نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۳ آذر ۲۷, پنجشنبه

برقراری روابط آمریکا و کوبا



رائول کاسترو و باراک اوباما، رئیسان جمهوری کوبا و آمریکا، در مراسم یادبود ماندلا
اعلام تصمیم کوبا و آمریکا برای برقراری روابط سیاسی بین دو کشور با استقبال رهبران جهان مواجه شده است.
در پی اظهارات باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در مورد تلاش برای از سرگیری روابط دیپلماتیک این کشور و کوبا، پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک، این سخنان را "گامی تاریخی" توصیف کرده است.
پاپ فرانسیس که آرژانتینی و نخستین رهبر کلیسای کاتولیک از آمریکا لاتین است، گفت که رهبران دو کشور گامی مهم در رفع مشکلاتی برداشته‌اند که بر تاریخ معاصر آنها سایه افکنده بود و به این مناسبت به آنان تبریک گفت. به گفته منابع واتیکان، پاپ از رهبران آمریکا و کوبا خواسته بود تا به چند دهه خصومت بین دو کشور پایان دهند و آمادگی واتیکان را برای "هموار کردن مسیر دستیابی به راه حلی قابل قبول برای هر دو طرف" اعلام داشته بود.
خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش کرده است که ظاهرا واتیکان، در اقدامی کم سابقه، نقشی مهم در قانع کردن دو طرف به مذاکره برای حل مشکلات موجود و دستیابی به تفاهم ایفا کرده است.
در آمریکا، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق که از او به عنوان یکی از رقیبان احتمالی در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آینده نام برده می‌شود، تصمیم آقای اوباما را مورد تایید قرار داد. خانم کلینتون در بیانیه‌ای گفت: "علیرغم نیت خوب ما، سیاست منزوی کوبا در دهه‌های اخیر صرفا تحکیم تسلط رژیم کاسترو بر کوبا شده و همانطور که من بارها گفته‌ام، بهترین راه برای اصلاحات در کوبا این است که مردم آن کشور با ارزش‌ها، آگاهی‌ها و رفاهی آشنا شوند که جهان خارج از کوبا از آن برخوردار است."
گفته می‌شود واتیکان نقشی مهم در نزدیک کردن رهبران کوبا و آمریکا ایفا کرده است
خانم کلینتون گفته که هدف آمریکا از تعامل با کوبا این است که زمینه بهبود شرایط زندگی مردم کوبا فراهم آید و افزوده است: "سایر کشورهای قاره آمریکا باید در این تلاش، ما را همراهی کنند."
استیون هارپر، نخست وزیرکانادا که کشورش هرگز روابط دیپلماتیک خود را با کوبا قطع نکرد و ظاهرا در مذاکرات محرمانه اولیه بین آمریکا و کوبا در سال گذشته نقشی مهم داشته، تصمیم رئیس جمهوری آمریکا را تحولی شجاعانه و درست توصیف کرد که "باید مدت‌ها قبل از این روی می داد."
اتحادیه اروپا، که در راستای عادی سازی روابط با کوبا حرکت می‌کند نیز تصمیم آقای اوباما را "نقطه عطفی تاریخی" توصیف کرد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با یادآوری فروریختن دیوار برلین، گفت: "امروز دیوار دیگری فرو می‌ریزد" و ابراز امیدواری کرد که روابط بین اتحادیه و کوبا نیز گسترش یابد.
استقبال مردم هاوانا از تصمیم آمریکا و کوبا برای برقراری روابط
در آمریکای جنوبی، رهبران کشورهای گروه "مرکوسور" که در جلسه‌ای حضور داشتند، با شنیدن خبر تلاش آمریکا و کوبا برای برقراری روابط، به ابراز احساسات پرداختند و از آن استقبال کردند. گروه مرکوسور از کشورهای آرژانتین، اوروگوئه، برزیل، پاراگوئه و ونزوئلا تشکیل یافته و شمار دیگری از کشورهای منطقه نیز اعضای وابسته به آن هستند.
نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا که از متحدان حکومت کوبا و از مخالفان آمریکا در منطقه است نیز گفت که "ما روزی تاریخی را پشت سر می‌گذاریم." رهبران و مقامات برخی دیگر از کشورهای آمریکا لاتین نیز تصمیم کوبا و آمریکا برای برقراری روابط سیاسی را ستودند.
در داخل کوبا، با انتشار خبر فراهم آمدن زمینه برقراری روابط با آمریکا، هزاران تن از ساکنان هاوانا، پایتخت، به خیابان‌ها آمدند و به شادمانی پرداختند. مردم کوبا امیدوارند که از سرگیری روابط با آمریکا باعث بهبود اوضاع اقتصادی این کشور شود.
تصمیم به برقراری روابط خشم مهاجران مخالف کاسترو در آمریکا را برانگیخته است
تا پیش از انقلاب سال ۱۹۵۹در کوبا، ایالات متحده روابط سیاسی و اقتصادی بسیاری نزدیکی با کوبا داشت و پس از انقلاب نیز، دولت وقت آمریکا حکومت جدید آن کشور را به رسمیت شناخت. با اینهمه، سیاست‌ ملی کردن صنایع در کوبا و مصادره سرمایه‌های آمریکایی همراه با نزدیکی با اتحاد شوروی سرانجام باعث شد تا آمریکا در سال ۱۹۶۰ صادرات خود به آن کشور را متوقف کند و در سال ۱۹۶۱، شناسایی خود را پس بگیرد. از آن زمان به بعد، کوبا تحت تحریم اقتصادی آمریکا قرار داشته که خسارات عمده‌ای را به این کشور وارد ساخته است.
تصمیم دولت آمریکا با ناخرسندی و انتقاد شماری از مقامات آمریکایی و همچنین برخی گروه‌های مهاجران کوبایی مقیم آمریکا مواجه شده است. برخی از نمایندگان کنگره از حزب جمهوریخواه، و حتی تعدادی از دموکرات‌های کنگره، این تصمیم را نابجا دانسته و آن را "امتیاز دیگری به رژیم‌های سرکوبگر جهان" توصیف کرده‌اند. پیشنهاد لغو تحریم های اقتصادی آمریکا علیه کوبا باید در کنگره تصویب شود.
در صورت از سرگیری روابط آمریکا و کوبا، دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره شمالی) تنها کشورهایی خواهند بود که همچنان به دلیل اختلافات سیاسی دارای روابط دیپلماتیک رسمی با آمریکا نیستند. ایالات متحده، کوتاه مدتی پس از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ در ایران، حکومت جمهوری اسلامی را به رسمیت شناخت اما هرگز رژیم کمونیستی کره شمالی را شناسایی نکرده است.

هیچ نظری موجود نیست: