نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۴ تیر ۲۱, یکشنبه


خشکیدگی چشمه طاق بستان

 جدیدترین رخداد، چشمه های طاقبستان که بخشی از هویت اصلی این اثر ملی هستند، شب جمعه گذشته   در کمتر از ۴۰ دقیقه خشکیدند و ثبت جهانی این اثر تاریخی را با مشکل جدیدتری روبه رو کردند.
سراب طاقبستان در کمتر از ۴۰ دقیقه به طور کامل محو شد
نگهبان شیفت شب محوطه تاریخی طاقبستان در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: نیمه های شب درحال قدم زدن در محوطه بودم که یکباره با صحنه ای عجیب و به دور از تصور مواجه شدم و آنقدر در بهت و حیرت بودم که فراموش کردم از این صحنه فیلمبرداری کنم.
چشمه طاق بستان 4
شهبازی افزود: سطح آب هر دو چشمه در مقابل چشمان من و چندی دیگر از افراد شیفت به سرعت پایین می رفت و انگار نیرویی مکنده در زیر چشمه ها، آب را به سمت زمین می کشید، نهایتا در کمال ناباوری، سراب طاقبستان در کمتر از ۴۰ دقیقه به طور کامل محو شد.

خشکیدن چشمه های طاق بستان ثبت جهانی آن را با خطر جدی رو به رو کرده است
گرچه با مشکل خشکسالی روبه رو هستیم اما تاکنون سابقه نداشته است که چشمه های طاقبستان به طور کامل خشک شود
.
چشمه طاق بستان 2
چاه عمیق تنگه کنشت بر خشکیدن چشمه طاق بستان
 تأثیرگذاری چاه عمیق تنگه کنشت بر خشکیدگی چشمه های طاق بستان عنوان کرد: کاهش ۴۶ درصدی بارش باران و عدم بارش برف در سال آبی ۹۴ و همچنین گرمای هوا موجب خشکیدگی چشمه های طاق بستان شده است.
نوسان آب طبیعت چشمه کارستی طاقبستان است، به طوریکه در برخی از ماه ها این چشمه طغیان آب داشته و در ماه هایی چون آبان ۹۱ و ۹۲ آبدهی اضافی به صفر رسیده است
چشمه طاق بستان 1
به گزارش خبرنگار مهر، روستای طاقبستان که قدمتی دیرینه دارد و در حدود ۳۰۰ خانوار را در خود جای داده است، به دلیل داشتن حق آبه از چشمه های طاقبستان، مستقیما از خود چشمه تأمین آب می شدند که در پی خشکیدگی آن، با مشکلی حاد روبه رو شده اند.

هیچ نظری موجود نیست: