نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۴ آبان ۴, دوشنبه

گزارش احمد شهید: سرانه اعدام در ایران از هر کشوری بالاتر است

احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران از افزایش شمار اعدام ها در ایران ابراز نگرانی کرده و گفته است که در هفت ماه ابتدای سال جاری میلادی هم دست کم ۶۹۴ نفر، از جمله ۱۰ زن و یک نوجوان در ایران اعدام شده اند و دست کم ۳۳ مورد اعدام در ملاءعام اجرا شده است.
بی بی سی ـ احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران در تازه‌ترین گزارش خود، از توافق جامع اتمی ایران و قدرت‌های جهانی استقبال کرده و گفته که تحریم‌ها علیه این کشور به بدتر شدن وضعیت حقوق بشر در ایران انجامیده است.
بی بی سی مطلع شده است که آقای شهید در این گزارش با یادآوری رابطه صلح و پیشرفت با حقوق بشر، ابراز امیدواری کرده که لغو تحریم ها تأثیر مثبتی بر وضعیت حقوق بشر در ایران به ویژه در مورد حقوق اقتصادی و اجتماعی داشته باشد.
او گفته که تلاش ها برای جلوگیری از تأثیر منفی تحریم های اقتصادی بر وضعیت حقوق بشر ایران موثر نبوده و این تحریم ها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر سلامت عمومی و وضعیت محیط زیست اثر مخرب داشته اند.
به گفته آقای شهید، فشار اقتصادی ناشی از تحریم ها باعث افزایش بهای کالاهای اساسی شده و دسترسی به دارو و درمان را محدود کرده است. این فشارها همچنین بیکاری را افزایش داده و استاندارد زندگی را پایین آورده است.
"نقض داخلی حقوق بشر"
آقای شهید در گزارش خود از افزایش شمار اعدام ها در ایران ابراز نگرانی کرده و گفته است که سرانه اعدام در این کشور از هر کشور دیگری در دنیا بالاتر است.
به گفته او، روند افزایش شمار اعدام ها از سال ۲۰۰۵ آغاز شده و در سال ۲۰۱۴ با ۷۵۳ اعدام به اوج رسیده است.
گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران می گوید که در هفت ماه ابتدای سال جاری میلادی هم دست کم ۶۹۴ نفر، از جمله ۱۰ زن و یک نوجوان در ایران اعدام شده اند و دست کم ۳۳ مورد اعدام در ملاءعام اجرا شده است.
با این حال آقای شهید تأکید کرده که مقامات ایران اصالت گزارش های گروه های مدافع حقوق بشر در مورد جزئیات اعدام ها را مورد تردید قرار داده اند.
در گزارش مذکور آمده است که افزایش شمار اعدام ها ظاهرا به افزایش جرایم مواد مخدر مربوط می شود و دست کم ۶۹ درصد اعدام ها در نیمه اول سال ۲۰۱۵ به مواد مخدر مربوط بوده است.
به گفته آقای شهید، دولت ایران به آثار زیانبار قاچاق مواد مخدر بر سلامت و امنیت مردم ایران اشاره می کنند و جرایم مواد مخدر را به همین دلیل جزو جرایم جدی می دانند.
در گزارش آقای شهید به صدور حکم اعدام محمدعلی طاهری، بنیانگذار عرفان حلقه به عنوان موردی از صدور حکم اعدام به جرم عقیده اشاره شده است.
در این گزارش همچنین به مجازات های بی رحمانه از جمله خارج کردن چشم یا کور کردن به عنوان قصاص اشاره و از آن انتقاد شده است.
آزادی ها
گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران در بخش دیگری از گزارش خود به قوانینی که حق آزادی بیان، حق تشکل و حق تجمع مسالمت آمیز را نقض می کند اشاره کرده است.
او می نویسد که در نیمه اول سال ۲۰۱۵، احضار، بازپرسی و بازداشت روزنامه نگاران، نویسندگان، فعالان شبکه های اجتماعی و مدافعان حقوق بشر از جمله توسط سپاه پاسداران و پلیس سایبری ایران ادامه یافته است.
همچنین احکام سنگینی علیه کسانی صادر شده که از حق آزادی بیان خود استفاده کرده اند. این احکام به اتهام هایی چون "تبلیغ علیه نظام"، "توهین به چهره های سیاسی و مذهبی" و "اقدام علیه امنیت ملی" صادر شده اند.

به گزارش آقای شهید، عدم دسترسی به دادرسی عادلانه و نقض حقوق زنان و اقلیت های قومی و مذهبی هم در ایران ادامه یافته است.

هیچ نظری موجود نیست: