیاهو روز پنجشنبه در دیدار با دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا در لندن، مدعی شد که او آماده «از سرگیری فوری» گفت‌و‌گوهای صلح با فلسطینی‌ها است
.

هیچ نظری موجود نیست: