نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۴ بهمن ۱۸, یکشنبه

جنگلهای سبزوار گرما بخش قلیان ها
و اما نابودی جنگل‌های حارث‌آباد سبزوار حکایتی تلخ است زیرا این روزها به مامن افرادی تبدیل‌شده که با آتش زدن تاغ زارها علاوه بر گرما بخشیدن به محفل قلیان سراها کیسه‌ای از سرمایه‌های ملی و منابع طبیعی برای خود دوختند.
تاغ زارهای سبزوار که طی نیم‌قرن گذشته باریشه‌های خود در مقام حراست از خاک کویر برآمده و هم چون سدی در برابر پیشروی طوفان ها ایستاده‌اند اما امروز خود بی‌پناه و پشتیبان مانده‌اند.
سودجویانی که به بهانه بیکاری و اوضاع اقتصادی جنگل و منابع طبیعی را بهترین فرصت برای مال‌اندوزی می‌دانند هرروز به این منطقه آمده کبریتی به زیر این تاغ‌ها می‌کشند و می‌روند.
تاغ زارهای حارث‌آباد این روزها نه از سر ناآگاهی بلکه از روی آگاهی زغال می‌شوند تا آوندهای آن‌ها که نویدبخش حیات در کویر است لحظه‌ای محفل قلیان سراها شود و درنهایت روسیاهی را برای ما و نسل آینده بر جای بگذارد.
در حال حاضر ثروت و منابع ملی شهرستان سبزوار در آتش قاچاقچیان زغال می‌سوزد و این ثروت ملی به قیمت هر کیلو ۵ هزار تومان در حال تاراج و حراج است.
رییس منابع طبیعی شهرستان سبزوار در این رابطه گفته است ۴۰ درصد تاغ زار های این منطقه نابود شده است.
لنج ها در اروندرود آتش گرفتند
بامداد امروز یکشنبه هشت لنج و یک دوبه باری ۱۰۰۰ تنی در آبادان (اروند رود) دچار حریق شدند. در جریان این حادثه به  هفت لنج خسارت زیادی وارد شد و یک لنج و یک دوبه باری ۱۰۰۰ تنی خسارت سطحی دیدند. در این میان سه نفر از کارکنان لنجها نیز دچار مصدومیت شدند که سریعا توسط نیروهای اورژانس به بیمارستان امام خمینی(ره) انتقال و تحت درمان قرار گرفتند که حال عمومی آنان خوب است.
 معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان با بیان اینکه شدت وزش باد دلیل گسترش آتش سوزی و انتقال آن به سایر لنج ها شد، تصریح کرد: دلیل اصلی بروز آتش سوزی تحت بررسی است که متعاقبا اعلام می شود.
آخرین وضعیت بزرگترین طرح انتقال آب به سه استان کشور
از ابتدای مطرح‌شدن بحث اجرای تونل بهشت‌آباد تاکنون صحبت‌های زیادی از سوی مسئولان دو استان مجاور در ارتباط با اجراشدن یا نشدن این طرح مطرح‌شده است و هر بار یکی درباره دلیل لزوم اجرایی شدن و دیگری درباره دلایل خود برای اجرایی نشدن این طرح داد سخن داده است.
نکته قابل‌توجه در این میان این است که تونل بهشت‌آباد طرح انتقال آب از استان چهار محال و بختیاری به فلات مرکزی ایران است که استان‌های یزد، کرمان، اصفهان و حتی چهارمحال را در برمی‌گیرد اما مشخص نیست چرا برخی رسانه‌ها سعی دارند این امر را تنها انتقال آب به اصفهان وانمود و رسانه‌ها در برخی استان‌ها نیز مدام درباره مشکلات زیست‌محیطی این طرح که هیچ‌کدام توسط کارشناسان مجرب تأیید نشده مطالبی منتشر می‌کنند.
معضل استخرهایی که برای کشاورزان بلا شدند
«برخی ادارات و نهاد‌ها بدون مجوز اقدام به راه‌اندازی دریاچه‌هایی برای آبگیری در اطراف قم کرده‌اند» مطلبی که رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم در یازدهمین جلسه حفاظت از آب این استان مطرح کرد و در ادامه صحبت‌های وی مشخص شد که روی سخن سید حسن رضوی با اداراتی همچون آموزش و پرورش است که استخرهایی در برخی روستاهای استان قم ساخته و اقدام به ذخیره آب می‌کنند.
وی که به شدت به این اقدام ارگان‌های استان معترض بود این کار را موجب برهم زدن سیستم طبیعی منطقه و خشک شدن چاه‌ها و قنات‌ها دانست.
سخنان رضوی در حالی مطرح شد که لزوم ساماندهی این استخرها مسئله‌ای بود که جزو دستور جلسه حفاظت از منابع آب قرار گرفت. دستوری که لزوم اجرای آن مورد تأکید همگان بود.
تغییر الگوی کشت علاج تب جان‌سوز خشکسالی در خراسان جنوبی
با توجه به وجود حدود دو دهه از خشک‌سالی در خراسان جنوبی،این میهمان ناخوانده مدت ۱۷ سال است که نه تنها کشاورزی بلکه معیشت مردم و به‌خصوص روستاییان را تحت تأثیر قرار داده است و امروز دیگر خشک‌سالی به‌عنوان تبی جان‌سوز دامن اکثر شهرها و روستاهای استان را گرفته است.
چالشی که مقابله با آن در گرو برنامه‌ریزی صحیح و اصولی بوده و بیش از هر بخش دیگری این روزها کشاورزی را زمین‌گیر کرده است لذا برای حفظ منابع پایدار در کشاورزی، انتخاب یک الگوی کشت بهینه که در آن علاوه برداشتن شرط حداکثر درآمد ممکن برای کشاورز به استفاده صحیح و اصولی از منابع نیز توجه شود ضروری است.
۳ برابر نیاز کشور مجوز واردات واکسن صادر شد
خبری هم بخوانید از استان البرز و موسسه سرم سازی رازی که مدیرش معتقد است این موسسه می تواند واکسن مورد نیاز کشور را تامین کند اما بازهم مجوز واردات صادر شده است.
حمید کهرام در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه واردات بی‌رویه واکسن، صنعت واکسن‌سازی کشور را با تهدیدی جدی مواجه کرده، گفته است که این موضوع بیشتر در واکسن‌های طیور دیده می‌شود. موسسه رازی حدود ۱۰ واکسن طیور را تولید می‌کند اما متاسفانه مشابه همین واکسن‌ها از خارج از کشور هم وارد می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه همه واکسن‌هایی که موسسه رازی تولید می‌کند نیاز داخل کشور را پوشش می‌دهد و نیازی به واردات نیست، معتقد است که حتی سه برابر نیاز کشور مجوز واردات داده شده که این متاسفانه به اقتصاد کشور ضربه می‌زند. گرچه ایجاد فضای رقابت برای افزایش کیفی محصولات مورد تایید است اما نباید فراموش نکنیم که این واکسن‌ها در شرایط خاص تحریم و با تمام مشکلات در این سال‌ها تولید شدند و حالا که نیاز به حمایت بیشتر دارند نباید با واردات بی‌رویه به تولید آنها آسیب رساند.

هیچ نظری موجود نیست: