نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۴ شهریور ۱۲, پنجشنبه

عکس کودک سوری غرق‌شده اروپا را تکان داد + عکس



آیلان کوردی سه ساله در جریان گریز خانواده‌اش به اروپا در آب‌های دریای مدیترانه جان خود را از دست داد. پیکر بی‌جان این کودک که تی‌شرتی قرمز رنگ بر تن داشت به ساحل بودروم در ترکیه رسید. چهره‌ی او در شن فرو رفته بود و موج‌‌های آب بر تن‌اش فرومی‌ریخت. در تصویری دیگر مأمور پلیسی را می‌توان دید که جسد این کودک را بلند کرده و حمل می‌کند.

به گزارش دویچه وله، طبق اطلاعات نشریه بریتانیایی "گاردین" این کودک سه ساله از یک گروه پناهجویان سوری بوده که روز چهارشنبه (۲ ستپامبر) در آب‌های سواحل ترکیه غرق شده بودند. گفته می‌شود که برادر پنج ساله این کودک نیز جان خود را جریان این واقعه دلخراش از دست داده است. روزنامه کانادایی "اوتاوا سیتی‌زن" نوشته که خانواده این کودک احتمالا قصد مهاجرت به کانادا را داشته است.
شوک در شبکه‌های توئیتر و فیس‌بوک
عکس این کودک سوری غرق‌شده که در شبکه‌های اجتماعی تحت هشتگ‌های #KiyiyaVuranInsalik و #HumanityWashedAshore دست به دست می‌گردد، در عرض زمانی کوتاه به یکی از پرخواننده‌ترین مضامین شبکه اجتماعی توئیتر بدل شد.
نشریه ایتالیایی لا رپوبلیکا در این ارتباط نوشت: «عکسی که جهان را به خاموشی وامی‌دارد.» نشریه اسپانیایی ال پریودیکو نیز از "زوال اروپا" سخن گفت. نشریه بریتانیایی ایندیپندنت نیز این پرسش را مطرح ساخت: «اگر نه این عکس، پس دیگر چه عکسی می‌تواند موضع اروپاییان در قبال پناهجویان را تغییر دهد؟» این عکس وحشت فاجعه‌ای بشری را روایت می‌کند که امروزه در سواحل اروپا شاهد آن هستیم.


نیروهای امدادگر جنوب ترکیه احتمال می‌دهند که آیالان سرنشین یکی از دو قایق حامل پناهجویان بوده که بامداد چهارشنبه (۲ سپتامبر) در حین حرکت از سواحل ترکیه به سوی یکی از جزایر یونان واژگون و غرق شده است. این سانحه ۱۲ قربانی داشت، از جمله آیالان، برادر پنج ساله‌اش و سه کودک دیگر. جان ۱۵ سرنشین نجات داده شد ولی سه تن همچنان مفقودالاثر هستند.
به گفته پیتر بوکرت، یکی از مسئولان سازمان دیده‌بان حقوق بشر، پناهجویانی که در این سانحه جان خود را از دست دادند، تازه‌ترین قربانیان پاسخ فلاکت‌بار اروپا به بحرانی هستند که هر روز بیش از پیش شدت می‌یابد.

هیچ نظری موجود نیست: