نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۴ مهر ۲, پنجشنبه

بیش از چهارصد زائر حج کشته شدند

  • اظهارنظر
Image copyrightAP
Image captionامدادرسانان سعودی برای کمک به صدها زخمی این واقعه به محل اعزام شدند
شماری از زائران حج از جمله تعدادی زائر ایرانی در اثر ازدحام جمعیت جان خود را از دست داده‌اند.
روز پنجشنبه، ٢ مهر (٢٤ سپتامبر) منابع رسمی عربستان سعودی خبر دادند که در جریان برگزاری بخشی از مراسم حج در منا، تعدادی از زائران در اثر ازدحام جمعیت کشته شده‌اند.
تلویزیون دولتی عربستان سعودی شمار قربانیان این حادثه را تاکنون ۴۵۳ نفر گزارش کرده اما هنوز رقم نهایی مشخص نیست. شمار زخمی‌های این حادثه بیش از ۷۵۰ نفر گزارش شده است.
منابع خبری ایران گفته‌اند که چهل و یک زائر ایرانی در میان قربانیان این حادثه هستند.
هر ساله صدها هزار تن از مسلمان از نقاط مختلف جهان برای برگزاری مراسم حج به عربستان سعودی سفر می‌کنند.
روز پنجشنبه مصادف با عید قربان است که بخش مهمی از مناسک حج در آن برگزار می‌شود.
این دومین حادثه مرگبار در جریان مراسم حج سال جاری است. روز ١١ سپتامبر گزارش شد که در اثر سقوط یک جرثقیل در نزدیکی محل مسجد الحرام در مکه بیش از یکصد نفر کشته شده‌اند. این حادثه خطرات انجام عملیات ساختمانی در محل‌های حضور جمعیت را یادآوری کرد.
حضور چند صد هزار نفر برای انجام مراسم حج در گذشته نیز با حوادثی همراه بوده است.
Image copyrightAP
Image captionحضور چند صد هزار زائر در مراسم حج پیش از این هم با حوادثی همراه بوده است
در سال ٢٠٠٦ میلادی، بیش از ٣٦٠ زائر در هنگام اجرای مراسم رمی جمرات به خاطر ازدحام جمعیت کشته شدند در حالیکه روز پیش از آن هم بیش از ٧٠ نفر در اثر فرو ریختن یک هتل در نزدیکی مسجد الحرام جان خود را از دست داده بودند.
ازدحام جمعیت در آخرین روز مراسم حج در سال‌های ٢٠٠٤ و ٢٠٠١ نیز به ترتیب به کشته شدن ٢٤٤ و ٣٥ نفر منجر شد و در سال ١٩٩٨، فشار جمعیت هنگام عبور از یک پل هوایی و ازدحام پس از آن ١٨٠ کشته برجای گذاشت.
آتش گرفتن چادر زائران در منا در سال ١٩٩٧ دست کم ٣٤٠ کشته و چند صد زخمی داد و در سال ١٩٩٤ هم حدود دویست و هفتاد نفر در اثر ازدحام جمعیت هنگام رمی جمرات کشته شدند.
در چند دهه اخیر، بیشترین تلفات مراسم حج به سال ١٩٩٠ تعلق دارد که فشار جمعیت هنگام عبور از یک تونل در نزدیکی اماکن مقدس مکه جان بیش از ١٤٠٠ نفر را گرفت.

هیچ نظری موجود نیست: