نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۴ بهمن ۸, پنجشنبه

ایران در فهرست سیاه قاچاق انسان و کار اجباری

وزارت خارجه آمریکا بار دیگر ایران را در فهرست سیاه کشورهایی قرار داد که برای مقابله با قاچاق انسان، کار اجباری و روسپیگری اقدامات کافی انجام نمی‌دهند. ایران در این فهرست هم‌تراز روسیه، کره‌شمالی، تایلند و زیمباوه است.
در گزارش وزارت خارجه آمریکا در مورد وضعیت "قاچاق انسان در جهان" ایران بار دیگر در شمار کشورهایی قرار گرفته است که در بدترین رتبه‌ها قرار دارند.
ایران در این گزارش مبداء، مسیر و مقصد شبکه‌های قاچاق انسان برای کار اجباری و برده‌داری جنسی عنوان شده است.
نویسندگان این گزارش ضمن اشاره به محدودیت‌های موجود برای تهیه مستندات لازم در مورد وضعیت ایران خاطر نشان کردند که افزایش شمار کودکان متکدی، روسپی‌گری نوجوانان و همچنین گزارش‌هایی در مورد فروش دختران ایرانی به کشورهای حوزه خلیج فارس حاکی از وضعیت نامناسب ایران در مقابله با باندهای قاچاق انسان است.
در ادامه به بیگاری کشیدن کودکان و نوجوانان افغان در ایران نیز از دیگر شواهد موجود بر این ادعا ذکر شده‌است.
در این گزارش به دولت ایران توصیه شده که قوانین روشن و سخت‌‌تری برای مقابله با قاچاق انسان وضع کند.
عدم رعایت استاندارهای بین‌المللی
این گزارش مفصل، کشورهای جهان را در زمینه مقابله با قاچاق انسان، کار اجباری و برد‌ه‌داری جنسی به چهار دسته تقسیم کرده است؛ دسته نخست کشورهای گروه اول هستند که با قوانین حقوقی روشن تلاش می‌کنند با قاچاق انسان و برد‌ه‌داری مدرن مقابله کنند.
کشورهای اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا در این دسته قرار دارند.
به نوشته کارشناسان وزارت خارجه آمریکا کشورهای گروه دوم، کشورهایی هستند که عزم خود را برای مقابله بیشتر با قاچاق انسان نشان داده‌اند.
در این دسته کشورهایی هم که تلاش می‌کنند تا رتبه خود را به گروه دوم برسانند قرار داده شده‌اند؛ از جمله عراق و افغانستان در دسته کشورهایی قرار دارند که تلاش می‌کنند به گروه دوم رسند.
آخرین دسته کشورهایی هستند که در گروه سوم قرار می‌گیرند و بدترین وضعیت را در زمینه قاچاق انسان دارند. در فهرست وزارت خارجه آمریکا ۲۳ کشور از جمله ایران روسیه،‌ لیبی، سوریه، یمن، ونزوئلا، کره‌شمالی، سودان ‌جنوبی و زیمباوه در گروه سوم قرار گرفته‌اند.
این کشورها متهم هستند که استاندارهای بین‌المللی موجود برای مقابله با قاچاق انسان را نیز رعایت نمی‌کنند.
انتقاد از ارتقاء رتبه کوبا و مالزی
وزارت خارجه آمریکا در گزارش خود از وضعیت قاچاق انسان وضعیت کوبا و مالزی را که سال گذشته در گروه سوم قرار داشتند به گروه دوم ارتقاء داده است.
این ارتقا با انتقادهایی روبرو شده اما وزارت خارجه آمریکا اتهام تغییر ارزش‌گذاری خود در مورد این دو کشور به دلایل سیاسی را رد کرده و تأکید کرده است که این دو کشور با تغییر قوانین خود، مقابله با قاچاق انسان را شدت بخشیده‌اند.
وزارت خارجه آمریکا با اشاره به مستندات موجود تأکید کرده که دولت هاوانا با عملیات‌ مستمر نیروهای پلیس، ربودن زنان برای بهره‌برادری جنسی را محدود کرده است. با این حال وضعیت در این کشور هنوز به سطح مطلوب نرسیده است.
منتقدان خروج کوبا و مالزی از گروه سوم، تمایل دولت آمریکا به گسترش مناسبات سیاسی و تجاری با این دو کشور را دلیل خروج آنها از فهرست سیاه می‌دانند.
آمریکا و کوبا پس از ۵۴ سال وقفه، رسمأ روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته‌اند. آمریکا همچنین در پی گسترش روابط تجاری خود با مالزی است.
شرکت‌های آمریکایی اما از معامله با کشورهایی که در گروه سوم یا فهرست سیاه قاچاق انسان قرار دارند و از کار اجباری و بهره‌برداری جنسی از زنان سود می‌برند، منع شده‌اند.
تایلند همچنان در رتبه آخر
تایلند در ماه‌های اخیر اقداماتی برای مقابله با قاچاق انسان انجام داده است. این کشور اما همچنان در گروه سوم قرار دارد.
چندی پیش از انتشار گزارش وزارت خارجه آمریکا دادستان کل تایلند کیفرخواستی علیه ۷۲ تن به اتهام دست داشتن در قاچاق انسان مطرح کرد. در میان این افراد، شماری از سیاستمداران محلی و مقامات نظامی نیز به چشم می‌خورند.
محله روسپی‌ها در پاتایا، تایلند
محله روسپی‌ها در پاتایا، تایلند
اما وزرات خارجه آمریکا تنها اقداماتی را که تا پایان ماه مارس صورت گرفته‌اند در گزارش خود منظور کرده است. علاوه بر آن کارشناسان وزارت خارجه امریکا مشکل اصلی در تایلند را فساد مالی می‌دانند که همچنان مانع پیشرفت نبرد با قاچاق انسان در این کشور است.
نهادهای حقوق بشری نیز معتقدند اقدامات کنونی دولت تایلند تنها قله کوه یخی نهفته در دریا را شامل شده است.
۲۰ میلیون قربانی در سراسر جهان
به گزارش وزارت خارجه آمریکا بیش از ۲۰ میلیون نفر در سراسر جهان قربانی قاچاق انسان هستند. جان کری، وزیر خارجه آمریکا در مقدمه این گزارش خاطر نشان کرده است که قاچاق انسان بی‌حرمتی به شأن انسان و دست‌اندازی به آزادی اوست.
جان کری همچنین تصریح کرده است که هدف از انتشار این گزارش بردن آبروی هیچ کشوری نیست و این گزارش تنها با هدف روشن‌گری و مقابله با قاچاق انسان تهیه شده است.
به گزارش سازمان بین‌المللی کار، شبکه‌های قاچاق انسان سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار درآمد دارند. تخمین زده می‌شود که ۹۹ میلیارد دلار از این رقم تنها حاصل درآمد برده‌داری جنسی است.

هیچ نظری موجود نیست: