نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۷ اردیبهشت ۱۴, جمعه

برگردان انگلیسی هشت کتاب ِ سهراب سپهری

Windrush Generation: The scandal that shook Britain explained and debated

Levi Roots Blames Theresa May For Windrush Scandal | Good Morning Britain

زنان در کانون نویسندگان ایران

زنان در کانون نویسندگان ایران

پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۳ مه ۲۰۱۸

مسعود نقره کار




سیمین دانشور، فریده فرجام، غزاله علیزاده، سیمین بهبهانی، هماناطق، رویا کهربایی، طاهره صفارزاده، گلی ترقی، شهرنوش پارسی پور، بتول عزیزپور، صغرا باقری، منصوره هاشمی، لیلی گلستان، کیاندخت پرتوی، پرتو نوری علاء، فرزانه ابراهیمی، قدسی قاضی نور، مهین خدیوی، عاطفه گرگین، کبری سعیدی(شهرزاد)، روشنک داریوش، نازی عظیما، فرشته ساری، مهرانگیز کار، فرزانه طاهری، شهلا لاهیجی، شیرین عبادی، نسترن موسوی، فرخنده حاجی زاده، روجا چمنکار، ساناز فلاح فرد، شهرآشوب امیرشاهی، منیژه نجم عراقی، فرخنده آقایی، بنفشه حجازی، خاطره حجازی،غزل تاجبخش، مهنازآذرنیا، منصوره بهکیش( عضو افتخاری)، فریده خردمند، فرشته توانگر، رزاجمالی، مریم خراسانی، فریده رازی، ویولت رازق پناه، منیرو روانی پور، مهکامه رحیم زاده، مهری رحمانی، منصوره شریف زاده، مرسده صالح پور، فهیمه غنی نژاد، ری را عباسی، میترا الیاتی، فاطمه سرحدی زاده، ناهیدسرشکی، شهلا شعاعی (شجاعی)، پوران فرخزاد، آزیتا قهرمان، ناهید فروغان، ناهید کبیری، فرزانه کرم پور، رقیه کبیری، منیژه گازرانی، پوران کاوه، صفورا نیری، فریبا وفی، نازنین نظام شهیدی، صوفیا محمودی، فیروزه مهاجر شجاعی، فاطمه میلانی، نرگس الیکایی، آیداعمیدی، عاطفه چهارمحالیان، شیوا ارسطویی، رضیه انصاری، فانوس بهادروند، مه آ محقق، گلرنگ درویشیان، مهسا محب علی، پگاه احمدی، شیوا سبحانی، فرزانه آقایی پور، زهرا کریمی، گیتا گرکانی، ساغرساغرنیا، بهاره رضایی، فرزین هومان فر، گراناز موسوی، پروانه میلانی، گیتی پورفاضل، طلانژادحسن، فاطمه حسن پور.

منشور حقوق شهروندی روحانی: ابزاری برای منحرف کردن افکار عمومی از وضعیت وخیم حقوق بشر



منشور حقوق شهروندی روحانی: ابزاری برای منحرف کردن افکار عمومی از

 وضعیت وخیم حقوق بشر




logo-k.jpg
وضعیت حقوق بشر در ایران از زمان
 امضای منشور حقوق شهروندی با موارد متعدد نقض حقوق شهروندان که وزارت اطلاعات حسن‌روحانی مسوولیت بخشی از آن را به عهده داشته، رو به وخامت گذاشته شده است.


۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ — یک گزارش تفصیلی که امروز توسط کمپین حقوق بشر در ایران در خصوص تاثیر منشور حقوق شهروندی حسن روحانی بر وضعیت حقوق بشر منتشر شد و در آن تحولات این حوزه پس از انتشار منشور مورد بررسی قرار گرفته است نشان می‌دهد که علیرغم وعده‌های رییس جمهوری، منشور حقوق شهروندی که دارای ۱۲۰ ماده در ارتباط با حقوق و آزادی‌های شهروندان ایرانی است تاثیری بر روی وضعیت حقوق بشر در ایران نداشته، و در حقیقت با منحرف کردن توجه عمومی از موارد نقض، مسیر جدیدی برای بهبود وضعیت رو به وخامت گذاشته حقوق‌بشر در ایران ایجاد نکرده است.

این گزارش ۲۸ صفحه‌ای که به زبان انگلیسی منتشر شده است، «تاثیرات منشورحقوق شهروندی حسن روحانی بر وضعیت حقوق بشر» در ایران را بررسی می‌کند. کمپین با انتشار این گزارش توصیه‌ می‌کند که نباید از منشور حقوق شهروندی به عنوان مرجعی برای نشان دادن پیشرفت وضعیت حقوق بشر در ایران استفاده نشود.

گزارش را از اینجا دانلود کنید.

هادی قائمی مدیر کمیپن حقوق بشر در ایران درباره انتشار این گزارش گفت:‌ «منشور حقوق شهروندی روحانی تنها به عنوان پوششی عمل کرده که در زیر آن وضعیت حقوق بشر در ایران رو به وخامت گذاشته شده است.»

او اضافه کرد: «اگر روحانی می‌خواهد اثری بر روی وضعیت حقوق بشر در ایران داشته باشد، پیش از هر چیز باید اول بر وزارت اطلاعات خود تسلط داشته باشد که نقش کلیدی در دستگیری های غیرقانونی و آزار و اذیت فعالان حقوق بشر دارد.»

این گزارش مبتنی بر مصاحبه‌های متعدد انجام شده بین سالهای ۹۳ تا ۹۶ با دهها تن از فعالان جامعه‌مدنی از جمله روزنامه‌نگاران، وکلا و فعالان مدنی، تحلیل سیاست‌ها و اظهارات مقامات دولتی، و نیز بررسی دقیق پرونده‌های مرتبط با نقض حقوق بشر در ایران است.

در این گزارش همچنین پرونده افرادی مانند نرگس محمدی فعال مدنی، عبدالفتاح سلطانی وکیل حقوق بشر، احمدرضا جلالی محقق دانشگاه، و نیز دهها تن از افرادی که در تجمعات مسالمت‌امیز دستگیر شده‌اند مورد بررسی قرار گرفته که در آنها وزارت اطلاعات حسن روحانی به صورت مستقیم در جریان تحقیقات و بازجویی و نقض موارد دادرسی عادلانه حقوق آنها را نقض کرده است و حسن روحانی در هیچ یک از این موارد قادر نبوده است که تاثیری در وضعیت این افراد به وجود بیاورد.

نقض حقوق اولیه نوکیشان مسیحی، فعالان کارگری و نیز همچنین برخی از فعالان حوزه زنان از جمله مواردی دیگری است که وزارت اطلاعات در همگی آنها در نقض حقوق شهروندان نقش مستقیم داشته است.

در این گزارش به جامعه‌بین‌المللی توصیه شده است که نباید از منشور حقوق بشر به عنوان سندی که هیچ موضوعیتی در وضعیت حقوق بشر در ایران دارد نگاه کنند. همچنین از کشورهایی که با ایران بر سر مسائل حقوق‌بشر گفت‌وگو می‌کنند خواسته شده است که در دیدار با مقامات ایرانی و دیپلمات‌ها در دیدارهای چندجانبه، باید از آنها بخواهند که قدم‌های مشخصی را برای طرح مسائل حقوق بشر در ایران بردارند که مبتنی بر حوزه‌های مشخص نگرانی در خصوص این مسائل است. مسائلی که در قطعنامه کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۷ وهمچنین گزارش گزارشگرویژه سازمان ملل ایران به آنها اشاره شده است.

جامعه‌ بین‌المللی، از جمله کمیساریای عالی حقوق بشر در ایران همچنین باید از مقامات ایرانی بخواند که با مکانیسم‌های ویژه سازمان ملل همکاری کنند به خصوص به گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل که بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران ماموریت خواهد داشت، اجازه بدهند به ایران وارد شود.

از جمله مهمترین یافته‌های کلیدی این گزارش:

* از زمانی که در دی ماه ۱۳۹۵ منشور امضا شد، وضعیت حقوق بشر در تمام زمینه‌های اصلی که در این گزارش اشاره شده است، از جمله حق آزادی بیان، آزادی انجمن‌ها، تجمع و تظاهرات و رفتار منصفانه از طریق سیستم قضایی مستقل و محاکمه عادلانه، رو به وخامت گذاشته شده است.

* حتی در وزارتخانه‌هایی که مستقیما تحت کنترل خود روحانی هستند، نقض حقوق به صورت روزمره و دائمی انجام می‌شود، به ویژه بازداشت‌های خودسرانه و غیرقانونی و متهم کردن فعالین حقوق بشر توسط وزارت اطلاعات.

* با توجه به اینکه وسیله و ابزاری برای اجرای آن وجود ندارد، منشور نمی‌تواند تاثیری در وضعیت حقوق بشر در ایران داشته باشند و نمی‌تواند به عنوان علامتی برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران تلقی شود.

* روحانی دیگر قصد ندارد تا منشور حقوق شهروندی را به عنوان یک لایحه به مجلس ارائه دهد. مقامات مربوطه تصریح کرده‌اند که این سند تنها مستندسازی موارد حقوقی مرتبط با حقوق شهروندی و ابزاری برای آگاهی بخشی عمومی در این خصوص است. به علاوه مواد حقوقی که در منشور مطرح شده، در قوانین ایران وجود دارند اما همواره با مصونیت از مجازات ناقضان، نادیده گرفته می‌شود.

* با وجود این به این موضوع اشاره ندارد که تمام این حقوق درحال حاضر در قوانین ایران وجود دارد و نادیده گرفته می‌شوند.به همین جهت می‌توان گفت که انتشار منشور به دلایل مختلفی باعث شده است که به پیگیری موارد نقض حقوق بشر در ایران، به خصوص در مجامع بین‌المللی آسیب بزند و:

* حس و برداشت نادرستی نسبت به پیشرفت وضعیت حقوق بشر در ایران بدهد.
به کاهش فشارها بر ایران برای رسیدگی به نقض حقوق بشر بیانجامد.

* و توجهات را از اقداماتی که حسن روحانی می‌توانست برای بهبود وضعیت حقوق بشر انجام دهد منحرف کند. از جمله نظارت و کنترل حسن روحانی بر وزارت اطلاعات خود و پاسخگو نگهداشتن آن در برابر قانون و نیز اجرای قانون اساسی ایران و تذکر نسبت به موارد نقض حقوق شهروندی که توسط قوه قضاییه رخ می‌دهد.

قائمی افزود: « تا وقتی که مردم ایران بتوانند نظرات و اختلافات خود را آزادانه بیان کنند، سازمان های اطلاعاتی و امنیتی براساس قانون عمل کنند و قوه قضاییه از اجرای قانون حفاظت کند، هیچ منشوری، یا هیچ خوانشی از این حقوق، نمی‌تواند وضعیت حقوق بشر در ایران را بهبود ببخشد.

پیداشدن جسد رضا شاه کبیر ایا ادامه جنگ سنت ومدرنیته میباشد گفت وگوئی با ...

روزانه میلیون‌ها کیلوگرم زباله و صدها هزار لیتر فاضلاب و شیرآبه وارد طبیعت استان مازندران می‌شود. تا آنجا که نماینده فریدون کنار و بابلسر می‌گویند مازندران زیر زباله در حال جان دادن است.


مشکل مدیریت پسماند ایران چیست؟



روزانه میلیون‌ها کیلوگرم زباله و صدها هزار لیتر فاضلاب و 
شیرآبه وارد طبیعت استان مازندران می‌شود. تا آنجا که نماینده فریدون کنار و بابلسر می‌گویند مازندران زیر زباله در حال جان دادن است. مدیریت پسماند سال‌هاست که از وعده‌های مسئولان بوده اما گره کار کجاست؟ سیاوش اردلان گزارش می‌دهد

تعداد مجروحان فلسطینی در تظاهرات مرزی غزه از ۷۰۰۰ نفر گذشت

بیش از ۴۰۰ فلسطینی دیگر در تجمعات اعتراضی در ناحیه مرزی غزه و اسرائیل مجروح شدند. بنا بر گزارش‌ها جراحت این عده از معترضان فلسطینی در اثر اصابت گلوله سربازان اسرائیلی بوده است. ۵۰ فلسطینی نیز تا کنون کشته شده‌اند.
 default
 بنا بر داده‌های وزارت بهداشت تشکیلات خودمختار فلسطین در  تظاهرات  روز جمعه ۴ مه (۱۴ اردیبهشت) در مرز مشترک غزه و اسرائیل بیش از ۴۰۰ نفر مجروح شده‌اند.
بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی وزارت بهداشت فلسطینی‌ها در غزه، همه این افراد در اثر اصابت گلوله و توسط سربازان اسرائیلی مجروح شده‌اند.
 ۷۰ نفر از این عده در اثر اصابت  گلوله‌های واقعی (غیرپلاستیکی) جراحت برداشته‌اند.
همین خبرگزاری در ادامه گزارش خود آماری از تعداد کشته‌شدگان و مجروحان تجمعات اعتراضی فلسطینیان منتشر کرده است.
گفته می‌شود از اواخر ماه مارس تا کنون در جریان این تجمعات اعتراضی که هر جمعه برگزار می‌شود ۵۰ فلسطینی کشته شده‌اند. افزون بر آن، مطابق گزارش و آمار منتشرشده از سوی وزارت بهداشت فلسطینیان در غزه، تعداد مجروحان این تجمعات اعتراضی به ۷۰۰۰ نفر رسیده است. از بین مجروحان، حدود ۲۰۰۰ نفر در اثر گلوله آسیب دیده‌اند.
سالگرد تاسیس دولت اسرائیل
این تجمعات در اعتراض به ۷۰‌مین سالگرد تاسیس دولت اسرائیل برگزار می‌شود. فلسطینی‌ها روز ۱۵ ماه مه، یعنی روز تاسیس دولت اسرائیل را "روز نکبت" می‌نامند.
فلسطینیان معترض با شرکت در یک راهپیمایی بزرگ که به "راهپیمایی بازگشت" شهرت یافته، خواستار بازگشتن به مناطقی شده‌اند که امروز بخشی از خاک اسرائیل به حساب می‌آید. دولت اسرائیل با بازگشت فلسطینی‌ها به این مناطق مخالف است.
فعالان فلسطینی اعلام کرده‌اند که از ابتدای اعتراضات در واپسین روزهای ماه مارس تا کنون موفق به انتقال ۳۰۰ "بادبادک آتشین" و "بمب‌های آتش‌زا" به درون خاک اسرائیل شده‌اند.
دولت اسرائیل هفته گذشته خبر از وقوع آتش‌سوزی در چند مزرعه کشاورزی این کشور داده بود. آتش‌سوزی‌هایی که با استفاده از "بادبادک‌های آتشین" روی داده‌اند.
روزنامه اسرائیلی "یدیعوت اخرونوت" خسارات ناشی از این آتش‌سوزی‌ها را بیش از ۱۰۰ هزار یورو اعلام کرده است. پیش بینی می‌شود که اعتراضات فلسطینیان تا روز ۱۵ ماه مه، سالروز تاسیس دولت اسرائیل ادامه یابد.

تجاربی از همکاری با #سازمانهای سیاسی. گفتگوی مهناز قزللو با عاطفه اقبال

جانباز قطع نخا برای چندتادزدجنگیدم اشتباه کردم‌