نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۴ دی ۱۱, جمعه

بدهي دولت به بانك مركزي 8900 میلیارد تومان افزايش يافت+نموداردولت یازدهم طی 22 ماه اول فعاليت خود بالغ بر 8900 میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی قرض کرده است.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی، بدهی دولت به بانک مرکزی در مردادماه سال 1392 حدود 158 هزار میلیارد ریال بود که این رقم در خردادماه امسال به 247 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

مقایسه این دو رقم بیانگر آن است که بدهی دولت به بانک مرکزی طی 22 ماهه منتهی به خردادماه امسال نزدیک به 89 هزار میلیارد ریال (8900 میلیارد تومان) افزایش پیدا کرده است.

بدهی دولت به بانک مرکزی به معنای برداشت مستقیم دولت از منابع بانک مرکزی یا همان استقراض است.

استقراض از بانک مرکزی از آنجا که سبب افزایش پایه پولی (پول پرقدرت)‌ می‌شود، تبعات تورمی به دنبال دارد که معمولا با فاصله چندماهه خود را نشان می‌دهد.

در سال‌های اخیر دولت به علت کسری منابع برای پرداخت یارانه نقدی، به طور مستمر اقدام به استقراض از بانک مرکزی کرده که به گفته مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی تنخواه دریافتی دولت‌ها بابت یارانه نقدی به ۷۵۰۰ میلیارد تومانرسیده است.

از سوی دیگر، به گفته علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد، در سال های گذشته عامل اصلی افزایش پایه پولی رشد بدهی دولت به بانک مرکزی بوده است.

وی معتقد است: ‌سلطه سیاست‌های بودجه‌ای دولت بر سیاست‌های پولی بانک مرکزی باعث شد کنترل نقدینگی و استقلال بانک مرکزی در این زمینه سلب شده و موجب افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی شود. 

برداشت 8900 میلیارد تومانی دولت یازدهم از منابع بانک مرکزی

افزایش 8900 میلیارد تومانی بدهی دولت به بانک‌ها در 22 ماه نخست دولت یازدهم در حالی است که در دوره 8 ساله دولت قبل، این رقم بدهی فقط 4200 میلیارد تومان اضافه شده بود.

در 8 سال دولت قبل بدهی دولت به بانک مرکزی در مجموع با 37 درصد افزایش از 115 هزار میلیارد ریال در مرداد 1384 به 158 هزار میلیارد ریال در مرداد 1392 رسید. اما در 22 ماه دولت یازدهم، بدهی دولت به بانک مرکزی 56 درصد افزایش یافته است.

هیچ نظری موجود نیست: