نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۴ خرداد ۵, سه‌شنبه

اعتراض مردم اکباتان به ساخت دارالقرآن در زمین های غصبی


سه شنبه 26 مه 2015 شیما شهرابی

اعتراض مردم اکباتان به ساخت دارالقرآن در زمین های غصبی

"گر تو پیش آری به فضل خویش دست / برگشایی هر گره کایام بست."این بیت شعر بند پایانی فراخوان حضور ارام مردم اکباتان در اعتراض به ساخت دارالقرآن به جای فضای سبز است. آنها قرار است امروز برای اعتراض ساعت هفت شب در بازارچه کوثر بین بلوک‌های 15 و 16  جمع شوند. در فراخوانی که در فضای مجازی منتشر شده، نوشته: "از تمامی اهالی محترم شهرک اکباتان دعوت می‌گردد بنا به وظیفه همسایگی و عشق به محیط زندگی خود در این حضور آرام مسئولانه شرکت نمایند."
این اولین باری نیست که اهالی شهرک اکباتان  به موضوع ساخت دارالقران در زمین‌های مشاع فضای سبز فاز دو  شهرک اکباتان، اعتراض می‌کنند. پیش از این آنها، نامه‌ای با بیست و پنج هزار امضا برای توقف ساخت دارالقران به شورای شهر رسانده بودند. ماه پیش مقابل ساختمان شهرداری در خیابان بهشت تجمع کردند و بارها مقابل ساختمانی که این روزها دیوارکشی‌اش هم اتمام یافته، جمع شده‌اند و اعتراض کرده‌اند. بارها به شهرداری و شورای شهر نامه نوشته‌اند و دست آخر به دیوان عدالت اداری اعتراض کرده‌اند.
خانم موسوی بیشتر از بیست سال است که در بلوک 19 فاز دو شهرک اکباتان زندگی می‌کند. ساختمان دارالقران درست رو به روی بلوک آنها ساخته شده است. او به «ایران وایر» می‌گوید: "این ساختمان در زمین‌های مشاعی شهرک اکباتان که متعلق به فضای سبز است، ساخته شده. این زمین‌ها جزو مشاعات است. اینها که می‌خواهند دارالقرآن بنا کنند و حرف از دین می‌زنند، باید بدانند که این زمین‌ها غصبی است و انجام هر کاری در زمین غصبی حرام است.»
عید فطر سال گذشته کلنگ احداث این دارالقران روی زمین خورده است. از زمانی که کارگران مشغول به کار می‌شوند، اهالی اکباتان بارها درباره ساخت وساز پرس‌ وجو کرده‌اند اما جوابی نشنیده‌اند. سمیه بیست و چهار ساله است و همه‌ عمرش را در شهرک اکباتان گذرانده، او می‌گوید: "اول که هر چه پرس وجو می‌کردند جوابی نمی‌دادند اما وقتی اسکلت ساختمان را زدند. رویش پارچه‌ای نصب کردند و نوشتند که به درخواست جوانان مومن و متعهد به زودی در این مکان دارالقرآن افتتاح می‌شود."
پیگیری اهالی اکباتان از همان زمان آغاز می‌شود: "قبل از هرچیز این زمین‌ها متعلق به فضای سبز است و اهالی اکباتان دوست ندارند با ساخت و سازهای بی مورد، شکل شهرک را تغییر دهند." اهالی اکباتان همان وقت تصمیم می‌گیرند به تغییر کاربری زمین‌های فضای سبز شهرک اعتراض کنند. آنها به سخن آیت الله خامنه‌ای؛ رهبر ایران استناد می‌کنند و بنر دیگری روی اسکلت ساختمان نصب می‌کنند. روی بنر نوشته شده: "تخریب فضای سبز به فرمان مقام معظم رهبری حتی به بهانه ساخت حوزه علمیه جایز نیست."
این ساختمان در دو طبقه احداث شده و بسیاری از ساکنان با اشا ره به این موضوع که  پس از تاسیس دارالقران احتمالا یکی از طبقات این ساختمان به حالت تجاری در می‌اید و باعث شلوغی و ازدحام جمعیت در این مکان می‌شود، اعتراض کرده بودند. سمیه می‌گوید: «بعد از اینکه این موضوع توسط اهالی مطرح شد، بنر دیگری روی ساختمان نصب شد که روی آن نوشته بود: «ساختمان دارالقران و مجموعه فرهنگی در دو طبقه جهت امور فرهنگی و مذهبی توسط جوانان شهرک و باهزینه مردمی و به صورت کاملا قانونی برای استفاده عموم احداث می‌شود و به هیچ عنوان تجاری نمی‌باشد.» روی بنر نصب شده نام هیئت عشاق المهدی اکباتان به عنوان متولی نوشته شده است.
خانواده سمیه یکی از کسانی هستند که این موضع را پیگری کرده‌اند. به نمایندگی از همسایگان به شورای شهر و شهرداری رفته‌اند و از تغییر کاربری زمین شکایت کرده‌اند. سمیه می‌گوید: "بعضی از مسئولان با اینکه تغییر کاربری زمین‌های مشاع را غیر قانونی دانستند اما گفته بودند این کار از این جهت انجام شده که شهرک اکباتان کمبود فضای فرهنگی و مذهبی دارد." او معتقد است که این حرف به هیچ وجه درست نیست و می‌گوید: "در شهرک اکباتان سه مسجد بزرگ واقع شده است. مسجد بعثت در فاز یک، مسجد جامع در فاز دو و مسجد رضا در فاز سه شهرک اکباتان قرار دارد."
او با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با مسئولان می‌گوید:"حتی یکبار که  نمایندگان اهالی اکباتان با مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهردار تهران دیدار داشتند. آقای عبدالهی وعده دادند که این پروژه متوقف می‌شود اما همان روز و چند ساعت بعد دیدیم که کارگران مشغول گچ‌کاری ساختمان هستند. یکبار هم برای یکی دو روز کار متوقف شد و همه اهالی خوشحال بودند که اعتراضات نتیجه داده اما دوباره کار ادامه پیدا کرد."
همین موضوع اهالی اکباتان را آنقدر عصبانی می‌کند که به سمت ساختمان می‌روند و بنرها را می‌کنند. نیما یکی دیگر از اهالی شهرک اکباتان است که آنروز را به خاطر دارد. او به «ایران وایر» می‌گوید: "مردم به سمت ساختمان رفتند و بنری را که از طرف هیات عشاق المهدی نصب شده بود، کندند. مردم خسارتی به ساختمان وارد نکردند، فقط می‌خواستند به این صورت اعتراضشان را نسبت به این موضوع نشان دهند. این فیلم اواخر فروردین ماه با عنوان حمله به دارالقران و حسینیه در تهران روی خروجی سایت تصمیم نیوز قرار گرفت.
نیما می‌گوید: "مردم فقط بنر را از روی ساختمان کندند اما برخی از سایت‌ها نوشتند که چون روی بنر اسم عشاق المهدی آمده بوده به ائمه بی احترامی شده، در حالی که من اصلا بی حرمتی ندیدم."  او معتقد است آنان مکان مناسبی را برای ساخت و ساز  انتخاب نکرده‌اند. او می‌گوید: "اصلا به غیر از این که زمین جزو مشاعات است و فضای سبز،این جا که ساختمان ساخته شده، درست سرپیچ است و اصلا جای پارک ماشین نیست. همین الان هم مشکل پارک وجود دارد."
پیشتر سید مصطفی صادقی یکی از متولیان هیئت عشاق المهدی و ساخت دارالقران به خبرگزاری قران گفته بود: "مجوز فعالیت این دارالقرآن از شهرداری دریافت شده و حتی زمین آن نیز از سوی شهرداری در اختیار این مرکز قرار گرفته است." او توضیح داده که کلاس‌های این دارالقرآن در گذشته، به دلیل اینکه دارای مکان مشخصی نبوده، در مدرسه‌ «عموییان» برپا می‌شده و مکان فعلی توسط شهرداری در فاز 2، بلوک 19 جهت احداث این دارالقرآن در نظر گرفته شد تا شهرک‌‌نشینان نیز بتوانند به راحتی و به سهولت در کلاس‌های قرآن حضور داشته باشند.
امروز اهالی اکباتان بار دیگر دور هم جمع می‌شوند تا صدای خود را به گوش مسئولان برسانند. نیما می‌گوید: "برای مردم شهرک فرق ندارد که این ساختمانی که ساخته می‌شود چه کاربردی دارد. آنها معتقدند در زمین‌های مشاع  نباید ساختمانی احداث شود. ما فضای سبز خودمان را می‌خواهیم. نه مدرسه می‌خواهیم نه دارالقران و نه استادیوم."

هیچ نظری موجود نیست: