نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۶ تیر ۲۱, چهارشنبه

شهر یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد

شهر یزد به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. یونسکو این شهر را مجموعه‌ای از عناصر معماری اسلامی در دوره‌های مختلف معرفی کرد. عناصر متفاوت سازگار با آب و هوای محیط طراحی و ساخته شده‌اند.
Kandidaten neue UNESCO-Welterbestätten | Iran Yazd (picture alliance / Prisma)
کمیته میراث جهانی یونسکو روز یکشنبه (۹ ژوئیه/ ۱۸ تیر) به ثبت شهر تاریخی یزد در فهرست میراث جهانیسازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) رأی داد. با این حساب اولین شهر تاریخی ایران در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید. منطقه‌ی ثبت‌شده بیش از ٧٠٠ هکتار از اراضی شهر قدیمی یزد را در بر می‌گیرد.
در توصیف یزد در پایگاه اینترنتی یونسکو آمده است: «بافت تاریخی یزد مجموعه‌ای از بناهای عمومی با معماری اسلامی است که در محدوده‌ای بسیار بزرگ المان‌های معماری اسلامی از دوره‌های مختلف را در بر می‌گیرد».
معماری این شهر سازگار با اقلیم منطقه توصیف شده است.
یزد در سال ۲۰۰۷ برای ثبت در فهرست میراث جهانی به یونسکو پیشنهاد شده بود.
مدیر پروژه بافت تاریخی یزد پیش از این ابراز نگرانی کرده بود که به دلیل "ساخت‌وساز غیرقانونی"، "تجاوز به حریم باغ دولت‌آباد" و "عدم امکان ساخت‌وساز با مصالح خشت و گل" ثبت این شهر در فهرست میراث جهانی یونسکو با مشکل روبه‌رو شود.

هیچ نظری موجود نیست: