نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۳ دی ۲۹, دوشنبه

زنان جنگجوی کوبانی به روایت تصویر - FEMALE FIGHTER of Kobani

زنان جنگجوی کوبانی به روایت تصویر - FEMALE FIGHTER of Kobani



کوبانی شهری کردنشین در کردستان سوریه است.  این شهر در استان حلب در شمال سوریه واقع شده‌است. جمعیت این شهر ۵۲٬۱۱۵ نفر است.
کوبانی در نزدیکی محدوده مرزی با ترکیه واقع شده‌است.  این شهر تا مرز ترکیه کمتر از دو کیلومتر فاصله دارد.
دولت سوریه این شهر را «عین‌العرب» می‌خواند .

ویکی پدیا


کردهای سوریه، اعلام وضعیت فوق‌العاده کرده‌اند. مقامات سیاسی «کانتون کوبانی» از همه شهروندان بالای ۱۸ سال درخواست کرده‌اند برای جلوگیری از سقوط شهر، به «یگان‌های مدافع خلق» ملحق شوند. دراین‌بین حتی شمار قابل‌توجهی از سالمندان نیز برای دفاع از شهرشان دست به اسلحه برده‌اند. از سوی دیگر، صدها تن از کردهای ترکیه با عبور از مرز، خود را به کوبانی رسانده‌اند تا با ملحق شدن به کردهای سوریه، از سقوط این شهر جلوگیری کنند.

بی بی سی

کوبانی  این شهر کوچک با مردمانی بزرگ راه مقاومت در برابر داعش را برگزیده است تا 
از فاجعه ای جبران ناپذیر جلوگیری کند



در خبرها آمده این زن شجاع فرمانده اصلی کوبانی است

ژیان یکی از فرماندهان
"ما اسم این جنگ را جنگ دروازه گذاشته ایم [اشاره به دروازه های مرز ترکیه در نزدیکی کوبانی] صدها اسلامگرا از این دروازه وارد شده اند. ما وارد جنگ شده ایم و عقب نشسته ایم، تا به حال دوام آورده ایم چرا که سرباز حرفه ای نیستیم، فکر نمیکنم که بتوانیم پیروز شویم اما به هرحال دوام آورده ایم"

من چند روزی همراه با یک دسته از زنان که در حال نبرد مستقیم با جهادگرایان بودند گذراندم، علی رغم تنش، زنان شبه نظامی تلاش میکردند تا هر از چند وقتی هم شادی کنند و کمی سرگرم شوند. آنها آهنگ میخواندند و یا از خاطراتشان از رفقای کشته شده میگفتند.
العربیه فارسی

ما یا می‌میریم یا پیروز می‌شویم. هیچ مبارزی شهر را ترک نمی‌کند. جهان نظاره می‌کند، فقط نظاره می‌کند و اجازه داده این هیولاها همه را بکشند، حتی بچه‌ها را.... ما با سلاح‌هایی که داریم تا به آخر می‌جنگیم

عصمت الشیخ فرمانده نیروی دفاع کوبانی

"جمیله ولات"یکی از زنان مبارز کُرد سوریه به خبرگزاری " هاوار" گفت:
درست است که بخشی از جوانان ما برای امرار معاش به خارج مهاجرت
کرده اند، ولی کمیته هایی داریم که همواره از ما دفاع می کنند و ما
زنان نیز آماده دفاع از وطن خود هستیم و به مزدوران اجازه نمی دهیم
وارد مناطق کردنشین شوند .


بیرولات یکی از زنان فرمانده
"امکان دارد، ما میدانیم که دیروز آنها نیروهای جدید اعزام کرده اند اما ما هم آماده ایم. ما به خودمان اعتماد داریم، ما فقط میخواهیم از خودمان دفاع کنیم، ما فقط برای دفاع از جان خویشان و فرزندانمان میکشیم."

مادران کرد در کانتون کوبانی غرب کردستان برای دفاع از مناطق خود در
رویارویی با گروه  داعش، یک گردان نظامی به نام «گردان شهید
ژین» تشکیل دادند .



ممتاز" هجده ساله 

او که پیشانی اش را با دستمالی بسته بود، گفت: "خودم به تنهایی تصمیم گرفتم تفنگ بر دوش بگیرم، یک تصمیم شخصی بود."

پشت سر ممتاز، همرزمانش، زن و مرد، سیگار می کشند، با هم حرف می زنند و یا با هم غذا می خورند. آنها چه در خطوط مقدم نبرد و چه در حین استراحت باشند، باید از هم جدا باشند و به طور کلی از رابطه جنسی با یکدیگر منع شده اند.

خبرگزاری فرانسه
زنانی از داعش  هم در برابر آنها با اسلحه می جنگند

حضور زنان در میدان جنگ یکی از عوامل مهم برای درهم شکستن مناسبات مردسالاری و تحجر و فرقه و قوم گرایی  میباشد .
بسیاری از مردان حضور آنها را در خط مقدم نبرد به دلیل همان افکار کهنه و زن ستیزانه رد میکنند و معتقدند که حضور زنان در جنگ ذهن آنها را از دشمن منحرف میکند و از انگیزه آنها می کاهد .

کردهای سوریه این نگرانی را مطرح می‌کنند که از یک سو به دلیل درگیری‌های نظامی گسترده با داعش و از سوی دیگر به دلیل تضاد ایدئولوژیکی که با این جریان دارند، در صورت از دست دادن کوبانی، مردم این شهر با خطر کشتار دسته‌جمعی مواجه خواهند بود. آن چیزی که از دید کردهای سوریه به این نگرانی بیشتر دامن می‌زند، سکوت و بی‌تفاوتی بین‌المللی نسبت به رویدادهای اخیر کوبانی است.
بی بی سی


رسیار ۲۵ ساله مسئول یکی از دسته ها که دانشجوی هنرهای زیبا :"ما خیلی وقت آزاد نداریم، همیشه مشغول جنگ هستیم و وقتی کمی زمان آزاد پیدا کنیم از نظر ایدئولوژیک کار میکنیم. جلساتی برای صحبت درباره فرهنگ و تاریخ کردها برگزار میکنیم، ما برای حمص و ما نمیجنگیم [مناطق غیر کردنشین سوریه]، ما نفوذ نیروهای دیگر را به منطقه خود برنمی تابیم، آنهایی که وارد منطقه شوند باید هزینه آن را بدهند."



نامش جیلان ازلوپ بود و فقط ۱۹ سال سن داشت . وقتی که در محاصره افتاد و راه نجاتی نداشت با گلوله ای به زندگی خود پایان داد

او چند ماه پیش در مصاحبه با بی بی سی گفته بود: جنگیدن ما زنان کرد برای داعش غیرقابل هضم است. آنها زنان را کوچک و خوار می دانند اما در واقع اراده یک نفر از ما به اندازه ۱۰۰ نفر از آنها است


نیروهای داعش بر اساس تفکر اسلامی معتقدند اگر توسط مرد کشته شوند به بهشت میروند و اگر توسط زن کشته شوند به بهشت نخواهند رفت و دیگر حوریان بهشتی را نخواهند دید
شاید که هرگز بر نگردد

ما انتخاب کردیم تا برای آزادی زنان بمیریم. ما آرزوی تشکیل خانواده نداریم پس در هر لحظه ای آمادگی مردن داریم، ما سعی میکنیم که ذهن زنان را آماده نگه داریم تا آنها مردسالاری و سرکوب را نپذیرند."
شلین یک  شبه نظامی

دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که بیش از ۳۰۰ شبه نظامی کرد از ترکیه وارد سوریه شدند تا به کردهای این کشور در مقابله با شبه نظامیان گروه دولت اسلامی موسوم به داعش، کمک کنند.

بریتان صدای بسیار زیبایی داشت و عاشق خواندن بود من از او پرسیدم چگونه است که از سویی تو میتوانی به این زیبایی آهنگ بخوانی و از سوی دیگر انگشتت را روی ماشه تفنگ فشار دهی او به من گفت:

"آهنگ خواندن من را به یاد رفقای کشته شده می اندازد. آنها با من در یک سنگر بودند. من مجبور شدم اسلحه به دست بگیرم چرا که اسلام گراها میخواهند ما را به عصر حجر بازگردانند و زنان را به بردگی بگیرند.
منبع العربیه
 

نورالحق، مدیر مدرسه ای که از سوی گردان "التوحید"، یکی از مهمترین گردانهای حلب محافظت می شود و همزمان شوهرش در صفوف مبارزان می جنگد، نیز نظر مشابهی دارد.
"هیچ دلیلی نمی بینم که زنان دست به اسلحه ببرند. این همه مرد حاضرند این کار بکنند."
زنان سوری، فارغ از تعلقات اتنیکی و اجتماعی شان، هر یک به نوعی، به قیام ملحق شده اند: آنها در تظاراتها شرکت دارند و در فراهم ساختن غذا و سلاح و مهمات به شورشیان کمک می کنند.
انگیزک و همرزمانش، چنین اظهار نظرهایی را "واپسگرایانه" قلمداد می کنند.
لقمان عبدالسلام، یک جنگجوی ٤١ ساله می گوید: "اگر زنان آزاد نباشند، این کشور هم آزاد نمی شود"؛ و تصریح می کند که او و دوستانش هیچ مشکلی با اینکه گروه آنها از سوی یک زن فرماندهی می شود ندارند.
انگیزک معتقد است که ظهور گروه های اسلامگرای افراطی می تواند به تهدیدی علیه حقوق زنان تبدیل شود. او به ویژه به جریان جهادی "النصره" اشاره می کند که اخیرا با القاعده متحد شده و با هم یک جبهه مشترک به وجود آورده اند.
او می گوید: "ما قصد نداریم با کسانی که حقوق زنان را نادیده می گیرند، همکاری کنیم."
"چون هم جنبش ما چنین چیزی را رد می کند و هم اینکه خود نیز به عنوان زن نمی توانیم آن را بپذیریم
منبع : خبرگزاری فرانسه


   
زنان کورد آماده برای جنگ میشوند




هیچ نظری موجود نیست: