نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۳ بهمن ۳, جمعه

ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، هفتمین پادشاه عربستان سعودی

ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، هفتمین پادشاه عربستان سعودی
پادشاه جدید عربستان سعودی معرفی شده است.
سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، ولیعهد عربستان سعودی، به عنوان جانشین برادرش ملک عبدالله بن عبدالعزیز، به عنوان پادشاه جدید این کشور معرفی شده است. در چند دهه اخیر، پادشاهان سعودی عنوان خادم الحرمین الشریفین در مکه و مدینه را برخود گذاشته‌اند.
ملک سلمان بن عبدالعزیز، برادر ناتنی ملک عبدالله، در سال ۱۹۳۵ متولد شد و از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۰ و بار دیگر از سال ۱۹۶۳ تا ۲۰۱۱ سمت استانداری ریاض را برعهده داشت. با درگذشت برادرش امیر سلطان، ولیعهد و نخست وزیر اسبق در سال ۲۰۱۱، امیر نایف به ولایتعهدی و نخست وزیری رسید و سمت وزارت دفاع را به امیر سلمان سپرد.
در عربستان سعودی، پادشاه سمت نخست وزیری را هم در دست دارد و معمولا ولیعهد به عنوان نایب اول نخست وزیر، عهده‌دار امور اجرایی می‌شود و مناصب مهم دولتی نیز بین اعضای ارشد خاندان سلطنتی تقسیم می‌شود.
سلمان از اعضای یک جناح قدرتمند خاندان سلطنتی موسوم به گروه "پسران سدیری" است. او یکی از هفت پسر ملک عبدالعزیز، بنیانگذار پادشاهی سعودی، از یکی از همسرانش به نام حصه بنت احمد السدیری است که چند تن از آنان هنوز زنده هستند و از افراد متنفذ خاندان سعودی محسوب می‌شوند.
ملک فهد، پادشاه پیشین سعودی در سال‌های ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۵ نیز یکی از پسران حصه بود.
امیر مقرن بن عبدالعزیز، ولیعهد و نایب نخست وزیر جدید عربستان
پس از درگذشت ملک فهد و آغاز سلطنت ملک عبدالله، امیر سلطان بن عبدالعزیز، از پسران حصه به ولیعهدی منصوب شد اما در سال ۲۰۱۱ در گذشت و این سمت به امیر نایف، برادر تنی او رسید. امیر نایف هم در سال ۲۰۱۲ درگذشت و سلمان به عنوان قدرتمندترین عضو این جناح، ولیعهد عربستان شد.
از ملک سلمان به عنوان مدیری موفق نام برده می‌شود که توانست در دوره استانداری ریاض، شهر دور افتاده ریاض، پایتخت و مرکز این استان را به یک شهر پیشرفته تبدیل کند. او در این سمت با سرمایه‌گذاران و مقاطعه‌کاران خارجی در ارتباط بود و از این طریق، تماس‌های گسترده‌ای در سطح بین‌المللی داشت.
در دوره وزارت دفاع او، عربستان سعودی همراه با آمریکا و شمار دیگری از کشورهای عربی ائتلافی را برای مقابله با گروه موسوم به دولت اسلامی تشکیل داد. ملک سلمان با سه زن ازدواج کرده و دارای دوازده پسر و یک دختر است.
به گفته فرانک گاردنر، خبرنگار بی‌بی‌سی، سلطان سلمان به همان اندازه پادشاه قبلی عربستان به اصلاحات داخلی گرایش ندارد و احتمالا حفظ امنیت و ثبات سیاسی و اجتماعی در مرکز توجه او قرار خواهد گرفت. همچنین گفته می شود که پادشاه جدید گرایش محافظه‌کارانه بیشتری دارد و انتظار می رود که تاکید بیشتری بر اجرای قوانین مذهبی بگذارد.
از او به عنوان فردی موفق در حل و فصل اختلافات و ایجاد سازش و هماهنگی در داخل خاندان سلطنتی سعودی یاد می‌شود. با توجه به لزوم توزیع مناصب و مقامات ارشد حکومتی در میان نسل سوم خاندان سعودی و رقابت بین آنان، احتمالا این خصوصیتی لازم برای پادشاه جدید است.
شرایط جسمی ملک سلمان از موضوعاتی است که با آغاز سلطنت او مطرح شده است. گفته می‌شود که پادشاه جدید دست کم یک بار دچار سکته مغزی شده که حرکت دست چپ او را محدود کرده است.
ملک سلمان در آغاز سلطنت خود گفت که برادر ناتنی خود، مقرن بن عبدالعزیز را به ولایتعهدی برگزیده است. ولیعهد جدید عربستان هفتاد سال دارد.

هیچ نظری موجود نیست: