نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۴ دی ۵, شنبه

جیش الاسلام در لیستی که روسیه از 'گروه‌های تروریستی' تهیه کرده بود، قرار داشت


بحران سوریه: یکی از قوی‌ترین مخالفان اسد کشته شد

 جیش الاسلام در لیستی که روسیه از 'گروه‌های تروریستی' تهیه کرده بود، قرار داشت

زهران علوش، رهبر جیش الاسلام و معاونانش در حمله هوایی در حومه دمشق کشته شدند.
در حالی که ارتش سوریه مدعی این حمله هوایی شده فعالان سوری آن را به روسیه نسبت داده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، تلویزیون دولتی سوریه روز جمعه (۲۵ دسامبر) در گزارشی مدعی شده مرگ زهران علوش، رهبر گروه جیش الاسلام، یکی از بزرگترین گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد، 'در پی حمله هوایی ارتش سوریه' روی داده است.
این در حالی است که فعالان سوری ساعاتی پیش گفته بودند حمله هوایی از سوی نیروهای روسی به مرگ رهبر جیش الاسلام انجامیده است.
رویترز به نقل از یکی از گروه‌های مخالف سوری نوشته که زهران علوش در حمله‌ای به مقر فرماندهی جیش‌ الاسلام کشته شد که در یکی از محله‌های حومه دمشق، که تحت کنترل شورشیان است قرار دارد.
شبکه العربیه از قول فعالان سوری گفته است که علاوه بر زهران علوش، جانشین او و سخنگوی گروه جیش الاسلام هم در این حمله کشته شده‌اند.
مرگ رهبران جیش الاسلام تنها چند روز پس از به توافق رسیدن مخالفان دولت سوریه در اجلاسی که شهر ریاض عربستان میزبان آن بود، روی می‌دهد.
به عقیده لینا سینجاب، گزارشگر بی‌بی‌سی در بیروت این رویداد می‌تواند پیام مهمی به شرکت کنندگان در اجلاس ریاض ارسال کند مبنی بر این که دولت بشار اسد به مذاکره احتمالی با چه گروه‌ها و افرادی تمایل دارد و بالعکس.
جیش الاسلام در لیستی که روسیه، متحد قوی دمشق، از 'گروه‌های تروریستی' تهیه کرده بود، قرار داشت.
با وجود این، جیش الاسلام در مذاکرات گروه‌های مخالف سوری که چندی پیش عربستان سعودی در ریاض میزبان آن بود شرکت داشت.
این گروه که گفته می‌شود از سوی عربستان سعودی حمایت می‌شود بخش مهمی از مزارع شرق دمشق مشهور به "غوطه" را تحت کنترل خود دارد.
جیش الاسلام کنترل این مناطق را پس از عقب راندن شبه نظامیان دولت اسلامی (داعش) از این منطقه به دست گرفته بود.
به عقیده تحلیلگران زهران علوش چه در پی حمله نیروهای ارتش سوریه و چه طی طی اصابت راکت‌های روسی کشته شده باشد، مرگ او و دیگر رهبران ارشد جیش الاسلام می‌تواند لطمه‌ای جدی به روند شکل‌گیری مذاکرات صلح میان مخالفان و دولت بشار اسد وارد کند.
جیش الاسلام را یکی از مهمترین گروه‌های "جبهه اسلامی" می‌دانند که ائتلافی از چند گروه اسلام‌گرای مسلح در سوریه است.
با وجود این که این گروه گرایش‌های سلفی دارد و به دنبال تشکیل یک حکومت اسلامی است، درگیری‌های با گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) و همچنین جبهه نصرت داشته است.

هیچ نظری موجود نیست: