نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۵ خرداد ۹, یکشنبه

مجازاتهای وحشیانه: دست‌کم ۵ حکم قصاص چشم و گوش در زندان رجایی‌شهر کرج آماده اجراست

جمعه, ۷ام خرداد, ۱۳۹۵

۵-ghesas-chasm 300x191
حکم قصاص دست‌کم ۵ محکوم به قصاص از طریق ناقص سازی اعضای صورت از جمله مجتبی یساولی در زندان رجایی‌شهر کرج آماده اجراست با اینحال علی‌رغم فشار دستگاه قضایی، جامعه پزشکی برای نپذیرفتن مسئولیت اجرای این احکام تاکنون مقاومت کرده است. جزییات بیشتری از این پرونده های در آستانه اجرا در پی می آید.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دست‌کم پنج پرونده قصاص از متهمان اسید پاشی در زندان رجایی‌شهر کرج در اجرای احکام این زندان آماده اجراست اما جامعه پزشکی تاکنون برای اجرای آن همکاری نکرده است.
مجتبی یساولی (ساحلی) یکی از این زندانیان است که قصاص نابیناکردن چشم اول او با اسید در تاریخ ۱۲ اسفند ۹۳ پس از پنج سال با تایید حکم در دادستانی تهران با حضور قاضی محمد شهریاری معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای جنایی، مسئولان زندان و پزشکی قانونی و جمعی از پزشکان متخصص اجرا شد.
یک منبع نزدیک به این زندانی در گفتگو با گزارشگر هرانا در مورد جزئیات این موضوع گفت: “ابتدا در شهر قم هیچ‌یک از پزشکان برای اجرای قصاص چشم اول مجتبی حاضر به همکاری نشدند. نهایتا وی را به زندان رجایی شهر منتقل و حکم چشم اول اجرا شد. این اولین بار در تاریخ ایران بود که اجرای قصاص اسیدپاشی و کور کردن یک متهم با اسید صورت می‌گرفت.”
این منبع در ادامه تاکید کرد: “مجتبی چند روز پیش به اجرای احکام زندان رجایی‌شهر مراجعه کرده و به او گفته‌اند اجرای حکم قصاص کور کردن چشم دوم تو آماده است اما تاکنون هیچ پزشکی جاضر به همکاری نشده و گفته اند ما برای طبابت قسم خورده‌ایم نه اسیدپاشی.”
منبع نزدیک به آقای یساولی در پایان خاطرنشان کرد: “این سیستم قضایی است که با فشار به جامعه پزشکی درصدد اجرای حکم بوده و ممکن است هر لحظه بالاخره پزشکی پیدا شود، قسم پزشکی طبابتش را زیر پا گذاشته و با آنها همکاری کند.”
هرانا توانسته است هویت و جزییات موثق بیشتری از این پنج حکم جنجالی قصاص را احراز کند که در پی می آید:
۱- مجتبی یساولی قصاص یک چشم انجام شده و منتظر اجرای حکم قصاص چشم دوم با اسید است.
۲- فتح الله خجسته، محکوم به قصاص یک گوش و یک چشم با اسید است.
۳- یک زندانی با هویت نامعلوم محکوم با به قصاص هردو چشم با اسید است.
۴- یک زندانی با هویت نامعلوم محکوم به قصاص یک چشم و یک گوش با اسید است.
۵- یک زندانی با هویت نامعلوم محکوم به قصاص یک چشم با اسید است.

هیچ نظری موجود نیست: