نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۷ شهریور ۱۳, سه‌شنبه

برده داری از منظر حقوقی از عصر باستان تا مشهد مقدس با نگاه نیره انصاری ح...

نقش دلار در بازار سهام و کارخانجات تولیدی با نگاه مهرداد سید عسگری

چشمان سیاه‌ ترس‌خورده در قاب دوربین. به زحمت می‌تواند جمله‌ای را کامل ادا کند. می‌گوید: گوشم را زد. کی زده؟ وانتی. وانتیِ کجا؟ وانتی [شهرداری] منطقه سه. چرا گوش‌ت را زدند؟ با چی زدند؟ «تغ». با چی؟ تیغ. تیغ چی؟ چیزی که به سر می‌کشند. تیغی که باهاش سر و صورت را اصلاح می‌کنن؟ آره. این فرازی از گفته‌‌های یک کودک کودک کار در ویدیویی است که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده. معاون امور مناطق شهرداری منطقه سه تهران و کمیته اجتماعی شورای شهر تهران وعده پیگیری داده‌اند.
کودک کاری که می‌گوید پیمانکار شهرداری منطقه سه گوش او را با تیغ بریده است. این کودک هنوز شناسایی نشده (عکس: شبکه‌های اجتماعی)
از شامگاه گذشته تاکنون ویدیویی از یک کودک کار در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. کودک می‌گوید یکی از پیمانکاران شهرداری منطقه سه تهران گوش او را که در حال جمع‌کردن ضایعات از میان زباله‌ها بوده با تیغ اصلاح بریده است. عدالت امیرزاده، معاون امور مناطق شهرداری منطقه سه تهران به خبرگزاری فارس گفته است که کودک کاری که قربانی خشونت شده، هنوز شناسایی نشده:
«دستور پیگیری ماجرا را صادر کرده‌ایم و باید کودک را شناسایی کنیم و پس از مطلع شدن از جزئیات ماجرا می‌توانیم نسبت به آن اقدام کنیم. چنانچه اتهام گفته شده اثبات شود با آن برخورد خواهیم کرد و پرونده را به مراجع قضایی ارجاع می‌دهیم.»


بریدن گوش توسط ماموران منطقه ۳
کودکان بسیاری در سنین ۵ تا ۱۵ سال، در محل دپوی زباله‌های شهرداری به‌عنوان نیروی کار ارزان در اختیار پیمانکاران شهرداری هستند.
در حالی که براساس قوانین ایران کار کودکان زیر پانزده سال ممنوع است.
پیمانکاران طرف قرارداد با شهرداری تهران، کودکان کار را برای جمع‌آوری زباله به کار می‌گیرند. مراکزی در حاشیه شهر تهران نیز برای تفکیک زباله ایجاد شده. کودکان که به عنوان کارگر ارزان به کار گرفته می‌شوند در این مراکز زندگی می‌کنند. طیبه سیاوشی، یکی از نمایندگان شورای شهر تهران ۱۱ مرداد در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی از پیدایش جریان‌های سازمان‌یافته برای انتقال کودکان مهاجر از مرز به پایتخت خبر داده بود:
«جریان‌های سازمان یافته‌ای در فرایند انتقال مهاجرین از مرز به پایتخت وجود دارد، به طوری که بیش از بیست کودکِ ۹ تا ۱۰ ساله را داخل یک خودرو جمع کرده و به تهران می‌آورند و بعد این کودکان زیر دستِ پیمانکاران شهرداری زباله‌گردی کرده یا در کارگاه‌های تفکیک زباله کار می‌کنند.»
الهام فخاری، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران دوشنبه ۱۲ شهریور در واکنش به انتشار فیلم کودک کاری که گوشش را بریده‌اند، گفته است:
«در کمیته‌ اجتماعی شورای شهر تهران به دنبال آن هستیم که مولفه‌های دقیق‌تری را در مورد کنترل عملکرد پیمانکاران زباله داشته باشیم. دیده می‌شود که پیمانکاران وظایف خود را به پیمانکاران درجه ۲ و ۳ واگذار می‌کنند و حتی از اتباع بیگانه بهره‌کشی می‌شود،باید مدل نظارتی‌مان را موثرتر کنیم و قطعا این مهم پیگیری می‌شود.»
در همان حال، پیش از این طیبه سیاوشی اعلام کرده بود که شهرداری خود مسبب به کارگیری کودکان کار به عنوان نیروی کار ارزان برای جمع‌آوری زباله است. یکی از محل‌های تفکیک زباله، گود محمودآباد در نزدیکی شهرری در حومه تهران است. یک دره سیاه و وسیع که تا چشم کار می‌کند ادامه دارد و در میان زباله‌ها اشخاص مسن و جوان و کودکان و نوجوانانی مشغول جمع‌آوری و تفکیک زباله‌ها هستند.
الهام فخاری، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران گفته بود:
«این کودکان در کارگاه‌های تفکیک زباله می‌خوابند و همه می‌دانیم که آنها در معرض چه آسیب‌هایی قرار دارند… تعدادی از این کودکان به بیماری‌هایی همچون هپاتیت، ایدز، حصبه و کزاز مبتلا شده‌اند.»
فروش کودکان و ناپدید شدن آن‌ها نیز گاهی خبرساز بوده است. اوایل تیر سال جاری فاطمه دانشور، یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران گفته بود که گاهی جنازه برخی از این کودکان که اعضای بدن آن‌ها قاچاق شده، بدون چشم و کلیه در میان زباله‌ها پیدا شده است.

جمعیت امام علی اعلام کرده که اکثر کودکان کار که برای تفکیک زباله به کار گرفته می‌شوند، از مهاجران افغانستانی‌اند