نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۴ آذر ۱۳, جمعه

کاهش شدید آب خزر در یک سال اخیر

daryakhazar52.jpg
مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر از کاهش شدید آب این دریا در سال آبی 94 – 1393 خبر داد اما پیش بینی کرد این روند منفی تا دو سال دیگر متوقف خواهد شد.

به گزارش ایرنا، مرکز یادشده که وابسته به وزارت نیرو است، در تازه ترین گزارش خود که هفته جاری انتشار یافت، اعلام کرد:« میانگین تراز آب دریای خزر در سال آبی(94-1393) برابر 26/89- متر است که نسبت به سال آبی قبل 22 سانتیمتر و نسبت به دو سال قبل 30 سانتیمتر کاهش نشان می دهد. »
بر خلاف سال تقویمی، سال آبی از مهر شروع می شود. از این رو، سال آبی 94 – 93 از مهرماه سال 93 تا پایان شهریور 1394 را در بر می گیرد.
بر اساس اعلام مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر، کاهش 22 سانتیمتری سطح آب در سال گذشته به منزله حدود 85 کیلومتر مکعب موازنه منفی در بیلان آبی دریای خزر می باشد.
بر اساس این گزارش، « از سال آبی (75-74) که حداکثر تراز آب دریای خزر به ثبت رسیده، تاکنون نزدیک به 1/2 متر دریای خزر کاهش تراز آب داشته است.»
با وجود این، مرکز یادشده تصریح کرده است:« علی رغم کاهش تراز آب در طی سالهای اخیر هم اکنون سطح آب دریای خزر نسبت به پایین ترین تراز آب آن طی 500 سال اخیر که در سال 1357 اتفاق افتاد، حدود 1/3 متر بالاتر قرار دارد. »
مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر، این نتایج را از بررسی و تحلیل داده های دریافتی خود از ایستگاههای ترازسنجی مستقر در سواحل جنوبی دریا بدست آورده است که در چهار نقطه آشوراده در استان گلستان، بندر امیرآباد و بندر نوشهر در استان مازندران و بندر انزلی در استان گیلان قرار دارند.
این مرکز علل کاهش تراز آب دریا را در سال گذشته، ادامه تأثیر خشکسالی سال های قبل در حوضه آبریز خزر و کاهش بارش و در نتیجه کاهش آبدهی رودخانه های منتهی به دریای خزر و مهمترین آنها رودخانه ولگا بیان کرده است.
بر اساس این گزارش، دبی رودخانه ولگا که حدود 80 درصد آب دریای خزر را تأمین می کند، در دوره پرآبی و در بهار سال 2015 میلادی برابر 65/5 کیلومترمکعب بود که 24 درصد از دوره مشابه سال قبل کمتر است و برابر 60 درصد دبی نرمال ولگا براساس میانگین (1990-1960) میلادی این رودخانه می باشد.
مرکز یادشده در عین حال به استناد گزارش کمیته هماهنگی آب و هواشناسی کشورهای حاشیه دریای خزر (CASPCOM) پیش بینی کرده است تغییرات تراز آب دریا از سال 2017 میلادی از حالت منفی به مثبت تغییر خواهد کرد.

دریای خزر با 371 هزار کیلومتر مربع وسعت ، سه میلیون و 626 هزار کیلومتر مربع حوضه آبریز و عمق میانگین 170 متر، پنج کشور را در ساحل خود دارد که ایران در جنوب، روسیه در شمال و شمال غرب، قزاقستان و ترکمنستان در شرق و جمهوری آذربایجان در غرب آن واقع شده اند.

هیچ نظری موجود نیست: