نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۴ شهریور ۱۲, پنجشنبه

شهرک‌نشین‌های اسراییل، مخالفان تازه «دیوار حایل


دیوار حایل بین روستاهای عرب نشین و شهرک‌های اسراییلی نشین چندی است به نزدیکی روستای بیت جلاله رسیده است. این مسئله مثل همیشه با مخالفت و مقاومت بسیاری از ساکنان این روستا مواجه شده است. نکته جالب اما این بار این است که حتی برخی از شهرک‌نشین‌های اسراییلی نیز با ساخت این "دیوار حایل"مخالف‌اند. یکی از مهم‌ترین دلایل، ایجاد مشکلات زیست محیطی برای منطقه است.
در پی اعتراض ها دیوار تا حدی تغییر مسیر یافت است تا یکی از صومعه ها در درون آن قرار نگیرد

ساخت "دیوار حایل"در اطراف روستای مسیحی نشین بیت جلاله، از روز 28 مرداد آغاز شده است. این در حالی است که بیش از ۷۰ خانواده، بیش از ۱۰ سال است که در مخالفت با ساخت این دیوار و برای نجات زمین و مایملک خود در حال مبارزه هستند.
تظاهرات علیه ساخت دیوار در بیت جلاله
 
یکی از اهالی روستا در گفتگو با رادیو بین‌المللی فرانسه در رابطه با ساخت این دیوار گفته است:"اسراییلی‌ها با ۱۰ بولدوزر بزرگ آمدند، ۷۰ سرباز نیز همراه آنها بود. آنها می‌خواهند ۲ شهرک اسراییلی این اطراف را به هم متصل کنند، در نتیجه می‌خواهند دره ما را برای ساخت و ساز اشغال کنند."


مراسم مذهبی، مسیحیان بیت جلاله، در اطراف صومعه ای که خطر قرار گرفتن در درون دیوار حایل آن را تهدید میکند

به گفته مقامات اسراییلی "مانع امنیتی"، دیواری است که منطقه رود اردن و بیت المقدس را از باقی مناطق جدا می‌کند. ساخت این دیوار از سال ۲۰۰۲ آغاز شده اما دیوان بین‌المللی دادگستری در سال ۲۰۰۴ ساخت آن را غیرقانونی اعلام کرد. این در حالی است که تاکنون حدود دو سوم از طول پیش‌بینی شده این دیوار که ۸۱۰ کیلومتر است، ساخته شده است.
در ادامه ساخت این دیوار در اطراف روستای بیت جلاله، دوباره موضوع ساخت این دیوار به بحث داغ روز بدل شده است.

نقشه دیوار حایل

این مسئله زمانی بیشتر مورد توجه قرار گرفت که حتی برخی از شهرک‌نشین‌های اسراییلی نیز به صورت علنی با ساخت این دیوار به مخالفت پرداختند. یکی از سرسخت ترین مخالفان ساخت این دیوار، یارون روزنتال است. او مدیر یک موسسه در شهرک کفر اتزیون است. این موسسه در زمینه آموزش فوق برنامه در منطقه بیت جلاله مشغول به کار است. او در یک پست در فیسبوکی با انتقاد به ساخت این دیوار و هزینه‌های سرسام آور ساخت آن عنوان کرده است، وزارت دفاع اسراییل که مسئول ساخت این دیوار است بین ۱۰۰ تا دویست میلیون شکل [واحد پول اسراییل] برای ساخت این دیوار حرام کرده است. او همچنین درباره کارآمدی این دیوار نیز ایراد شبه کرده و نوشته است فلسطینی‌ها می‌توانند با ساخت حفره به راحتی وارد سرزمین‌های اسراییل شوند.

در پست دیگری، یارون روزنتال عنوان کرده است برای ساخت این دیوار برخلاف الزامات قانونی، از ارگان‌های دولتی مسئول حفظ مناطق باستانی و طبیعی نیز نظرخواهی نشده است.
برخی از ساکنان شهرک کفر اتزیون نیز در گفتگو با فرانس 24 از نگرانی‌های محیط زیستی خود پیرامون ساخت دیوار حایل گفته‌اند.

صفحه ای فیسبوکی که در اعتراض به ساخت دیوار حایل، ساخته شده است
دیوار حایل به معضل زیست محیطی بدل می‌شود
بنیامین تروپر یکی از ساکنان شهرک کفر اتزیون است
منطقه باستانی ناحیه ما منحصر به فرد و بسیار تاریخی است. این منطقه یادگاری از گذشته بسیار دور ما است و جمعیت فلسطینی‌هایی که در این منطقه زندگی می‌کنند همواره مشغول کشاورزی و نگهداری این منطقه بوده‌اند. در این منطقه چاه و قنات‌های آبی با قدمت ۲۰۰۰ سال وجود دارد. در بیت جلاله تاکستان و باغ‌های زیتون بسیاری وجود دارد. همچنین در این منطقه ۲ صومعه بسیار قدیمی نیز از گذشته‌های دور باقی مانده است.

ساخت این دیوار مشکلات زیست محیطی فراوانی به وجود خواهد آورد. این دیوارها از عمق فراوانی در دل خاک کار گذاشته می‌شوند و بالا می‌آیند که همین نکته، به تنهایی عواقب زیست محیطی فراوانی به همراه خواهد داشت. حیات وحش منطقه به خصوص غزال‌های وحشی که در این ناحیه زندگی می‌کنند با ساخت این دیوار در منطقه ای کوچک محصور می‌شوند و با معضلات فراوانی مواجه خواهند شد.

مدت‌ها است که ما مشکلات امنیتی نداریم. ما روابط خوبی با همسایه‌های فلسطینی خود داریم. در نتیجه ساخت دیوار در این منطقه هیچ کاربردی ندارد. به خصوص که دیگر روش‌های امنیتی نیز وجود دارد. روش‌هایی که کارآمدی بیشتر و هزینه کمتری نیز خواهند داشت. به طور مثال ارتش می‌تواند از دوربین‌ها و رادارهای خاص خود در این منطقه استفاده کند.






">



هیچ نظری موجود نیست: