نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۴ مهر ۲۵, شنبه

با مرگ تدریجی/
به گفته عيسي كلانتري تاكنون طرح احيا و نجات درياچه اروميه شكست خورده است و اين درحالي است كه احياي درياچه اروميه و تشكيل ستادي براي آن باتوجه به اهميت، نخستين مصوبه هيات دولت در دولت يازدهم بود.
درياچه اروميه آب رفته است، ترازش به اندازه ٩ سانتيمتر، نسبت به سال گذشته پايين‌تر آمده، ‌هوا گرم‌تر شده و بارندگي كمتر. دبير ستاد احياي درياچه اروميه، ‌در جلسه‌اي كه با خبرنگاران محيط‌زيستي داشت، به وضعيت همچنان وخيم درياچه پرداخت، ‌درياچه‌اي كه در حال حاضر تنها ٥ تا ٦ درصد از زندگي‌اش باقي مانده است، ‌حياتي كه زندگي همه ساكنان منطقه را تحت‌الشعاع قرار داده و اگر روزي بميرد، جنبنده‌هاي حوالي‌اش هم محكوم به مرگ يا مهاجرت مي‌شوند.

همه تلاش ستاد احيا بر اين بود كه درياچه، امسال و سال آينده را شبيه سال گذشته بگذراند. آنچه باعث مي‌شود آرزوهاي ستاد به اينجا برسد، ‌پايين‌تر آمدن تراز درياچه نسبت به سال گذشته است و پيش‌بيني‌اي كه نسبت به سال آينده مي‌كند، ‌تراز درياچه با اين روند پايين‌تر هم مي‌آيد. عيسي كلانتري، ‌دبير ستاد احياي درياچه، ‌تراز فعلي درياچه را ٩ سانتي‌متر از سال گذشته پايين‌تر اعلام كرد. او معتقد است: بارندگي نسبت به سال گذشته كاهش يافته، ‌از طرف ديگر، ‌هوا هم يك درجه گرم‌تر از قبل شده و اين افزايش يك درجه‌اي دما، ‌حدود ٧٠ تا ١٠٠ ميليمتر تبخير را افزايش مي‌دهد.

سياست‌هاي دولت، ‌عامل مرگ درياچه

حال بد اروميه، ‌مقصران متنوع و كوچك و بزرگي دارد، ‌از وزارتخانه‌هاي نيرو، ‌جهاد كشاورزي گرفته تا سازمان محيط زيست تا آدم‌هاي حقيقي كه با انداختن پمپ آب در كناره رود يا كانال، ‌مانع از رسيدن حق اروميه مي‌شوند. كلانتري تاكيد مي‌كند: عامل مرگ درياچه، سياست‌هاي دولت است، ‌در ادامه آن افراد اطراف درياچه هم قرباني اين مرگ مي‌شوند. همه به نوعي مقصريم، ‌كسي كه آب را تخصيص داده، ‌وزارت نيروست، ‌كسي كه غيرقانوني برداشت كرده، ‌دزد است، ‌كسي كه صاحب درياچه بوده محيط زيست است كه از آن مراقبت نكرده. روستاييان منطقه، ‌قربانيان اين فاجعه زيست محيطي‌اند.

به خصوص آنهايي كه در آذربايجان شرقي زندگي مي‌كنند، چون مسير باد از غرب به شرق است، ‌ساكنان شرقي، ‌بيشتر در معرض ريزگردهاي نمكي‌اند. فعاليت زنبورعسل به خاطر ريزگردهاي نمكي مختل شده، ‌جايي كه زنبور فعاليت نكند، ‌٨٠ درصد فعاليت كشاورزي مختل مي‌شود. به گفته عيسي كلانتري تاكنون طرح احيا و نجات درياچه اروميه شكست خورده است و اين درحالي است كه احياي درياچه اروميه و تشكيل ستادي براي آن باتوجه به اهميت، نخستين مصوبه هيات دولت در دولت يازدهم بود.

هیچ نظری موجود نیست: