نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۷ فروردین ۱۴, سه‌شنبه


اعتصاب بازاریان در برخی شهرهای کردستان

گزارش‌ها از بعضی شهرهای کردنشین ایران، حکایت از آن دارد که بازاریان مغازه‌های خود را بسته‌اند. اعتصاب بازاریان در شهرهای مریوان، سقز، بانه و جوانرود گزارش شده. آنها به بسته شدن مرزها اعتراض دارند. گفته شده که فرماندار جوانرود در میان معترضان حاضر شده است.

۲۴ کشته و زخمی در آتش سوزی عمدی قهوه خانه +اسامی کشته شدگان تعداد کشته‌های آتش سوزی قهوه خانه‌ای در اهواز به ۱۱ تن افزایش یافته و ۱۳ نفر مجروح شدند.

تعداد کشته‌های آتش سوزی قهوه خانه‌ای در 

اهواز به ۱۱ تن افزایش یافته و ۱۳ نفر مجروح شدند.
۲۴ کشته و زخمی در آتش سوزی عمدی قهوه خانه +اسامی کشته شدگان 
 

  مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور  اظهار داشت: ساعت ۱:۰۵ بامداد سه شنبه وقوع حادثه آتش سوزی در قهوه خانه"نوارس" در خیابان کیان اهواز به اورژانس اعلام شد.

وی ادامه داد: با توجه به تعداد تماس ها چندین اتوبوس به محل حادثه اعزام شدند. به گفته سخنگوی اورژانس کشور در این حادثه تا ساعت ۱:۳۰ بامداد ۱۰ نفر جان باخته و ۱۴ نفر مجروح شدند. مجروحان به بیمارستان منتقل شدند و احتمال افزایش کشته ها وجود دارد‌.

 تحقیقات پلیس در این باره ادامه دارد. سرهنگ محمد صفری گفت: در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر وقوع آتش سوزی در یک قهوه خانه در بازارچه کیان شهرستان اهواز، بلافاصله ماموران پلیس و نیرو‌های امدادی در محل حادثه حاضر شدند.
 
۲۴ کشته و زخمی در آتش سوزی عمدی قهوه خانه +اسامی کشته شدگان
 
این مقام انتظامی با بیان اینکه آتش سوزی بسیار گسترده بوده، اظهار داشت: ماموران آتش نشانی حریق را مهار کردند، اما متاسفانه در این حادثه ۱۱ نفر کشته و پنج نفر دیگر مجروح شدند که توسط نیرو‌های امدادی به بیمارستان منتقل شدند.

سرهنگ صفری صریح کرد: با بررسی دقیق و موشکافانه کارآگاهان پلیس آگاهی از محل حادثه و انجام تحقیقات میدانی یک نفر را به هویت "م – م" که مظنون اصلی آتش سوزی بوده را در کمتر از چهار ساعت شناسایی و با هماهنگی مرجع قضائی در یک عملیات ضربتی در مخفیگاهش دستگیر کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان اهواز در پایان خاطرنشان کرد: اخبار و جزئیات این حادثه متعاقبا اعلام خواهد شد.
 
افزایش تعداد کشته شدگان 

تعداد کشته های حادثه حریق عمدی در قهوه خانه نوراس اهواز، با مرگ یکی از مجروحان در بیمارستان به ۱۱ نفر رسید.

در حال حاضر تعداد مجروحان ۱۳ نفر است.

اسامی کشته‌ها و مصدومین حادثه آتش سوزی قهوه خانه نوراس اهواز اعلام شد
اسامی فوتی شدگان این حادثه بدین شرح است:
 
۱- حسن حیدری
۲-عدنان عفراوی
۳- فوائد غافلی
۴- فرحان حردانی
لازم به ذکر است هویت ۶ نفر دیگر یا به دلیل همراه نداشتن مدرک سجلی یا شدت سوختگی همچنان مجهول الهویه است.
 
همچنین ۷ جسد به بیمارستان طالقانی،۲ جسد به بیمارستان گلستان و یک جسد به بیمارستان امام (ره) اهواز منتقل شده است.
گفتنی است اسامی مصدومین این آتش سوزی بدین شرح است:
 
۱- حمزه طائی/۴۵ درصد سوختگی/ ۳۲ ساله/بستری در بیمارستان طالقانی
۲- هاشم عفراوی/۷۰ درصد سوختگی/ ۱۹ ساله/بستری در بیمارستان طالقانی
۳- فوائد عامری پور/۲۱ درصد سوختگی/ ۲۷ ساله/بستری در بیمارستان طالقانی
۴- عبدالحسین غافلی/۶۳ ساله/صاحب قهوه خانه، دود گرفتگی و ناراحتی قلبی/بستری در بیمارستان کرمی
 
۵- صلاح الهایی سحر/۳۰ ساله/آتش نشان/دودگرفتگی/ترخیص از بیمارستان کرمی
۶- سیداحمد فاطمی/۳۷ ساله/خفگی براثر دود/بستری در بیمارستان گلستان
شناسایی چند مظنون حادثه مرگبار آتش سوزی قهوه خانه


سرهنگ علی قاسمپور اظهار داشت: پس از وقوع حریق در قهوه خانه "نوراس" محله کیان اهواز، تیم های جنایی پلیس آگاهی تحقیقات خود را آغاز کردند.

وی ادامه داد: این آتش سوزی عمدی است اما به هیچ وجه امنیتی نیست.

معاون اجتماعی پلیس استان خوزستان تاکید کرد: اختلافات شخصی باعث ایجاد حریق عمدی در این قهوه خانه و مرگ ۱۰ تن شده است و تاکنون چند مظنون در این باره دستگیر شده اند. عامل اصلی جنایت تا ظهر امروز شناسایی می شود. 
 
شواهد نشان می دهد حریق عمدی است

مدیر عامل سازمان آتش نشانی اهواز گفت: علت حادثه آتش سوزی قهوه خانه اهواز در دست بررسی است اما شواهد از عمدی بودن آن حکایت دارد.
 
انتقام از شوهر خاله در اهواز سبب مرگ ۱۱ نفر شد

بامداد سه شنبه یک قهوه خانه در منطقه کیان اهواز دچار آتش سوزی شد که در این حادثه ۱۱ نفر کشته و ۵ نفر مصدوم شدند. فرمانده انتظامی اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه عامل آتش‌سوزی در کمتر از ۴ ساعت شناسایی و بازداشت شد، اظهار کرد: فرد دستگیر شده ۱۷ ساله است که با انگیزه انتقام از شوهرخاله خود قهوه‌خانه نوارس را به آتش کشیده است.

سرهنگ صفری با بیان اینکه هویت عامل آتش‌سوزی «م.م» است، گفت: عامل آتش‌سوزی با حضور در محل حادثه و بازسازی صحنه جرم به جرم خود اعتراف کرده که در ساعت یک بامداد با ریختن بنزین و قفل کردن درب قهوه‌خانه از بیرون، محل وقوع حادثه را به آتش کشیده است. 

شام و ناهار فقیرانه مداحانی که از قضا در مجالس خامنه ای مداحی میکنند



منوچهر تقوی بیات: دوازدهم فروردین روز فریب ملت ایران

منوچهر تقوی بیات: دوازدهم فروردین روز فریب ملت ایران


امروز ملت ایران پس از نزدیک به چهل سال دروغ و دغل و حق کشی ملایان به ژرفای این فریب پی برده اند. رهبران حکومت اسلامی از بالا تا پایین با کمال بی شرمی از طریق رسانه های اجتماعی به مردم دروغ می گویند. ولی فقیه آقای خامنه ای در نخستین روز از سال ۱۳۹۷ در روز روشن در اجتماع زائران و مجاوران حرم امام رضا بی هیچ شرم و ننگی می گوید: «عدّه‌ای بی‌انصافی میکنند؛ از آزادی موجود استفاده میکنند و بدروغ میگویند آزادی وجود ندارد؛ رادیوهای بیگانه و تبلیغات بیگانه هم سخن آنها را بازتاب میدهند. واقع قضیّه این نیست؛ امروز در کشور ما آزادی فکر هست، آزادی بیان هست، آزادی انتخاب هست؛ هیچ‌کس به‌خاطر اینکه فکرش و نظرش مخالف نظرِ حکومت است، مورد فشار و تهدید و تعقیب قرار نمیگیرد...»
گویی که ایشان خبر ندارند که مردم در سراسر کشور از طرف نیروهای انتظامی و پلیس مورد ضرب و شتم قرار می گیرند، دستگیر و در زندان شکنجه و کشته می شوند. هر سال گزارشگران حقوق بشر از ستم ها و کشتارهای حکومت ایران  در زندان ها گزارش های طولانی منتشر می کنند. به گزارش وب سایت سازمان ملل، عاصمه جهانگیر گزارشگر حقوق بشردر ایران روز ۲۰‌ دی ماه گفته است، زندانیان عقیدتی که دست به اعتصاب غذای طولانی مدت زده‌اند در وضعیت نگران کننده ای هستند.
این حکومت از نخستین روز با دروغ و ریا برپا شد. همه ی سخنانی که آیت الله خمینی در پاریس گفته بود در این نزدیک به چهل سال خلافش را ملت ایران دیده و تجربه کرده است. حنای ولایت فقیه در ایران دیگر رنگی ندارد. در همه پرسی روزهای دهم و یازدهم فروردین ۱۳۵۸ فریب چنین آغاز شد؛ آقای خمینی رهبر جمهوری اسلامی بر خلاف همه ی همه پرسی های جهان در رأی مردم با سخنان زیر دخالت و همه پرسی را به نفع جمهوری اسلامی مخدوش کرد. او از رسانه ی رسمی حکومتی چنین گفت: «این جانب به جمهوری اسلامی رأی می دهم و از شما هم می خواهم كه به آن رأی دهید.» این خنده دار ترین نوع رأی گیری در یک همه پرسی است. جالب آن است که در آن روز کسی نمی دانست جمهوری اسلامی چیست و چه قوانینی را در بر می گیرد؟ زیرا در بالای برگه های رأی گیری نوشته شده بود؛ " تغییر رژیم سابق به جمهوری اسلامی که قانون اساسی آن از تصویب ملت خواهد گذشت." این بزرگترین تقلب انتخاباتی در طول تاریخ جهان بود که در ایران انجام گرفت. ملتی به حکومتی رأی دادند که از چند و چون قوانین آن هیچ آگاهی نداشتند. کسی نه شکل چنین حکومتی را می شناخت و نه هنوز ملت ایران قانونی برای آن نوشته بود. آقای خمینی با هر شکل و محتوایی از حکومت که در جهان شناخته شده بود مخالفت کرد و گفت: «... رأی بدهید به جمهوری اسلامی، نه یك حرف زیادتر و نه یك حرف كمتر ...».دکترکاظم سامی پاک ترین و صمیمی ترین روشنفکر مسلمان و ملی پس از دیدار آقای خمینی در پاریس شیفته ی سخنان فریب کارانه ی او شده بود. او که پیش ازرفتن به پاریس دیده بود و می دانست آقای خمینی به زبان فارسی نمی تواند درست بنویسد و یا درست سخن بگوید، می گفت: " آقا در پاریس دستش را روی کاغذ می گذارد و به سرعت یک اعلامیه ی مهم صادر می کند." او پس از یک گفت و گوی طولانی نتوانست خمینی را متقاعد تا مصرف مواد مخدر را منع کند. دکتر سامیپس از پی بردن به ماهیت خمینی پیش از آن که دولت بازرگان استعفا دهد، از وزارت بهداشت کناره گیری کرد. او تا آذر ماه۱۳۶۷ به افشاگری درباره ی خمینی و ماهیت او پرداخت، اما آدمکشان خمینی در روز چهارشنبه دوم آذر ماه ۱۳۶۷ او را در مطبش به خاک و خون کشیدند.
دکتر سامی، ملی مذهبی ها و ملت ایران، فریب خمینی و شعبده بازی ها و دروغهای او را خوردند. تنها کسی که پیش از همه پرسی ۱۲ فروردین با جمهوری اسلامی مخالفت کرد، دکتر مصطفی رحیمی بود. او دو ماه نیم پیش از همه پرسی در نامه ی بسیار خردمندانه و دلیرانه ای به آقای خمینی نوشت: « عبارت "جمهوری اسلامی" اصطلاحی است بسیار مبهم كه هركس از آن برداشتی منطبق با افكار خود دارد. به طوری كه كمتر دو نفری می توان یافت كه از آن استنباط واحدی داشته باشند.»دکتر مصطفی رحیمی تنها کسی بود که زنگ خطر را بسیار داهیانه به صدا در آورد اما گویی همه ی اندیشمندان و روشنفکران و سیاسی های ایران کور و کر بودند: « اگر تقدیر نفرین کرد یا شیطان فسون، هر دست یا دستان، صدایی بر نیامد از سری زیرا همه ناگاه سنگ و سرد گردیدند. ( مهدی اخوان ثالث)». البته امروز همه فهمیده اند که تقدیر نبود بلکه سیاست خارجی بود که به رهبری"شیطان بزرگ" ملت ایران را فریب داد.رمزی کلارک وزیر دادگستری پیشین آمریکا، میشل فوکو فیلسوف فرانسوی، بی بی سی و دیگر رسانه های ارتباط جمعی دنیای غرب به حمایت از خمینی برخاستند و تلاش های ملت ایران را برای دستیابی به دموکراسی و استقلال عقیم کردند.
برگه های انتخاباتی هم بر خلاف همه جای دنیا یک رنگ و نامشخص نبود. برگه های؛ "آری" به رنگ سبز بود و برگه های؛ "نه" به رنگ قرمز بود که رأی دهندگان مخالف در برابر چشم طرفداران مسلح حکومت اسلامی جرأت نمی کردند برگه قرمز را در صندوق ها بیندازند.


در همه جای دنیا صندوق های رأی گیری قفل و بست و مهر وموم و نگهبانی مطمئن ویژه ای دارد. در مکان های محفوظی از طرف معتمدین حزب ها و انجمن های گوناگون محافظت می شود. رأی گیری دور از چشم مأموران محل رأی گیری و طرفداران حزب های مختلف و در پشت پرده هایی صورت می گیرد که کسی ورقه های رأی و یا نوشتن رأی دهنده را نبیند. شیوه ی رأی گیری و محافظت از صندوق های رأی گیری در همه پرسی فروردین۱۳۵۸از رنگ برگه های رأی گیری و نوشته های روی برگه ها هم مسخره تر و خنده دار تر بود. از زبان خود آقای خامنه ای بشنوید؛ درسندی که مرکز اسناد انقلاب اسلامی – دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله العظمی خامنه‌ای منتشر کرده است چنین آمده است: « خاطره رهبر معظم انقلاب از ۱۲ فروردین ۵۸... من در راه بلوچستان كه روز رأى‌گیرى بود، در فرودگاه بچه‌هاى حزب‌الهى و داغ كرمان آمدند، صندوق را آوردند چند تا صندوق بود، هر كدام مى‌خواستند كه بیاورند من تویش رأى بیاندازم.
نمونه ای از صندوق هایی که در فرودگاه بچه‌هاى حزب‌الهى و داغ كرمان پیش آقای خامنه ای بردند!
آنها هم من را مى‌شناختند...خاطره‌اى كه فقط اشاره مى‌كنم مخالفتهایى است كه با رأى‌گیرى به این شكل وجود داشتكه از طرف جناحهاى مختلف این مخالفتها بود همه هم خودشان را بعدها نشان دادند... در این روز عزیز ساختار جدید سیاسی اجتماعی ایران بر مبنای آرای اكثریت قریب به اتفاق مردم یعنی۲/۹۸ درصد آرای ملت مسلمان ایران تثبیت شد...در این روز مقدس حكومتی شكل گرفت كه شعار اصلی آن استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود...  این عبارت ملكوتی كه به عنوان شعار اصلی انقلاب اسلامی و توسط میلیون ها ایرانی آزاده و مسلمان در طول مبارزات درخشانملت با سلطنت پهلوی همه روزه در جای جای ایران اسلامی فریاد كشیده شده بود،...».
 .


عبارت "جمهوری اسلامی" از بهمن ۱۳۵۷ به بعد ابداع شد. از آن روزها فیلم ها و سندهای فراوانی هست که دروغ بودن سخنان خامنه ای را آشکارو رسوا می سازد. حتا در درازای سال ۱۳۵۷تا بهمن ماه در تظاهرات در همه جا، شعارها کاملن غیرمذهبی بود، یک آخوند در میان مردم نبود، آن ها مشغول کاسبی خود بودند. گاه گاهی در دست برخی از تظاهرکنندگان عکس مصطفی خمینی یا عکس آخوند دیگری مانند آیت الله سعیدی یا آیت الله غفاری که در زندان کشته شده بودند، دیده می شد. تا پیش از ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ که آیت الله خمینی به ایران آمد کسی شعار جمهوری اسلامی از دهان کسی نشنیده بود. شعار جمهوری اسلامی پس از آمدن آقای خمینی به ایران کم کم در دهان مردم گذاشته شد. وگرنه " در طول مبارزات درخشان ملت با سلطنت پهلوی" آخوندها در کنار شاه بودند و از او پشتیبانی می کردند. از سال ۱۳۴۱ که شاه اصلاحات ارضی کرد و اوقاف را از تصرف ملایان خارج کرد، آخوندها با شاه درافتادند.
منوچهر تقوی بیات
استکهلم ـ دوازدهم فروردین ۱۳۹۷ خورشیدی برابر یکم آوریل ۲۰۱۸ میلادی
غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت سابقه حضور در مجلس نهم و اکنون مجلس دهم را در کارنامه خود یدک می‌کشد. وی که از محبوبیت بالایی در استان گیلان برخوردار است موفق شد با ۹۰۹۲۱ رای که از آن به عنوان یک رکورد دست نیافتنی یاد می‌کنند راهی بهارستان شود. از این‌رو ایشان در روزهای پایانی سال ۹۶ دعوت پایگاه خبری رویداد۲۴ را پذیرفتند و با حضور در این دفتر به گفت‌وگویی تفصیلی با ما نشستند.
جعفرزاده ایمن آبادی در گفت‎وگو با رویداد۲۴ عنوان می‌کند اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم فقط می‌خواستند در تمام حوزه‌ها لیست دهند و از این‌رو لیست‌ها خیلی ارزیابی نشدند.
***

– بارها گفتم که اگر ما ۱۰ تا مشکل اساسی در کشور داشته باشیم، ۱۰ تا کمیسیون هم داریم که می‌توانیم بین آن‌ها کار را تقسیم کنیم و بدون عجله قانونی برای رفع آن مشکل را به تصویب برسانیم
– سال ۹۴ یک اجماع انتخاباتی خوب شکل گرفت که در آن مقطع درست بود. من معتقدم در سال ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ ما مجدداً نیاز به چنین اجماعی را داریم
– اگر اصلاح طلبان ۳۰ نفر اصلاح طلب واقعی را وارد مجلس می‌کردند خیلی بهتر از این بود که ۱۰۰ نفر نماینده که خیلی به اصلاحات باور نداشتند را برای راه یابی به مجلس کمک کردند
– من قبول ندارم که در انتخابات شورای شهر یک موفقیت سراسری در کشور برای اصلاح طلبان رخ داد. درست است در برخی شهرها موفقیت خوبی برای اصلاح طلبان حاصل شد ولی این گروه نتوانستند یک نسخه کاملی را برای همه شهرهای کشور تجویز کنند
– این حسن است که شما نسبت به فردی شائبه داشته باشید و بعد بروید و مطالعه کنید و نظرتان عوض شود و بگویید این نظر با تحقیقاتی که صورت گرفت آن‌طور که فکر می‌کردم نیست
– من اگر نماینده نباشم حقوقم به مراتب بالاتر از این است. امکاناتی که امروز در اختیار یک نماینده است از امکانات یک بخشدار کمتر است
– من به واگذاری کارخانه رشت الکتریک انتقاداتی داشتم ولی وقتی در موضوع پیش رفتم دیدم خیلی رنگ و بوی سیاسی به خودش گرفت. احساس کردم افرادی خاص به دنبال موضوع رشت الکتریک نیستند بلکه دنبال زدن افراد خاصی هستند
– من طرح اعاده نامشروع اموال مسئولان را خیلی دیر امضا کردم و راجع به این موضوع خیلی بحث کردم. هنوز هم معتقدم ما به اندازه کافی قانون داریم. مثلاً در همین رابطه در قانون اساسی، اصل از کجا آورده‌ای را داریم و الان با مشکل قانونی برای مواجهه با این مسائل روبرو نیستیم
– فساد در ساختار کشور دامنه‌دار شده و جا خشک کرده و من هیچ امیدی ندارم که این قانون بتواند جلوی این حجم فساد را بگیرد مخصوصاً که من در تشکیلات هستم و این اتفاقات ناخوشایند را از نزدیک می‌بینم
– احمدی نژاد به خاطر اینکه خودش را از حالت انفعال خارج و در جامعه مطرح کند شروع کرد به انتقادات گسترده علیه قوه قضاییه
– علیرغم اینکه آقای لاریجانی را بسیار فرد شایسته‌ای می‌دانم اما توصیه‌ای به ورود ایشان در صحنه انتخابات ریاست جمهوری نمی‌کنم
***
حدود دو سال از عمر مجلس دهم می‌گذرد، عملکرد مجلس را در این مدت چطور ارزیابی می‌کنید؟
حقیقتاً خیلی از عملکرد این دو سال مجلس راضی نیستم. به طور مثال یک روز به آقای لاریجانی گفتم ما در بررسی بودجه در زمین دولت بازی می‌کنیم. یعنی دولت یک زمین بازی را طراحی کرده و ما داریم در این زمین بازی می‌کنیم، اما انتظار مردم از ما این است که ما برای اشتغال، تورم، رکود، ارز و… برنامه ریزی کنیم. در حالی که دولت برنامه را طراحی می‌کند و ما در حال بالا و پایین کردن آن برنامه هستیم. من معتقدم مجلس باید خودش را از این فضایی که در آن افتاده بیرون بکشد. مجلس باید دو کار را انجام دهد: اول آنکه نقش نظارتی خودش را با جدیت دنبال کند. مثلاً من سوالی درباره یک وزارتخانه را مطرح کردم و وزیر مربوطه سه بار به مجلس آمد و حدود ۱۰ ساعت در این خصوص توضیحاتی داد و اکنون سوال من از آن وزارتخانه در نوبت رفته و تازه قرار است سه ماه دیگر این سوال مطرح شود اما هنوز آن اتفاقی که من درباره آن سوال کردم در وزارتخانه در جریان است. دوم پیگیری و با برنامه ظاهر شدن در برابر مشکلات اساسی کشور. بارها گفتم که اگر ما ۱۰ تا مشکل اساسی در کشور داشته باشیم، ۱۰ تا کمیسیون هم داریم که می‌توانیم بین آن‌ها کار را تقسیم کنیم و بدون عجله قانونی برای رفع آن مشکل را به تصویب برسانیم. مجموع کارهایی که اکنون در مجلس انجام می‌شود و روالی را که طی می‌کند باعث شده من خیلی از عملکرد مجلس راضی نباشم.

یعنی می‌خواهید بگویید ما با یک مجلس محافظه کار و مصلحت اندیش مواجهیم؟
این انتقادات من به محافظه کاری و مصلحت اندیشی ربط پیدا نمی‌کند، به نوعی به بی‌برنامگی مجلس ارتباط پیدا می‌کند. از نظر من مجلس در حال حاضر سنتی اداره می‌شود.

عملکرد خودتان را در این شش سالی که نماینده بودید چطور قضاوت می‌کنید؟
من عملکرد خودم را به دو بخش ملی و محلی تقسیم می‌کنم. در حوزه انتخابیه بنده یکسری انتظاراتی وجود دارد و تمام تلاش من این است که تا جایی که می‌توانم این انتظارات را تحقق ببخشم، اما گاهی رفع برخی مشکلات محلی مثل اشتغال از دست من خارج است و به سیاست‌های دولت برمی‌گردد. در موضوعات ملی هم ما تابع قانون اساسی هستیم و من خیلی اعتقاد به قانون گذاری‌های مختلف ندارم، اما در بخش نظارتی سعی می‌کنم کار خودم را به درستی انجام دهم نه مثل برخی افراد که هر روز یک سوال را مطرح و موضوع را لوث می‌کنند. من از مشکلات کشور باخبرم و همیشه سعی می‌کنم به دولت کمک دهم مگر آنکه احساس شود باید از نقش نظارتی خودم برای توقف یک روند نادرست استفاده کنم.

به نظر شما الگوی ائتلافی که در سال ۹۴ توسط اصلاح طلبان و اعتدالگرایان محقق شد در سال ۹۸ هم عملیاتی است؟
به نظر من غیر از این هر اتفاق دیگری که بیافتد، شکست اصلاح طلبان است. سال ۹۴ یک اجماع انتخاباتی خوب شکل گرفت که در آن مقطع درست بود. من معتقدم در سال ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ ما مجدداً نیاز به چنین اجماعی را داریم. موضوع عجیب این بود که بعد از ورود برندگان انتخابات به مجلس، توقعات به زبان دیگری مطرح شد و این نگاه سربازگونه و از بالا به پایین بود که امثال من کرنش کردیم و در این فضا نماندیم. ما نماینده هستیم و آمادگی داریم که در کار گروهی حاضر شویم ولی برخورد سربازگونه را نمی‌پسندیم. به نظرم دوستان اگر این نقص را برطرف کنند خیلی از مسائل حل می‌شود.

برخی اصلاح طلبان معتقدند که سرشان کلاه رفته و نتوانستند کرسی‌های هیات رییسه و ریاست کمیسیون‌ها را تصاحب کنند، شما دلیل این اتفاقات را در چه می‌بینید؟
این اتفاقات چند دلیل دارد: ۱- اصلاح طلبان فقط می‌خواستند در تمام حوزه‌ها لیست دهند و از این‌رو لیست‌ها خیلی ارزیابی نشدند. به طور مثال در شهری و به هر دلیلی همه اصلاح طلبان زمین خوردند و رد صلاحیت شدند، بعد فردی رای آورده که نمی‌داند اصلاح طلب و اصولگرا چیست! فرد دیده نان در اصلاحات است آمده به سمت اصلاح طلبان و از این طریق به مجلس راه پیدا کرده است. مطمئن باشید چنین فردی هیچ وقت با اصلاح طلبان نمی‌ماند و فقط خواسته به مجلس راه پیدا کند. اتفاقاً همان موقع گفتم چه اشکال دارد اگر در استانی ۵ نماینده برای مجلس می‌خواهد شما اسم ۳ نفر را بدهید و بگویید ما افرادمان تایید نشدند و بیش از این نمی‌توانیم کسی را معرفی کنیم. حال با این سیاستی که در پیش گرفته شد مجلس هم از نظر کیفیت و هم از کمیت نزول کرد زیرا این افراد به موضوعات مربوط به قانون گذاری آشنا نیستند و کیفیت کار مجلس پایین آمده است و از طرف دیگر چندی پیش وقتی اصلاح طلبان می‌خواستند به دیدار رییس دولت اصلاحات بروند همه آن افراد حاضر به حضور در جلسه نشدند که این نشان می‌دهد در کمیت هم به مشکل برخوردند. اگر اصلاح طلبان ۳۰ نفر اصلاح طلب واقعی را وارد مجلس می‌کردند خیلی بهتر از این بود که ۱۰۰ نفر نماینده که خیلی به اصلاحات باور نداشتند را برای راه یابی به مجلس کمک کردند. در مجلس شاید کمیت خیلی مهم نباشد ولی حقیقتاً کیفیت خیلی حائزاهمیت است. اگر نماینده‌های واقعی اصلاح طلب در شهرهای مختلف ارزیابی می‌شدند و حتی کمتر از این تعداد به مجلس راه پیدا می‌کردند، بسیار تاثیرگذارتر بودند.

شما می‌گویید اگر ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدالگرایان در سال ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ شکل نگیرد شکست اصلاح طلبان رقم خواهد خورد اما در انتخابات شورای شهر تهران و برخی شهرهای بزرگ دیگر این اتفاق نیافتاد، نظرتان در این باره چیست؟
من قبول ندارم که در انتخابات شورای شهر یک موفقیت سراسری در کشور برای اصلاح طلبان رخ داد. درست است در برخی شهرها موفقیت خوبی برای اصلاح طلبان حاصل شد ولی این گروه نتوانستند یک نسخه کاملی را برای همه شهرهای کشور تجویز کنند. همیشه نمی‌توان با یک تاکتیک جلو رفت بالاخره طرف مقابل اتاق فکر قوی دارد و در حال برنامه ریزی برای انتخابات‌های بعدی است. ضمناً انتخابات ریاست جمهوری و مجلس با شورای شهر خیلی متفاوت است و رای آوردن افراد به مراتب سخت‌تر می‌باشد و به نوعی صحبت برد و باخت است و خسارتی که از شکست به جریان‌های سیاسی وارد می‌شود خیلی بیشتر است. مثلاً در انتخابات ریاست جمهوری یک نفر رای می‌آورد و یا در انتخابات مجلس، افراد پیروز محدود هستند ولی در شورای شهر گستردگی آن بیشتر است. من فکر می‌کنم جریان افراطی اصولگرایی که برخی نهادهای فکری هم بصورت نرم افزاری و هم بصورت سخت افزاری به آن‌ها کمک می‌کنند بیکار نمی‌نشینند و حتماً مدل‌هایی را برای رقابت‌های آتی طراحی می‌کنند و براساس یک مدل واحد پا در عرصه می‌گذارند. عده‌ای از جریان اصولگرایی تلاش می‌کنند که اصولگرایان را نسبت به اصلاح طلبان پرکار و عملیاتی‌تر نشان دهند که تا حدی هم موفق بودند.

چندی پیش آقای تاج‌زاده در توئیتی اعلام کرد که اگر بدنه اصلاح طلب جامعه از اصلاح طلبان انتقاد داشته باشد به این معنی نیست که بخواهند به سمت اصولگرایان بروند، این صحبت را چقدر به واقعیت نزدیک می‌دانید؟
یک موقع بحثی در خودمان مطرح است و یک موقعی این بحث در بین مردم مطرح می‌شود. حقیقت امر اینست که جامعه آن اعتمادی که به اصلاح طلبان در سال ۹۲ و ۹۴ داشت را اکنون ندارد و در شعارهای اعتراضات دی ماه هم به وضوح این موضوع دیده شد. هرچند معترضان در این شعارها انتقاد به اصلاح طلبان و اصولگرایان را تواماً به زبان آوردند و تصورم بر این است که عده‌ای به دنبال یک فرمول جدید برای جذب مردم هستند. من فکر می‌کنم این فرمول مربوط به پایداری‌ها است، منتها پایداری دارد با یک پوسته دیگر به جامعه ورود پیدا می‌کند و احتمالاً خیلی خطرناک باشد.

برخی معتقدند شما در کلامتان ثبات ندارید و در مواقعی چرخش‌های سیاسی داشتید. بطور مثال در رای اعتماد به وزرا شما در ابتدا مخالف آقای جهرمی و بطحائی بودید ولی در ادامه کار دست از مخالفت برداشتید.
من هیچ وقت مخالفتی نکردم و فقط نظرم را دادم. اتفاقاً این حسن است که شما نسبت به فردی شائبه داشته باشید و بعد بروید و مطالعه کنید و نظرتان عوض شود و بگویید این نظر با تحقیقاتی که صورت گرفت آن‌طور که فکر می‌کردم نیست. این اسمش چرخش سیاسی یا عدم ثبات نیست. اینکه ما لج بازی نکنیم و گاهی به واقعیت پی ببریم و اعلام کنیم یک عمل شایسته است.

شما هنوز معتقدید که حقوق نمایندگان فاجعه‌بار است؟
یک موقع حرفی مصاحبه است و یک موقع، صحبت دل است. یک روز خانمی زنگ زد و نظری داشت و من تلاش کردم که نظرش را تعدیل کنم و همه مطالبی که آنجا گفتم درست است و اشتباهی هم رخ نداده و واقعاً حقوق نمایندگان ناجور است و حقیقتاً امکانات نمایندگان ضعیف است. من اگر نماینده نباشم حقوقم به مراتب بالاتر از این است. امکاناتی که امروز در اختیار یک نماینده است از امکانات یک بخشدار کمتر است، مخصوصاٌ نمایندگان شهرستان‌ها و این اتفاق خوبی نیست. من قبل از نمایندگی حقوق و مزایای خوبی داشتم، الان حقوق و مزایای من نسبت به سختی کار گذشته‌ام اصلاً قابل قیاس نیست. اما در رابطه با آن اظهار نظر باید بگویم که صحبت من با آن خانم مصاحبه نبود و حتی ادبیات من، ادبیات یک مصاحبه نبود بلکه داشتیم صحبت عادی می‌کردیم که متاسفانه صوت آن مکالمه پخش شد. من با حقوق بالای مسئولین به شدت مخالفم و فکر می‌کنم این اتفاقات به اصل نظام ضربه می‌زند. برخی کارها مفسده‌انگیز است و باید به آن مسئولی که آن موضوع را پیگیری می‌کند حقوق و مزایایی خوب دهند. به طور مثال به قضاتی که پرونده‌های مفسده‌انگیز را پیگیری می‌کنند، حقوق و مزایای خوبی را می‌دهند که من این موضوع تایید و تحسین می‌کنم. کسی که قرار است یک اختلاس ۱۰ هزار میلیاردی را بررسی کند باید از شرایط مالی به نسبت خوبی برخوردار باشد که یک موقع انحراف از وظیفه خود پیدا نکند. خیلی‌ها می‌گویند نمایندگان از امکانات بالایی برخوردارند، من حاضرم همه این امکانات را بگیرند و امکانات یک بخشدار و فرماندار را در اختیار ما بگذارند. این حرف‌ها را به خاطر خودم نمی‌زنم چون من با نیت وقف وارد این عرصه شدم و فقط به خاطر اینکه سیستم اصلاح شود این سخنان را بیان می‌کنم. ما کلاً حدود ۳۰۰ نماینده داریم چه اشکال دارد به نماینده که یک نیروی کاری مهم برای حوزه انتخابیه‌اش است امکانات یک بخشدار و فرماندار را بدهند آنگاه خواهید دید که خیلی از بریز و بپاش‌ها جمع می‌شود. ما برای اینکه به مردم حوزه انتخابیه خود خدمت کنیم نیازمند امکانات بیشتری هستیم. امکانات نباید با افزایش معیشت زندگی نمایندگان قاطی شود چون فردی که نماینده شده دستش به دهنش می‌رسد و دنبال حقوق‌های خاص نیست.

بحث واگذاری کارخانه رشت الکتریک بسیار جنجال آفرین شده و شما هم انتقاداتی به این واگذاری داشتید، کمی راجع به این موضوع برای ما توضیح دهید؟
من به این واگذاری یک انتقاداتی داشتم ولی وقتی در موضوع پیش رفتم دیدم خیلی رنگ و بوی سیاسی به خودش گرفت. احساس کردم افرادی خاص به دنبال موضوع رشت الکتریک نیستند بلکه دنبال زدن افراد خاصی هستند. وقتی این فضا را دیدم دیگر مصاحبه‌های خودم راجع به این موضوع را تعطیل کردم. مثل رشت الکتریک خیلی کارخانه‌های دیگری هم واگذار شد ولی دوستان خیلی به آن‌ها نپرداختند و احساس کردم عده‌ای دنبال مقاصد سیاسی خود هستند. در رشت الکتریک نه فسادی صورت گرفت و نه اختلاس و خیانتی شد ولی به این موضوع به طور عجیبی ورود پیدا کردند. من نقدی در واگذاری‌ها داشتم و می‌گفتم باید تضمینی گرفته شود که این کارخانه‌ها تعطیل نشود اما متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که رشت الکتریک دیگر کار نمی‌کند و تعطیل شده و حتی برخی کارگران آن هنوز طلبکارند. همچنان به این روند ایراداتی را وارد می‌دانم ولی وقتی موضوع خارج از عرف سیاسی شد من اظهار نظراتم را متوقف کردم.

چرا موافق طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان هستید؟
من این طرح را خیلی دیر امضا کردم و راجع به این موضوع خیلی بحث کردم. هنوز هم معتقدم ما به اندازه کافی قانون داریم. مثلاً در همین رابطه در قانون اساسی، اصل از کجا آورده‌ای را داریم و الان با مشکل قانونی برای مواجهه با این مسائل روبرو نیستیم. اینکه اموال نامشروع باید پس گرفته شود کاملاً درست است و همه ما قبول داریم اما من کمی راجع به اینکه چه احتیاجی به قانون جدید است حرف داشتم که بعد آقای دهقان من را به نیاز این قانون قانع کرد.

چقدر امکان دارد این قانون در آینده رنگ و بوی سیاسی پیدا کند؟
همه دغدغه من هم همین موضوع بود که شاید هدف خدمت نباشد و افرادی به دنبال زدن یک گروهی خاص باشند. طراحان این طرح این تضمین را دادند که تمام اشکالاتی که در اجرای آن می‌تواند باشد را اصلاح خواهیم کرد. من حقیقتاً همیشه دغدغه این را دارم که سال بعد یک خبرنگاری از من سوال کند و بگوید این قانون را هم تصویب کردید ولی یک ریال هم از کسی گرفته نشد پس چرا دنبال این قانون رفتید؟

موضوع فساد مالی در کشور بسیار گسترده شده و رهبر معظم انقلاب هم به این روند ناامیدکننده واکنش نشان دادند، به نظرتان برای جلوگیری از رشد این معضل چه باید کرد؟
فساد در ساختار کشور دامنه‌دار شده و جا خشک کرده و من هیچ امیدی ندارم که این قانون بتواند جلوی این حجم فساد را بگیرد مخصوصاً که من در تشکیلات هستم و این اتفاقات ناخوشایند را از نزدیک می‌بینم. اگر روزی انقلاب ما با مشکل روبرو شود بدانید به خاطر همین فسادهای گسترده است. چه خوب است که مبارزه با فساد از دفتر خود رهبری شروع شود و من فکر می‌کنم اگر این اتفاق بیافتد و سپس در قوه قضاییه با فساد مبارزه شود و پس از آن قوه مجریه به پالایش فساد در درون خود بپردازد حداقل دستاوردی که از آن حاصل می‌شود “اعتمادسازی” در جامعه است. ضمناً باید توجه داشت که مبارزه با فساد فقط مالی نیست و من فساد اخلاقی را کمتر از فساد مالی نمی‌دانم. متاسفانه امروز افراد خیلی واضح و روشن سفارش یکدیگر را به مسئولین می‌کنند و ابایی هم از این موضوع ندارند. امروز قوه قضاییه باید در تمام پرونده‌ها بی‌طرف ظاهر شود و با هیچکس مسامحه نکند. به طور مثال قتلی رخ می‌دهد و قوه قضاییه می‌گوید ما این پرونده را خارج از نوبت بررسی می‌کنیم، همین اظهار نظر به لحاظ حقوقی نشان می‌دهد که بی‌طرفی در کار نیست زیرا برای قوه قضاییه در رسیدگی به پرونده نباید قاتل و مقتول فرقی داشته باشند.

در برخی مواقع فضای جامعه متلهب می‌شود و شاید نیاز باشد به پرونده‌ای خارج از نوبت رسیدگی شود.
این ما هستیم که جامعه را این‌طور بار آوردیم. ما باید به جامعه یاد بدهیم که قوه قضاییه بی‌طرف است.

طیف نزدیک به آقای احمدی نژاد هم معتقدند قوه قضاییه جانب‌دارانه عمل می‌کند و بیشتر به جای بررسی قضایی اتهامات با آن‌ها برخورد سیاسی می‌کنند، آیا شما موافق نظر این افراد هستید؟
این صحبت‌های آقای احمدی نژاد و اطرافیانش یک ژست است و با واقعیت خیلی تفاوت دارد. اتفاقاً من معتقدم خیلی زودتر از این‌ها باید به اتهامات این آقایان رسیدگی می‌شد. حال وقتی این قدر گذشت شد این افراد طلبکار شدند. اگر قوه قضاییه در زمان خودش و بی‌طرفانه به اتهامات احمدی نژاد رسیدگی می‌کرد ما شاهد چنین اظهار نظرهایی نبودیم. احمدی نژاد به خاطر اینکه خودش را از حالت انفعال خارج و در جامعه مطرح کند شروع کرد به انتقادات گسترده علیه قوه قضاییه.

آقای احمدی نژاد عنوان می‌کند که اگر ما از قوه قضاییه شکایت داشته باشیم باید شکایت خود را به کجا باید اعلام کنیم؟ حرف ایشان را چطور ارزیابی می‌کنید؟
اگر قوه قضاییه بی‌طرف باشد، شما شکایت از هر فردی در این قوه را به همان‌جا اعلام می‌کنید. مطمئناً یک قاضی را برای رسیدگی به این پرونده تعیین می‌کنند و آن قاضی هم چون مستقل است به شکایت، بی‌طرفانه رسیدگی می‌کند. حال اگر این‌طور نباشد نشان می‌دهد که دستگاه قضایی ما بی‌طرف نیست.

تصور کنید در سال ۱۴۰۰ هستیم و ۴ نفر بنام‌های جهانگیری، لاریجانی، فتاح و پزشکیان برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری در صحنه ماندند، شما از کدامیک از این افراد حمایت می‌کنید؟
بین آقای جهانگیری و لاریجانی دو دل هستم. آقای فتاح شخصیت بسیار محترمی است و آقای پزشکیان هم فرد بسیار سالمی هستند ولی این دو نفر را در حد ریاست جمهوری نمی‌بینم و فکر می‌کنم خیلی برایشان زود است که رییس جمهور شوند. آقای لاریجانی را ارجح‌تر می‌دانم ولی آقای جهانگیری را هم خیلی قبول دارم. البته باید بگویم که قدرت ریسک آقای لاریجانی پایین است و خیلی با احتیاط عمل می‌کند و به نوعی پایش را هر جایی نمی‌گذارد ولی آقای جهانگیری قدرت ریسکش بالاست.

عده‌ای اعتقاد دارند آقای احمدی نژاد با تخریب‌هایی که علیه آقای لاریجانی صورت داده است پایگاه رای ایشان را با کاهش روبرو کرده، شما این نظر را می‌پذیرید؟
این نظر را درست می‌دانم و معتقدم هم آقای احمدی نژاد و هم برادر آقای لاریجانی با عملکردش در دستگاه قضایی به وجهه ایشان ضربه زدند.

اگر امروز آقای علی لاریجانی از شما مشورت بخواهد که در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شود یا خیر، چه می‌گویید؟
علیرغم اینکه ایشان را بسیار فرد شایسته‌ای می‌دانم اما توصیه‌ای به ورود ایشان در صحنه انتخابات ریاست جمهوری نمی‌کنم.

به خاطر شکست احتمالی، ایشان را به ورود در صحنه تشویق نمی‌کنید؟
به هر حال نتیجه خیلی مهم است هرچند من فردی قوی‌تر از ایشان را برای ریاست جمهوری نمی‌شناسم.

آقای کاظم جلالی در جایی گفتند سطح کلام آقای لاریجانی بالاتر از سطح متوسط جامعه است، این نوع اظهار نظر را چقدر تبلیغ و چقدر ضدتبلیغ می‌دانید؟
یک روز به آقای جلالی گفتم دیگر خیلی روغن داغش را زیاد کردی هرچند ایشان به من گفت من به این شکل نگفتم. به هر حال این نوع صحبت و تعریف‌ها را نمی‌پسندم چون یک بار سابقه زدن حرف‌هایی مثل هاله نور را داشتیم.

Noam Chomsky - Why Does the U.S. Support Israel?