نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۷ اردیبهشت ۱۲, چهارشنبه


«مقامات جمهوری اسلامی قبرهای اعدام‌شدگان ۶۷ را تخریب کرده‌اند»

۱۰/اردیبهشت/۱۳۹۷
قبر دسته جمعی قربانیان  کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ در اهواز، عکس آرشیوی است
دو سازمان عفو بین‌الملل و عدالت برای ایران، در گزارشی اعلام کردند که مقامات جمهوری اسلامی قبرهای دسته جمعی قربانیان کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ را حداقل در هفت شهر ایران «عامدانه» تخریب کرده اند.
این دو سازمان براساس شواهد جدید از جمله تصاویر ماهواره‌ای، فیم‌های ویدیویی و عکس‌ها اعلام کردند که جمهوری اسلامی از سال‌های ۸۲ تا ۹۶ در حال تخریب هفت گور دسته جمعی قربانیان اعدام‌های سال ۶۷ در شهرهای تهران، مشهد، اهواز، تبریز، رشت و سنندج و قروه در استان کردستان بوده است.
No media source currently available
0:006:093:49
 لینک مستقیم 
براساس این گزارش، این اقدامات شامل تخریب به وسیله بولدوزر، ساخت جاده و ساختمان، انباشت زباله یا ساخت قبرهای جدید در محل گورهای جمعی است.
در همین حال فیلیپ لوتر، مدیر تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل، گفت: «جنایت‌های انجام شده در جریان کشتار ۶۷ همانند زخمی است که با وجود گذشت سه دهه همچنان التیام نیافته است. مسئولان ایران با نابود کردن شواهد و آثار جرم، عامدانه به تحکیم فضای مصونیت کمک می‌کنند».
وی تاکید کرد که «خاطره افراد کشته شده را نمی‌توان به آسانی زدود یا در زیر بتن پنهان کرد».
شادی صدر، از مدیران عدالت برای ایران، نیز اعلام کرد که «صحنه‌های جرم موجود باید تا زمان انجام رسیدگی‌های قانونی مستقل و مقتضی برای تشخیص هویت بقایای کشته‌شدگان و پی بردن به چگونگی ماوقع به صورت دست‌نخورده محافظت شوند».
این دو سازمان در گزارش خود با اشاره به تصاویر ماهواره‌ای در فاصله خرداد ۹۵ تا شهریور ۹۶ اعلام کردند که در شهر تبریز بر روی بیش از نیمی از محل احتمالی یک گور جمعی بتن پاشیده‌ شده است.
در همین حال در شهر قروه در استان کردستان، نهادهای جمهوری اسلامی سنگ‌ قبرها و نشان‌های یادبودی را که خانواده‌های عزادار در محل گورها قرار داده بودند به بهانه اینکه این زمین کاربری «کشاورزی» داشته است، با بولدوزر تخریب کرده اند.
براساس این گزارش،همچنین در دو محل احتمالی گور جمعی در گورستان بهشت رضا در مشهد و گورستان تازه آباد در رشت، مسئولان قبرهای جدیدی بر روی گورهای جمعی ساخته و برای دفن مردگان جدید واگذار کرده اند.
سازمان عفو بین الملل پیش از این نیز از تلاش برای تخریب یک گور دسته جمعی در مشهد که در حدود ۱۷۰ زندانیان سیاسی در آن مدفون شده اند، خبر داده بود.
در همین حال یک گور جمعی قربانیان این اعدام‌ها در کنار ساختمان سابق دادگاه انقلاب سنندج تبدیل به بخشی از یک منطقه خرید شده است.
براساس گزارش این دو سازمان، نهادهای جمهوری اسلامی همچنین محل دفن قربانیان اعدام‌های زندانیان در سال ۶۷ در اهواز را تبدیل به محل زباله‌های ساختمانی کرده و همچنین قصد دارند که این محل را تبدیل به فضای سبز یا مجتمع تجاری کنند.
سازمان عفو بین‌الملل سال گذشته نیز از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته بود تا فورا تخریب گور دسته جمعی قربانیان اعدام‌های سال ۶۷ در اهواز را متوقف کند.
این سازمان در سال ۹۲ نیز در گزارشی اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی تلاش می‌کند اعدام دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در سال ۶۷ را «از حافظه‌ها پاک کند».
نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی همچنین طی سه دهه اخیر بارها گورستان خاوران در تهران را تخریب کرده اند.
مقام‌های جمهوری اسلامی به ندرت درباره اعدام دسته جمعی زندانیان در تابستان سال ۶۷ سخن گفته‌اند و همچنین محل دفن این زندانیان نیز هیچگاه به صورت رسمی اعلام نشده است.
درهمین حال سازمان عدالت برای ایران دراین گزارش اعلام کرد که ۱۲۰ مکان را در ایران شناسایی کرده که احتمال دارد این قربانیان درآن‌ها دفن شده باشند.
اکثر زندانیان اعدام شده در آن سال را اعضای گروه‌هایی مانند سازمان مجاهدین خلق ایران، حزب توده ، فدائیان و دیگر گروه‌های چپگرا تشکیل می‌دادند که پیش از آن محاکمه شده و در حال گذراندن دوران زندان خود بودند.
به گفته آیت‌الله حسینعلی منتظری، قائم مقام وقت رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله روح‌الله خمینی شخصا دستور اعدام «کسانی که در زندان‌های سراسر کشور بر سر موضع نفاق خود پافشاری کرده و می‌کنند» صادر کرد.
بسیاری از آن اعدام شدگان در گورستان خاوران، به شکل گمنام و در قبرهای دسته جمعی به خاک سپرده شدند.
نام و تعداد دقیق اعدام‌شدگان در آن سال هنوز کاملاً مشخص نیست. گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل متحد تعداد این زندانيان سياسی اعدام شده را دستکم ۱۸۷۹ نفر اعلام کرده است.
اماآیت الله حسینعلی منتظری در خاطرات‌اش اين رقم را بین ۲۸۰۰ يا ۳۸۰۰ نفر اعلام کرده است، با تأکید بر اینکه رقم دقیق را به خاطر ندارد.
سال ۹۵ یک فایل صوتی متعلق به مربوط به ۲۴ مرداد سال ۶۷ منتشر شد که در آن آیت الله منتظری در دیدار با اعضای هیات تصمیم گیرنده درباره این زندانیان، از این اعدام‌ها به عنوان «بزرگترین جنایت جمهوری اسلامی» یاد می‌کند.

دادگاهی در نیویورک به ریاست قاضی دنیلز، در ارتباط با حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ ایران را به پرداخت بیش از ۶ میلیارد دلار به حدود هزار نفر از نزدیکان قربانیان این حمله


دادگاهی در نیویورک به ریاست قاضی دنیلز، در ارتباط با حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ ایران را به پرداخت بیش از ۶ میلیارد دلار به حدود هزار نفر از نزدیکان قربانیان این حمله محکوم کرده است.
قاضی دستور داده است که ایران باید ۸.۵ میلیون دلار به ازای هر پدر و مادر کشته شده، ۱۲.۵ میلیون دلار به ازای هر همسر کشته شده، ۸.۵ میلیون دلار به ازای هر فرزند کشته شده و ۴.۵ میلیون دلار به ازای هر خواهر و برادر کشته شده بپردازد.
همچنین یک نرخ بهره سالیانه ۴.۹۶ درصدی روی این پول ها اعمال می شود که تاریخ شروع آن ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در نظر گرفته شده است.
هنوز معلوم نیست که مقامات آمریکایی یا شاکیان و وکلای این پرونده از چه مکانیزمی ممکن است برای گرفتن جریمه ای که دادگاه به نفع آنها و علیه ایران حکم داده، استفاده کنند. اما دادستان های آمریکایی و اندیشکده ها در جریان اعمال تحریم ها علیه ایران و دیگر پرونده ها نشان داده اند که در کشف دارایی های ایران ابتکار عمل دارند و دارایی های ایران در آمریکا و کشورهای خارجی را نیز می توانند مسدود کنند.
برای نمونه، دولت آمریکا توانست دارایی های بانک مرکزی ایران به میزان ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون را که نزد لوکزامبورگ بود، به عنوان غرامت برای قربانیان حملات تروریستی یازده سپتامبر توقیف کنند که با اعتراض بانک مرکزی ایران مواجه شد.
همچنین بورس آلمان به درخواست آمریکا در سال ۲۰۱۳ حدود ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار دیگر از دارایی های ایران را در ارتباط با پروند های بمب گذاری های برج های خبر در عربستان، بیروت در سال ۱۹۸۳ و یازد سپتامبر توقیف کرده است که آن نیز با شکایت ایران مواجه شده است.
سال ۲۰۱۶ نیز دیوان عالی آمریکا حکم داد که ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار از دارایی های ایران در «سیتی بانک» واقع در نیویورک نیز می تواند به خاطر حکم علیه این کشور در پرونده های مشابه توقیف شود که با شکایت ایران در دیوان بین اللملی دادگستری مواجه شد.
در ژوئن ۲۰۱۷ نیز دادگاهی در آمریکا حکم داده بود که دولت آمریکا می تواند یک آسمانخراش متعلق به ایران که در دوران پهلوی به مالکیت ایران در آمده بود، مصادره کند. ارزش این برج آن زمان صدور حکم چند صد میلیون دلار برآورد شده بود و برخی گزارش ها قیمت آن را حدود ۱ میلیارد دلار برآور کردند.
روزنامه نیویورک پست از این برج به عنوان یکی از جذاب ترین املاک منطقه گران منهتن یاد کرده بود، جایی که به نوشته این نشریه در سال ۲۰۱۷، شرکت نایک یک قرارداد اجاره ۱۵ ساله امضا کرده بود که ارزش آن را ۷۰۰ میلیون دلار تخمین زده بود.
گزارش شده بود دولت آمریکا از محل فروش این برج می تواند به قربانیان حملات بمب گذاری در مقر نیروهای آمریکایی در بیروت در سال ۱۹۸۳، ۵۹ نفر از خانواده قربانیان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر، و وابستگان ۱۷ نفر از ۱۹ نیروی آمریکایی کشته شده در بمب گذاری برج های خبر در عربستان پول بدهد که ایران در پرونده های آنها محکوم شناخته شده بود.
ایران دست داشتن در حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ که گروه القاعده آن را انجام داد، تکذیب کرده است. هواپیماربایان از کشورهای عربستان، امارات، لبنان و مصر بودند.
رویترز در گزارشی نوشته است که حکم این دادگاه در نیویورک می تواند زمینه برای شکایت مشابه علیه عربستان سعودی را فراهم کند.

رداخت ۱۵ میلیارد تومان وام به سه پیام‌رسان داخلی روزنامه همشهری در گزارشی که در شماره دیروز خود (سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت) منتشر کرده نوشته است سه پیام رسان داخلی در ایران ۱۵ میلیارد

پرداخت ۱۵ میلیارد تومان وام به سه پیام‌رسان داخلی

روزنامه همشهری در گزارشی که در شماره دیروز خود (سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت) منتشر کرده نوشته است سه پیام رسان داخلی در ایران ۱۵ میلیارد تومان وام دریافت کرده‌اند.
در این گزارش از رسول سرائیان، معاون وزیر ارتباطات نقل شده که "۳ پیام رسان داخلی ۱۵میلیارد تومان تسهیلات مالی در قالب وام دریافت کرده‌اند تا بتوانند خودشان را در رقابت با اپلیکیشن‌های مشابه خارجی بالا بکشند و کاربران بیشتری جذب کنند."
همشهری نوشته است "برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد۳ پیام‌رسان سروش، بیسفون و گپ وام خود را دریافت کرده‌اند."
رسول سرائیان گفته است: "۴ پیام‌رسان در صف دریافت تسهیلات بودند که از آن تعداد ۳ پیام‌رسان - هر کدام ۵میلیارد تومان- دریافت کرده‌اند."
دو روز پیش دادسرای فرهنگ و رسانه تهران در حکمی دستور مسدود کردن کامل وب‌سایت و اپلیکیشن شبکه پیام‌رسان تلگرام را به شرکت ارتباطات زیر ساخت و اپراتور‌های تلفن و ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطات ثابت ابلاغ کرد.اول اشاره کرد.