نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۴ آذر ۱۱, چهارشنبه

مردان سپاه در پادگان ورزش ایران

فقط یکی مثل «محمد دادگان» می‌توانست در برنامه زنده تلویزیونی و در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، چنین جملاتی را به زبان بیاورد: «ورزش ایران پرشده از مدیران شهربانی و سپاه! این‌ها آمده‌اند به فوتبال و ورزش که چکار کنند؟ ورزش را عقب ببرند؟ خب اگر خیلی مدیران خوبی هستند بروند سر شغل اصلی خودشان در پادگان‌ها!» 
واقعاً ورزش ایران چرا از مردان سپاه لبریز شده؟ کدام مدیران در دیروز و امروز سرشناسترین و یا موثرترین مدیران سپاهی در ورزش کشور بودند؟ چنین مردانی قرار است در ورزش کشور دقیقاً چه هدفی را دنبال کنند و به کجا برسند؟

ورزش ایران تقریباً از اواسط دهه ۷۰ آرام‌آرام درهای خود را به روی مدیرانی که از سپاه وارد اتاق‌های مدیریتی می‌شدند شناخت. مردانی که محمد دادگان در لفافه حرف از حضور آن‌ها برای یک عقب‌گرد می‌زند. اما شاید همه وظیفه آن‌ها فقط عقب راندن نباشد. می‌توان مهم‌ترین شخصیت‌های سپاهی حاضر در ورزش ایران طی سال‌های اخیر را این‌گونه شناخت.

 
محمدرضا داورزنی 
کمتر کسی می‌داند مردی که امروز رئیس فدراسیون والیبال ایران است، از سرداران اسبق سپاه پاسداران محسوب می‌شود. «محمدرضا داورزنی» در دهه ۶۰ و در اوج جنگ ایران و عراق، هم قائم‌مقام تربیت‌بدنی سپاه بود و هم مسئول آموزش‌های رزمی سربازان سپاه. پس از چنگ به‌عنوان مسئول تربیت بدنی سپاه کشوری مشغول به کار شد و سپس در کردستان، سمنان، کرمانشاه و خراسان مسئولیت‌های ورزشی و رزمی سپاه و همین‌طور قائم‌مقامی لجستیک استانی را بر عهده داشت. 
او اما ناگهان سر از فدراسیون سوارکاری و چوگان درآورد. ابتدا دبیرکل این فدراسیون شد و بعد از سال ۱۳۸۰ ریاست فدراسیون سوارکاری را برعهده گرفت. از سال‌های ابتدایی انقلاب، سوارکاری به‌عنوان رشته‌ای که موردتوجه پیامبر اسلام بوده، به‌عنوان مهم‌ترین ورزش طلاب و فرماندهان سپاه مورد توجه قرار گرفت. تا جایی باشگاه سوارکاری پهلوی در افسریه، تبدیل به مقر فرماندهی لشگر محمد رسول الله شد. «محمدرضا داورزنی» پس از ۴ سال مدیریت بر رشته‌ای که «محسن مخملباف» در مستند خود آن را ورزش محبوب عناصر انقلاب نامیده بود، به فدراسیون والیبال رفت. 
در کارنامه رئیس کنونی فدراسیون والیبال می‌توان مدیریت بر باشگاه صنام (به‌عنوان باشگاه ورزشی وزارت دفاع) در رشته‌های بسکتبال و والیبال هم دیده می‌شود. «محمدرضا داورزنی» را البته با یک جمله تاریخی به یاد دارند. او پس از قهرمانی تیم ملی نوجوانان والیبال ایران در رقابت‌های جام جهانی والیبال روی خط زنده تلویزیونی این موفقیت را فقط به «رهبر» ایران تبریک گفت! 
او حالا به‌واسطه پشتوانه‌های نظامی خود صاحب مدرک دکترا در رشته مدیریت با گرایش منابع انسانی شده است. 

مصطفی آجرلو 
باشگاه فجر فقط در زمینه کشف و پرورش استعدادهای فوتبال سرآمد نبود. بسیاری از مدیرانی که بعدها وارد مدیریت باشگاهی و فدراسیون‌های کشور شدند، دست پرورده همین باشگاه بودند. سرآمد این مدیران را می‌توان «مصطفی آجرلو» دانست. یکی از تندروترین مدیران تاریخ فوتبال ایران با گرایش‌هایی کاملاً مختص به نیروی زمینی سپاه پاسداران. او فرماندهی لشگر ۲۷ محمد رسول الله را در کارنامه خود دارد. 
 «سردار مصطفی آجرلو» از بنیان‌گذاران باشگاه فجر سپاه بود. رابطه حسنه او با «محمدباقر قالیباف» در دهه ۶۰ و ۷۰ باعث شد تا وقتی سردار قالیباف به نیروی انتظامی منتقل شود، او نیز از سپاه حکم مأموریت خود را به نیروی انتظامی بگیرد و به مدیرعاملی باشگاه پاس منصوب شود. مصطفی آجرلو در باشگاه پاس موفق شد تا سهمیه یک درصدی تخصیص بودجه کل کشور به امور فرهنگی و مبارزه با مواد مخدر را از سردار قالیباف گرفته و روانه باشگاه پاس کند. پاس با همین بودجه کلان، بدل به یکی از قطب‌های تاریخی فوتبال کشور شد. در میانه‌های دهه ۸۰ در دیدار فرماندهان نیروی انتظامی با رهبر ایران، گلایه‌ای به گوش «علی خامنه‌ای» رسید مبنی بر اینکه سربازهای نیروی انتظامی در مرزها و پاسگاه‌های دور افتاده از کمترین امکانات ممکن برخوردار نیستند و قرارداد کاپیتان تیم پاس (جواد نکونام) ۲۲۰ میلیون تومان (در سال ۱۳۸۶) بوده. رهبر ایران دستور توقف بودجه باشگاه پاس را صادر کرد تا خیلی زود سردار آجرلو هم از این باشگاه کوچ کند. 
مهم‌ترین مسئولیت‌های سردار آجرلو طی سال‌های اخیر را می‌توان ریاست او در باشگاه تراکتورسازی (به‌عنوان پرمشغله‌ترین باشگاه برای نظام) و همین‌طور ریاست بر باشگاه‌های ورزشی نیروهای مسلح دانست. مصطفی آجرلو در ۲۴ مردادماه ۱۳۸۹ یکی از جنجالی‌ترین تصمیمات خود را گرفت. او علی کریمی را به دلیل روزه‌خواری در تمرین استیل آذین از این باشگاه اخراج کرد. آجرلو دو هفته بعد از سوی رئیس هیئت مدیره این باشگاه برکنار شد و علی کریمی دوباره به تمرینات بازگشت. 

مهدی تاج 
در کارنامه نظامی‌اش سه سال حضور در جنگ ایران و عراق و سی درصد جانبازی ثبت شده. یکی دیگر از محصولات باشگاه فجر است و البته سال‌هاست که نشان سردوشی سرداری را روی شانه‌هایش نچسبانده. 
مهدی تاج را بیشتر به‌عنوان چهره‌ای اقتصادی و ورزشی می‌شناسند اما مردانی که با او در دهه ۶۰ و در نیروی زمینی سپاه اصفهان مراوده داشتند، او را متخصص «اطلاعات سپاه» می‌دانند. مردی که در طبقه‌بندی اطلاعاتی چیره‌دست بود و میل وافرش برای کارهای اقتصادی، او را به‌سوی فولاد و بعد فوتبال کشید. 
 «مهدی تاج» از قدیمی‌ترین دوستان «سردار محمدعلی جعفری» فرمانده کل سپاه پاسداران محسوب می‌شود. رابطه حسنه این دو به سال‌های ابتدایی جنگ و پیش از آزادسازی خرمشهر برمی گردد. مهدی تاج امروز یکی از معدود مردانی است که سردار جعفری را با لقب قدیمی‌اش «عزیز» خطاب می‌کند و در مراسم ختم پدر همسر سرلشگر جعفری هم حضورداشته. 
نایب‌رئیس کنونی فدراسیون فوتبال جزو معدود سپاهیانی است که پس از خروج از مجموعه مدیریتی باشگاه فجر سپاه، هرگز علاقه‌ای به بازگشت به باشگاه‌های نظامی از خود نشان نداد و همواره سعی کرده در باشگاه‌های صنعتی و یا فدراسیون فوتبال صاحب سمت و عناوینی شود. او صاحب امتیاز و مدیرمسئول روزنامه جهان فوتبال هم هست که سال‌هاست از انتشار آن دست کشیده. مهدی تاج برخلاف سایر همکارانش، کمترین علاقه‌ای به خطاب شدن با عنوان نظامی‌اش را ندارد و اطرافیان خود را از گفتن «سردار» به خودش طی سال‌های اخیر منع کرده است! 

رضا حسنی خو 
به او لقب مرد خاکستری ورزش ایران را داده‌اند. گروهی در وزارت ورزش معتقد هستند که او، نفر اول ورزش ایران است. مردی که ابتدا مخالف سفر تیم فوتسال بانوان به گواتمالا بود و شخصی که به‌صورت یک نفره مأموریت بازگرداندن محسن حاجی پور کشتی‌گیر تیم ملی ایران را بر عهده گرفت. 
 «رضا حسنی خو» امروز مدیرکل حراست وزارت ورزش است، اما نام واقعی او «رضا علیخانی» است. شاید این «نام خانوادگی» برای مردمی که وقت خود را در ماه رمضان هرسال پای برنامه «ماه عسل» می‌گذارند آشنا باشد. «رضا علیخانی» برادر بزرگ «احسان علیخانی» است. او در هر پستی که بوده، صاحب یک نام جدید، یک شناسنامه جدید، یک پاسپورت جدید و یک کارت ملی جدید بوده. اما همواره او را با لقب «حاج رضا» می‌شناختند. 
آر «رضا حسنی خو» به‌عنوان مرد خاکستری یاد می‌کنند، چون علاقه چندانی به چهره شدن ندارد. همیشه پشت پرده است. او به‌صورت مستقیم از سوی وزارت اطلاعات دو سال قبل به‌عنوان مدیرکل حراست وزارت ورزش به «محمود گودرزی» تحمیل شد. می‌گویند او رابطه‌ای قدیمی با «علی یونسی» وزیر اسبق اطلاعات و مشاور کنونی رئیس‌جمهور دارد و سال‌های جنگ به عنوان یکی از فرماندهان «حفاظت اطلاعات» در سپاه فعالیت داشته. 
اولین بار به او در کردستان لقب «حاج رضا» دادند. وقتی در سپاه کردستان مسئول شناسایی کردهای جدایی‌طلب شد. چهار سال در کردستان بود و بعد به صدا و سیما رفت. او معرف برادرش به مدیران صداوسیما بود و امروز مهم‌ترین پشتوانه «احسان علیخانی» هم محسوب می‌شود. هرچند این مجری صداوسیما، یک بار در جمع خبرنگاران ورزشی مدعی شد چنین مردی را نمی‌شناسد! 
 «رضا حسنی خو» یا همان «رضا علیخانی» و یا به عبارتی طی بیش از دو دهه اخیر «حاج رضا» جزو آموزش‌دهندگان کنونی حفاظت اطلاعات نیروهای مسلح و یکی از اعضای گزینش نیروهای سپاه نیز به حساب می‌آید. جزو معدود مدیرانی است که با وجود بازنشسته شدن، باز هم مسئولیت‌های خود را در سپاه و وزارت اطلاعات حفظ کرده است. 
قدرت کنونی او در وزارت ورزش تا حدی بالا رفته که بسیاری از تصمیمات وزیر و معاونان او را پیش از اجرایی شدن وتو می‌کند و البته در «کمیته تعیین صلاحیت مربیان خارجی» که از سوی «محمود گودرزی» تأسیس شد هم عضو شده است. «حاج رضا» طی یک سال اخیر نظارتی ویژه روی رسانه‌های ورزشی را آغاز کرده و جلساتی هفتگی و پشت درهای بسته با بعضی سردبیران رسانه‌های دولتی را در دستور کارش گذاشته. 
حاج رضا فعلاً مرد خاکستری و تصمیم‌گیرنده اول وزارت ورزش و جوانان است. 

و این چند نفر 
لیست مدیرانی که در ورزش حضور دارند به همین نام‌ها خلاصه نمی‌شود. می‌توان به «اکبر غمخوار» فرمانده لجستیک سپاه و مدیرعامل باشگاه پرسپولیس، محمد رویانیان (انوشیروان رویانیان) مدیرعامل پرسپولیس و فرمانده اسبق سپاه نور و کمیته این شهر، «لطف‌الله فروزنده دهکردی» معاونت نیروی انسانی سپاه پاسداران استان چهارمحال و بختیاری و عضو هیات مدیره باشگاه پرسپولیس، «کریم ملاحی» فرمانده ارشد سپاه پاسداران و فرمانده کمیته استان تهران و مدیرعامل باشگاه‌های پاس، ابومسلم، تراکتورسازی و صبای قم، «حسن تهرانی مقدم» فرمانده صنایع موشکی سپاه و عضو هیئت مدیره باشگاه‌های صباباتری، پیکان و ابومسلم، «ناصر شهسواری» مسئول پشتیبانی بخش موشکی سپاه پاسداران و همین‌طور مدیرعامل باشگاه بسکتبال مهرام، عضو هیئت رئیسه فدراسیون کشتی و مدیرعامل باشگاه داماش، «سید هاشم غیاثی» جانشین فرمانده سپاه امام رضا استان خراسان و همچنین عضو هیات مدیره باشگاه ابومسلم، «ناصر شفق» فرمانده اسبق سپاه و عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال و «سردار عزیزالله محمدی» فرمانده اسبق نیروی زمینی و عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال اشاره کرد.
آنچه مسلم است، فوتبال و ورزش ایران فعلاً از مدیران سپاه لبریز شده.


منبع: ایران وایر

هیچ نظری موجود نیست: