نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۶ اسفند ۲, چهارشنبه

دیوان عالی آمریکا امکان مصادره کتیبه‌های هخامنشی ایران را رد کرد


الواح هخامنشی در جریان کاوش های باستان‌شناسی در دهه ۱۹۳۰ در ایران کشف شده و به طور امانت در اختیار دانشگاه شیکاگو قرار داشته استحق نشر عکسISNA
دیوان عالی آمریکا، بالاترین مرجع قضایی این کشور درخواست گروهی از شهروندان آمریکایی را که در سال ۱۹۹۷ در جریان یک بمبگذاری در اسرائیل مجروح شده بودند، برای مصادره کتیبه‌های هخامنشی متعلق به ایران و فروش آنها به عنوان غرامت، رد کرده است.
دیوان عالی آمریکا امروز چهارشنبه ۲۱ فوریه، سوم اسفند با هشت رأی در برابر صفر، این حکم را صادر کرده است.
در این جلسه دیوان عالی النا کیگن، یکی از ۹ قاضی دیوان غایب بود.
در همین حال، کریستوفر وودز، مدیر موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو که الواح هخامنشی را نگه‌داری می‌کند، روز چهارشنبه به بی‌بی‌سی ‌فارسی گفت با توجه حکم دیوان عالی آمریکا، این دانشگاه به دنبال این است که هرچه سریع‌تر این الواح را به ایران برگرداند و برای این‌کار برنامه‌ریزی‌هایی شده است.

مسئولیت بمب‌گذاری‌های سپتامبر سال ۱۹۹۷ در یک مرکز خرید در بیت‌المقدس را جنبش فلسطینی حماس به عهده گرفته بود. در آن بمب‌گذاری‌ها پنج نفر کشته و دویست نفر زخمی شدند.
شکات پرونده از ابتدای روند دادرسی به دلیل آنچه آموزش و حمایت مالی و نظامی ایران از حماس خوانده‌اند، این کشور را در این حملات مقصر می‌دانستند و خواهان دریافت غرامت از محل توقیف دارایی‌های ایران در آمریکا بودند.
تصمیم دیوان عالی علاوه بر اهمیت سیاسی آن برای ایران و آمریکا، می‌تواند یک رویه حقوقی به جا بگذارد که باعث سخت‌تر شدن مصادره اموال و اشیاء تاریخی کشورها برای پرداخت غرامت به قربانیان حملات تروریستی خارج از خاک آمریکا شود.
به نوشته خبرگزاری رویترز، حکم امروز به این معناست که دیوان عالی آمریکا باید مشخص کند که چه نوع اموالی تحت قانون فدرال "مصونیت اموال دولت‌های خارجی" قابل مصادره نیست. این قانون مصوب سال ۱۹۷۶ تا حد زیادی دولت‌های خارجی را از حکم دادگاه‌های آمریکایی مصون می‌کند، به جز کشورهایی مانند ایران که در فهرست دولت آمریکا از کشورهای حامی تروریسم است.

هیچ نظری موجود نیست: