نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۴ آبان ۸, جمعه

باران اسیدی سه هزار خوزستانی را راهی بیمارستان کرد

150202145041_ahwaz_pollution_640x360_mehr_nocredit.jpg
به گزارش بی‌بی‌سی مقام‌های محلی می‌گویند در پی بارش 'باران اسیدی' در استان خوزستان در جنوب‌غربی ایران، برای صدها نفر از شهروندان مشکلات تنفسی پیش آمده است؛ طوری که آنان را به بیمارستان کشانده و به بستری‌شدن بیش از یکصد نفر منجر شده است.
ایرج نظری، معاون دانشگاه علوم پزشکی اهواز، گفته است سه هزار و ۹۰ نفر در‌ استان خوزستان به دلیل "مشکل تنفسی ناشی از بارش باران" روز چهارشنبه به بیمارستان‌های این استان مراجعه کردند.
به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، اغلب این عده به طور سرپایی درمان شده‌اند ولی بیش از یکصد نفر پس از مدتی از بیمارستان مرخص شده‌اند. برخی منابع خبری دیگر نوشته‌اند که از این عده، بیش از ۵۰ نفر هم مشکلات حاد تنفسی داشته‌اند.
معاون دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفته‌ است گزارشی درباره مرگ شهروندان در استان خوزستان بر اثر مشکل تنفسی ناشی از باران اسیدی نرسیده است.
برخی رسانه‌های محلی از مرگ دست‌کم یک نفر بر اثر این مشکلات تنفسی خبر داده بودند.
در همین حال حمیدرضا آرتی، رییس بیمارستان گلستان اهواز، گفته است که پنج نفر به دلیل مشکل تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه این بیمارستان بستری شده‌اند و به کمک دستگاه تنفس مصنوعی نفس می‌کشند.
مسئولان یک مرکز درمانی دیگر در اهواز هم گفته‌اند که یک نفر از مراجعه‌کنندگانشان نیاز داشته است در اورژانس بستری شود.
استان خوزستان در جنوب‌غربی ایران، پنجمین استان پرجمعیت کشور است و عمده میدان‌های فعال نفتی و گازی ایران در آن قرار دارد.
در سال‌های گذشته نیز نخستین بارندگی‌های فصل پاییز باعث بروز مشکلات تنفسی برای شمار زیادی از شهروندان خوزستان شده بود.
از جمله دو سال پیش، در همین روزها با بارش ب اران اسیدی بیش از ۱۸ هزار نفر راهی بیمارستان‌ها شده بودند.
سال ۱۳۹۲ در گزارشی بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، شهر اهواز آلوده‌ترین شهر جهان شمرده شده بود.
معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز پیش از این بالا بودن میزان ریزگردها و هم‌زمان بالا بودن رطوبت در استان خوزستان را از جمله دلایل احتمالی پدیده "باران اسیدی" دانسته بود.
یکی از مقامات دولتی ایران در اهواز می‌گوید فراوانی نیترات معلق در هوا و بارش باران اسیدی، احتمالا عامل افزایش بیماری‌های تنفسی در این شهر در روزهای اخیر بوده است.
احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت از محیط زیست در استان خوزستان، در این باره گفته بود نیترات موجود در هوا، موجب اسیدی‌شدن این بارندگی‌ها شده است.
به گفته آقای لاهیجان‌زاده، "فعالیت‌های نفتی و صنعتی، آتش‌زدن مزارع و سکون هوا" در افزایش نیترات معلق در هوا موثر بوده است.

به گفته ساکنان محلی، این روزها فصل برداشت نی‌شکر است و سوزاندن ساقه‌های نی‌شکر، سبب تنگی نفس و مشکلات متعدد می‌شود. شدت گرد و غبار و آلودگی هوا در خوزستان به اعتراض‌های شهروندان و مقام‌های محلی هم منجر شده است.

هیچ نظری موجود نیست: