نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۳ آذر ۲۹, شنبه

خاطراتی از دهه‌ی «طلایی» شصت و دوران وزارت ارشاد خاتمی

خاطراتی از دهه‌ی «طلایی» شصت و دوران وزارت ارشاد خاتمی

علیخانی: در این مدت بنده را جوجه کبابی کردند و کف پایم شلاق می‌زدند و می‌گفتند، روی موزاییک راه برو تا خون‌مردگی به وجود نیاید.
یکی از تهیه‌کنندگان سینما درباره شلاق زدن به سینماگران در دهه ۶۰ در ‌وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرات تکان‌دهنده‌ای را بیان کرده است.
به گزارش وب‌سایت «تابناک» حسین فرح‌بخش، تهیه‌کننده و کارگردان سینمای ایران همزمان با رونمایی از کتاب مصاحبه‌ها و گفتارهای سینمایی سیدمحمدبهشتی از مدیران پیشین سینمای ایران گفته است: «متأسفانه برخی از مدیران دهه شصت، آقای عبدالله علیخانی را درطبقه بالای حراست وزارت ارشاد فَلک کردند!‌ سند آن موجود است. این درحالی است که این مدیران مدعی هستند ما درآن زمان به کسی کاری نداشتیم. آنان با کدام حکم و به چه جرأتی به دفتر کار یک سینماگر می‌ریختند، هم فیلم‌هایش را می‌بردند و هم خودش را فلک می‌کردند؟! ماه زیر ابر ‌نمی‌ماند.»
وی افزود: «آقای عبدالله علیخانی هنوز زنده است و می‌توانید از او بپرسید. این هم بابت این‌که ایشان فیلم خارجی داشت. اصلا بابت هر چیزی؟ مگر می‌شود شما یک نفر را درطبقه بالای ارشاد زندانی کنید و او را فلک کنید؟ بعد‌ها که ایشان شکایت کرد. قوه قضاییه آقایان را تبرئه کرد. ضمن این‌که فیلم‌های او را داخل کامیون ریختند و بردند آتش زدند!»
«تابناک» نوشته است که عبدالله علیخانی درگفتگو با این وب‌سایت این موضوع را تأیید کرده و وقوعش را به دوران معاونت سینمایی فخرالدین انوار در سال ۱۳۶۳ ارجاع می‌دهد. این همان دوران وزارت خاتمی است.
علیخانی در این زمینه گفت: «تا چند سال پس از انقلاب، هنوز فیلم‌های خارجی در سینماهای ایران پخش می‌شد و برخی از آن فیلم‌ها نیز دراختیار بنده و دیگر تهیه‌کنندگان بود. آقای انوار وهمکاران‌شان درسال ۶۳ ‌ضرب‌الاجلی تعیین کردند که مطابق با آن، باید مدارک فیلم‌های خارجی را به وزارت ارشاد ارائه می‌کردیم؛ اما زمان لازم برای این کار بسیار اندک درنظر گرفته شده بود و امکان چنین اقدامی دراین زمان کوتاه نبود.»
این تهیه کننده سینما ادامه داد: «ما ۲۰، ۳۰ نفر بودیم که به وزارت ارشاد رفتیم و درباره این مهلت اندک اعتراض کردیم. بعد از این بود که ‌یک‌باره از دفتر مدیرکل وقت حراست وزارت فرهنگ و ارشاد، در دفتر من ریختند و من را به حراست وزارت فرهنگ و ارشاد ـ که یک طبقه پایین دفتر وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود ـ بردند و برای مدت یک‌هفته حبس کردند. البته تنها من نبودم و اشخاص دیگری را هم گرفتند.»
او درباره وقایعی که دراین یک هفته رخ داد می‌گوید: «در این مدت، بنده را جوجه کبابی (یک روش خاص که فرد را مانند جوجه می‌بندند تا مضروب نتواند از ضربه بگریزد) کردند. علاوه بر این، کف پایم شلاق می‌زدند و می‌گفتند، روی موزاییک راه برو تا خون‌مردگی به وجود نیاید. باورم نمی‌شد که در وزارت فرهنگ و ارشاد چنین اتفاقی برای من می‌افتد.»
او درپاسخ به این‌که آیا زمان دستگیری حکم قضایی داشتند، گفت: «تا آن‌جا که می‌دانم، وزارت ارشاد مسوولیت برای دستگیری ندارد و وزارت ارشاد هم جایی برای بازداشت نیست؛ اما در هرحال من حکمی ندیدم و به هر حال درآن سال‌ها حراست آن‌جا اسلحه داشت و با بی‌سیم و کلاشینکف آمده بودند و طبیعتاً من مجبور بودم، همراه‌شان به حراست وزارت فرهنگ و ارشاد بروم.»
علیخانی درباره اینکه آیا موضوع قضایی شد‌، گفت: «بله، چون می‌دانستند با این اتفاقی که افتاده، من پیگیر ماجرا می‌شوم، ماجرا را قضایی کردند و تا دوسال بعد از آن، به دادگاه می‌رفتیم و بعد در‌‌همان سال‌ها به ما گفتند ‌یک نامه بنویسید و بگویید اشتباه کردید و فیلم‌ها مبتدل بوده، و‌الا زندان می‌روید که ما هم به واسطه جو آن دوران نوشتیم، ولی در ‌نهایت در مراحل قضایی تبرئه شدیم. با این‌حال، چنان زهرچشمی گرفته بودند که دیگر جرأت پیگیری قضایی نداشتیم.»
لازم به ذکر است که بر اساس گفته تعدادی از اهالی سینما، در حراست وزارت ارشاد در دوره‌ای که توسط یکی از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب مدیریت می‌شد، برخوردهایی فیزیکی با اهالی فرهنگ صورت گرفته است.

هیچ نظری موجود نیست: