نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۷ فروردین ۲۵, شنبه

ترامپ شامگاه جمعه (۱۳ آوریل/ ۲۴ فروردین) در هماهنگی با بریتانیا و فرانسه دستور حمله به سوریه را صادر کرد. حمله آمریکا و متحدانش بلافاصله واکنش بین‌المللی و فرامنطقه‌ای را برانگیخت.

رامپ شامگاه جمعه (۱۳ آوریل/ ۲۴ فروردین) در هماهنگی با بریتانیا و فرانسه دستور حمله به سوریه را صادر کرد. حمله آمریکا و متحدانش بلافاصله واکنش بین‌المللی و فرامنطقه‌ای را برانگیخت.
default
تلویزیون دولتی سوریه بعد از حملات آمریکا و متحدانش اعلام کرد که اوضاع در استان‌های حسکه، لاذقیه، طرطوس و حلب آرام و طبیعی است. مقامات سوریه تائید کردند که حملات در استان‌های دمشق و حمص بوده و در این حملات مجموعا ۶ تن زخمی شده‌اند.
سوریه همچین اعلام کرد که با پدافند روسی موفق شده است ۱۳موشک از نوع کروز و تام‌هاوک را سرنگون کند. مقامات سوریه مورد حمله قرار گرفتن فرودگاه بین‌المللی دمشق را تکذیب کردند.
سوریه همچنین اعلام کرد که این "تجاوز سه گانه آمریکا، بریتانیا و فرانسه... نقض آشکار قانون بین‌المللی و نشان‌دهنده بی‌اعتنایی کشورهای متجاوز به میثاق‌های بین‌المللی" است.
رسانه‌های روسی‌زبان بعد از حملات گزارش دادند که تاسیسات هدف گرفته شده قبلا بنا به هشدار روسیه تخلیه شده بودند.
نخستین واکنش، خشم روسیه
اگرچه در سطح مقالات عالیرتبه کرملین در ساعات اولیه حملات واکنشی نشان داده نشده اما نخستین واکنش‌ها از طرف سفیر روسیه در واشگنتن بود که بلافاصله به خبر نخست رسانه‌های بین‌المللی تبدیل شد.
آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در آمریکا حمله به سوریه را "یک سناریوی از پیش‌طراحی‌شده" توصیف کرد و گفت که بدترین نگرانی‌ها محقق شده‌اند و هشدارهای ما شنیده نشد. او همچنین اعلام کرد که هشدار داده بودیم که این اقدامات بدون تبعات نخواهند بود. سفیر روسیه در آمریکا همچنین اعلام کرد که مسئولیت تمامی تبعات ناشی از این اقدام به عهده واشنگتن، لندن و پاریس خواهد بود.
وزارت دفاع روسیه هم با صدور بیانیه‌ای رسما اعلام کرد که حملات انجام گرفته در مناطق زیر فرمان روسیه و تحت شعاع سیستم پدافندی ارتش روسیه در سوریه نبوده است. نیروی دریایی روسیه در طرطوس و نیروی زمینی روسیه در پایگاه حمیمه مستقر هستند و حملات در استان‌های حمص و دمشق انجام گرفته است.
واکنش ایران
ایران هم بلافاصله به حملات آمریکا و متحدانش واکنش نشان داد. وزارت امور خارجه ایران بلافاصله با صدور بیانیه‌ای حملات موشکی آمریکا، فرانسه و بریتانیا به سوریه را محکوم کرد. ایران می‌گوید این حملات نقض آشکار قوانین و موازین بین المللی و نادیده گرفتن حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه است. در بیانیه ایران پیرامون تبعات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای این حملات نیز هشدار داده شده است.
گفتنی است دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ارتباط با حملات به سوریه با انتقاد شدید از ایران و روسیه به خاطر پشتیبانی مالی، نظامی و تجهیزاتی از رژیم اسد پرسید: «چه کشوری مایل است با عامل کشتار زنان، مردان و کودکان بی‌گناه در ارتباط باشد؟»
واکنش ترکیه
ترکیه از کشورهایی است که نسبت به حملات هم پیمانانش در ناتو به سوریه واکنش فوری نشان ندادند.
وزارت خارج ترکیه در واکنش به حملات هم‌پیمانان خود به سوریه اظهار خشنودی کرده و گفته است که این حملات "تسکین‌دهنده وجدان بشری" است.
در آستانه حملات آمریکا و متحدانش دونالد ترامپ با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه تماس تلفنی داشت و رهبران آمریکا و ترکیه درباره سوریه گفتگو کرده بودند.
واکنش بریتانیا و ناتو
ترزا می، نخست وزیر بریتانیا هم ضمن پشتیبانی از حمله موشکی به سوریه تاکید کرده که کشورهای غربی "هیچ بدیلی" برای واکنش به استفاده از سلاح شیمیایی علیه شهروندان سوری نداشته‌اند.
دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، هم از حملات موشکی و هوایی به تاسیسات شیمیایی حکومت سوریه حمایت کرده است.

درمورداحتمال حمله پرزیدنت ترامپ به سوریه پس از ماجرای حمله شیمیائی در نگ...

نگاهی به رفتار امریکا و منافع ملی مردمان دیگر کشورهاو نوشتن نامه به ترام...

دزدانِ ۳۰ دکل نفتی را بهتر بشناسیم

حسن داعی در یاران - #دلار - اقتصاد #ایران ورشکسته است. Hassan Dai