نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۴ تیر ۴, پنجشنبه

ایران در اسناد منتشر شده از مکاتبات محرمانه عربستان؛ بخش سوم
علی مهتدی

دولت عربستان سرانجام سه روز پس از انتشار اسناد محرمانه وزارت خارجه توسط سایت «ویکی‌لیکس»، به شکل ضمنی صحت برخی از اسناد را تایید کرد.
«اسامه بن احمدالنقلی»، مدیرکل رسانه‌ای وزارت امور خارجه عربستان در اظهاراتی، اسناد منتشر شده در سایت «ویکی‌لیکس» را با حمله سایبری 23 ماه می گذشته به وزارت خارجه بی‌ارتباط ندانست.
او گفت: «هکرها در این حمله نتوانستند به بخش مهمی از میلیون‌ها سند طبقه‌بندی شده دست پیدا کنند.»
«جولیان آسانژ»، مدیر سایت ویکی‌لیکس پیش از این گفته بود نزدیک به نیم میلیون سند محرمانه وزارت خارجه عربستان را در اختیار دارد که آن ها را به مرور منتشر خواهد کرد.
هم‌زمان، خبرگزاری «فارس» روز چهارشنبه اعلام کرد که اسناد محرمانه عربستان پیش از آن‌که در سایت ویکی‌لیکس منتشر شود، در اختیار این خبرگزاری بوده است.
فارس نوشت:«اسنادی که ارتش سایبری یمن ۲۲ می (یکم خرداد) در اختیار خبرگزاری فارس و سپس بخشی از آن را در اختیار سایت ویکی‌لیکس قرار داده است، شامل پیام‌ها، نامه‌ها و گزارش‌های محرمانه سفارتخانه‌های عربستان سعودی در سرتاسر دنیا، وزارت خارجه، کشور و اطلاعات این کشور است.»
موشک‌های امریکایی علیه ایران در قطر
در سندی با عنوان «محرمانه» که سفارت عربستان در تهران در تاریخ 25 بهمن 90 ارسال کرده، به این موضوع اشاره شده که «بابکر زیباری»، رییس ستاد مشترک عراق در سفری که پیش از خروج نیروهای امریکایی از عراق به تهران داشت، حامل پیامی هشدارآمیز از سوی امریکا برای ایران بود.
در این سند آمده است: «"هوشیار زیباری"، وزیر خارجه عراق به همراه بابکر زیباری به دعوت فرمانده نیروهای امریکایی در عراق به قطر سفر کردند تا از پایگاه نظامی امریکا در این کشور بازدید کنند. در این بازدید که با هدف اطلاع زیباری از برنامه امریکایی‌ها بعد از خروج از عراق انجام شد، به وزیر خارجه عراق اطلاع داده شد که در این پایگاه، سکوهای پرتاب موشک به سمت ایران در زیر زمین نصب شده است.»
در سند تاکید شده که هیات عراقی احساس کرده هدف امریکایی‌ها از ترتیب دادن این بازدید، ارسال پیامی برای تهران است و این اتفاق عملا رخ داد.
به نوشته سفارت عربستان در تهران، مسوولان ایرانی برخورد سردی با این اطلاعات داشته و گفتند که از وجود این سکوهای پرتاب موشک اطلاع داشته اند.

تلاش ایران در ایجاد جایگزینی برای نظام بشار اسد
در سند دیگری که «سعود الفیصل»، وزیر خارجه عربستان برای رییس دربار این کشور ارسال کرده، به تلاش ایران برای ایجاد محوری جدید در منطقه، متشکل از عراق و مصر اشاره شده است.
در این سند آمده است: «سفیر عربستان در اسلام‌آباد از منابع خاص خود شنیده که "نوری المالکی"، نخست‌وزیر عراق با راهنمایی ایران و در شرایطی که امریکا نیز مخالفتی ندارد، قصد دارد در جریان کنفرانس سران عرب در بغداد (که به تازگی برگزار شد)، پیشنهاد روابط استراتژیک بین عراق و مصر را بدهد.»
بر اساس این سند، مالکی به طرف مصری پیشنهاد داده که توافقی بالغ بر 70 میلیارد دلار در زمینه سرمایه‌گذاری اقتصادی، وام و همکاری تجاری با عراق امضا کند.
سفیر عربستان در اسلام‌آباد به نقل از منابع آگاه خود گفته است: «ایران قصد دارد از این طریق جایگاه نوری المالکی را در عراق تقویت کرده و محور جدیدی شامل مصر و عراق ایجاد کند که در صورت سقوط نظام بشار اسد، از آن بهره ببرد.»

عمار الحکیم به دنبال حمایت عربستان
سندی که از سوی اداره کل کشورهای عربی وزارت خارجه عربستان صادر شده و به رؤیت سعود الفیصل نیز رسیده، به تلاش «عمار الحکیم» برای نزدیکی به عربستان اشاره شده است.
در این سند آمده است: «عمار الحکیم در جریان سفر به بحرین در تاریخ 17 آبان 88 و دیدارش با پادشاه این کشور، ابراز تمایل کرده که خطی ارتباطی با عربستان برقرار کند.»
در ادامه سند، توصیه سازمان اطلاعات عربستان درج شده با این مضمون که عمار الحکیم به دیدگاه‌های طایفه‌گرایانه و نزدیکی به ایران معروف است و حمایت عربستان از او عملا باعث می‌شود تا در انتخابات پیش روی عراق در ژانویه 2010 بتواند رقبای میانه‌روی خود را از میدان خارج کند. سازمان اطلاعات عربستان توصیه کرده که از پذیرش درخواست عمار الحکیم خودداری شود.
این سند همچنین تاکید دارد: «عمار الحکیم و مجلس اعلای اسلامی عراق معتقد به جدایی کردستان از عراق هستند و الحکیم پیش از این در جریان دیدارش با سفیر عربستان در لندن نیز این خواسته را مطرح کرده بود که با عربستان ارتباط بگیرد. اما توصیه می‌شود که به تماس با او از طریق طرفی در عربستان ادامه داده شود.»
ائتلاف تحت رهبری عمار الحکیم در عراق در انتخابات پارلمانی سال 2014 موفق شد 30 کرسی مجلس را در اختیار گرفته و یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین فراکسیون‌های مجلس عراق را تشکیل دهد.

قاسم سلیمانی در بیروت
سندی بدون تاریخ با امضای سعود الفیصل خطاب به نخست‌وزیر عربستان حاکی از این است که «قاسم سلیمانی»، فرمانده «سپاه قدس» ایران در سفری به بیروت با اعضای شورای جهاد حزب‌الله مذاکره کرده و به آن ها گفته که خود را آماده سیطره بر لبنان کنند.
در این سند که قاسم سلیمانی را فرمانده سپاه پاسداران عنوان کرده، آمده است: «قاسم سلیمانی در جریان دیدار با اعضای شورای جهاد حزب‌الله، با آن ها در مورد ضرورت آمادگی برای سیطره بر لبنان صحبت کرده است. حزب‌الله مستقیما بر بیروت چیره شده و ارتش از طریق افسرهای مسیحی نزدیک به "میشل عون" [متحد مسیحی حزب‌الله] کنترل مرزهای لبنان و سوریه را در اختیار می‌گیرد. شهر طرابلس نیز شاهد جدال نیروهای جبهه مردمی فلسطین و حزب‌الله و علوی‌ها خواهد بود تا با موفقیت این طرح، دولت "نجیب میقاتی" سقوط کند.»
نجیب میقاتی که در ژانویه 2011 از سوی «میشل سلیمان»، رییس‌جمهور لبنان به عنوان نخست‌وزیر این کشور معرفی شد و از مجلس رأی اعتماد گرفت، 22 مارس 2013 از مقام خود استعفا داد.
در بخش پایانی سند آمده است: «اطلاعاتی در دست است که نشان می‌دهد قاسم سلیمانی پیش از سفر به لبنان، جلسه‌ای در دمشق داشته تا ماموریت‌های ایران، سوریه و هم‌پیمانان آن ها در یمن و کشورهای خلیج ]فارس[را بررسی کند.»

3 میلیارد دلار کمک سالیانه ایران به سوریه و حزب‌الله
در سندی که 16 خرداد 91 سعود الفیصل برای نخست‌وزیر عربستان فرستاده، به تاثیر تحریم‌ها علیه ایران بر حزب‌الله و سوریه اشاره شده است.
در این سند ضمن ابراز نگرانی از این‌که ممکن است حزب‌الله لبنان به زودی منافع عربستان در منطقه را با تهدید روبه رو کند، آمده است: «اطلاعات به دست آمده حاکی از این است که فشار اقتصادی و سیاسی بر ایران شروع به تاثیر گذاشتن بر حزب‌الله کرده و سهم سالیانه این حزب از ایران بالغ بر یک میلیارد دلار ممکن است کاهش یابد.»
سعود الفیصل در مورد سوریه نوشته است: «همین وضعیت برای سوریه نیز وجود دارد که سالی دو میلیارد دلار از ایران دریافت می‌کند.»
در این سند گفته شده است:«جدایی "جنبش حماس" از حزب‌الله، تحولات جاری منطقه و ظهور "اخوان المسلمین" و "سلفی‌ها" در کشورهای عربی، تهدیدی علیه حزب‌الله است.»

تشکیل هسته‌های نظامی مخفی در کشورهای خلیج فارس
در سندی با عنوان «فوق‌العاده محرمانه ـ غیر قابل مذاکره» که از سوی وزارت خارجه عربستان برای سفرای این کشور در ابوظبی و منامه ارسال شده، به تلاش‌های ایران برای ایجاد هسته‌های نظامی با هدف خرابکاری در کشورهای عربی خلیج فارس اشاره شده است.
در این سند آمده است: «وزارت خارجه اطلاعاتی به دست آورده حاکی از این‌که "خلیل جواد"، تبعه عراق و همسر "بثینه شعبان"، مشاور سیاسی و رسانه‌ای بشار اسد، جلسه‌ای با اپوزیسیون برخی کشورهای خلیج داشته تا اپوزیسیون شیعه را گردهم آورده و آن‌ها را در اردوگاه‌های نظامی "احمد جبریل"، رییس جبهه مردمی آزادسازی فلسطین در دمشق و لاذقیه آموزش نظامی داده و از آن ها برای ایجاد هسته‌های مخفی و ایجاد تنش در کشورهای خلیج]فارس[ استفاده کنند.»
در ادامه سند ضمن بیان نام شرکت‌کنندگان در این جلسه، آمده است: «هماهنگی این جلسه توسط "سمیر جمعه"، مشاور کاخ ریاست جمهوری، "محمد صادقی"، معاون سفیر و رییس ایستگاه وزارت اطلاعات ایران در دمشق و "مجتبی حسینی"، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سوریه انجام شد و انتظار می‌رود سفرای عربستان در ابوظبی و منامه این اطلاعات را به شکل شفاهی و با حفظ محرمانه بودن، به اطلاع طرف های ذیربط در امارات و بحرین برسانند.»

آموزش نظامی اعضای حزب توحید لبنان
در یک سند با امضای «مقرن بن عبدالعزیز»، رییس دستگاه اطلاعاتی عربستان که خطاب به نخست‌وزیر، ولیعهد و وزیر خارجه عربستان نوشته شده، از تلاش ایران و سوریه برای مسلح کردن و آموزش نظامی اعضای «حزب توحید» لبنان خبر داده است.
در این سند آمده است: «ریاست سازمان اطلاعات به معلوماتی دست پیدا کرده حاکی از این که "وئام وهاب"، وزیر لبنانی سابق و رییس حزب توحید به تازگی محموله‌ای حاوی اسلحه و مواد منفجره از جبهه مردمی فلسطین ـ فرماندهی کل به ریاست احمد جبریل دریافت کرده و آن‌ها را در مخزنی در روستای "جاهلیه" لبنان مخفی کرده است. اعضای این حزب به تازگی دوره‌های امنیتی تحت نظارت متخصصان ایرانی و سوری دیده‌اند.»
مقرن بن عبدالعزیز در ادامه تحلیل خود این‌گونه نوشته است: «ممکن است مسلح کردن هم‌پیمانان سوریه حاکی از طرحی برای برهم زدن اوضاع در لبنان باشد تا از این طریق یا به جامعه جهانی فشار وارد آورند یا برای مرحله بعد در تحولات سوریه آماده شوند.»  

تلاش ایران برای نزدیکی به سرخ‌پوستان کانادا
در سند دیگری با امضای مقرن بن عبدالعزیز، رییس سازمان اطلاعات عربستان خطاب به وزارت خارجه این کشور، تحلیلی حاوی برخی اطلاعات به چشم می‌خورد که از تلاش ایران برای نزدیکی به سرخ‌پوستان کانادا حکایت دارد.
در این سند آمده است: «ایران سعی دارد جای پایی برای خود در برخی کشورها، از جمله کانادا ایجاد کند و برای این منظور، تماس‌هایی با برخی گروه‌ها در این کشورها می‌گیرد تا از آن‌ها به عنوان اهرم فشار استفاده کند.»
در این سند نوشته شده است:«ایران به سرخ‌پوستان کانادا پیشنهاد داده تا در مقابل خرید فن‌آوری سوزاندن زباله‌ها و تولید انرژی جایگزین، به آن‌ها در زمینه نفت و گاز و سرمایه‌گذاری کمک کند. حکومت ایران در ارتباط خود با سرخ‌پوستان کانادا، اهرم فشاری علیه دولت کانادا تشکیل داده که ایران را هدف تحریم نفتی قرار داده است.» 


منبع: ایران وایر

هیچ نظری موجود نیست: