نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۴ آبان ۲, شنبه


تخریب ۹۳ هکتار از جنگل‌های شمال ایران برای سدسازی

• یک مقام سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید که برای احداث سد شفارود در گیلان قرار است۹۳ هکتار جنگل نابود شود. نه مخالفت نیمه‌بند این سازمان و نه اعتراض گروه‌های زیست‌محیطی هنوز به نتیجه محسوسی نینجامیده است.
دویچه وله ـ بحث و نگرانی درباره ایجاد سد شفارود در یکی از مناطق جنگلی ایران همچنان ادامه دارد. در تازه‌‌ترین اظهارنظر در این باره، مدیرکل دفتر ارزیابی‌های زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست از تصمیم دولت برای تخریب ۹۳ هکتار از جنگل‌های شمال جهت ایجاد این سد خبر داده است.
سد شفارود سدی مخزنی است که قرار است بر شفارود در منطقه پونل رضوانشهر، در غرب گیلان احداث شود. فاصله این سد با رشت ۶۵ کیلومتر است.
گرچه طرح اولیه ایجاد این سد به دوران قبل از انقلاب برمی‌‌گردد، ولی اقدامات برای تحقق آن در سال‌های اخیر تشدید شده است.
مدیرکل دفتر ارزیابی‌های زیست محیطی سازمان حفاظت در ادامه گفت‌وگوی خود با ایلنا گفته است که اگر ایجاد سد صرفا برای تامین آب شرب محدود می‌شد تخریب ۵۰ هکتار جنگل کفایت می‌کرد و نیازی به تخریب ۹۳ هکتار نمی‌افتاد، ولی «به دستگاه‌هایی مانند سازمان مدیریت و برنامه ریزی، سازمان جنگل‌ها و وزارت نیرو و گروهی که حکم شده بودند به گزینه تامین شرب، کشاورزی و صنعت رای بدهند.» جلالوندی نمی‌گوید که این "حکم" از کجا بوده و چرا سازمان حفاظت از جنگل‌ها که خود باید پاسدار ثروت جنگلی کشور باشد، به نابودی بخشی از آن رای می‌دهد.
اعتراض فعالان و دوستداران محیط زیست
ساخت سد بر ویرانه‌های بخشی از جنگل هیرکان کم و بیش مورد اعتراض فعالان و دوستداران محیط زیست بوده است.
تیرماه امسال ۷۰ انجمن محیط زیستی و تشکل دوستدار محیط زیست با صدور بیانیه‌ای به تخریب جنگل هیرکان برای ساخت سد شفارود اعتراض کردند. در این بیانیه آمده است: «بلندترین سد غلتکی ـ بتنیِ ایران در حالی - در کمالِ شگفتی- در پرباران‌ترین استان کشور در حال ساخت است که صدها هکتار از بهترین جنگل‌های باستانی هیرکانی را هدف قرار داده است؛ جنگل‌های بسیار باارزشی که از هیچ راهی نمی‌توان آنها را احیا کرد.»
بیانیه که شماری از استادان و فعالان حوزه محیط زیست و شخصیت‌های حقیقی هم آن را امضا کرده‌اند، در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که: «سد شفارود روی گسل شالم ـ آستارا و هم‌چنین شیب زیاد دامنه‌ کوه واقع شده و گذشته از افزایش احتمال وقوع زمین‌لرزه می‌تواند در آینده قربانیان انسانی هم داشته باشد.»
بیانیه همچنین سدسازی در ایران را ناقض اهداف آن دانسته و می‌گوید که «با وجودِ آن‌که ذخیره آب مخزنِ بیش از ۲۰۰ سد بزرگ در کشور تنها دو برابر ۱۴ سد موجود در سال ۵۷ است، همچنان سدسازی‌های غیراصولی با شدتی ویرانگر در جریان است.»

هیچ نظری موجود نیست: