نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۴ تیر ۵, جمعه

آبیاری ۳۰ هزار هکتار در جنوب تهران با آب فاضلاب آلوده

آبیاری ۳۰ هزار هکتار در جنوب تهران با آب فاضلاب آلوده

EE47E80E-E5AD-421B-9B8B-99AF280F031A_w640_r1_s.jpg
رادیو فردا: در حالی که پیش از این مسئولان وزارت بهداشت از آبیاری «دو هزار هکتار» زمین کشاورزی تهران با فاضلاب خبر داده بودند، یک مقام شهرداری تهران می‌گوید که «۲۵ تا ۳۰ هزار هکتار» از زمين‌های جنوب تهران با «آب فاضلاب آلوده» آبیاری می‌شود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی، علی‌محمد شاعری، رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران، روز پنج‌شنبه، چهارم تیر، تاکید کرد که در این زمین‌ها سبزیجات کاشته می‌شود و آبیاری آنها با فاضلاب «آسیب‌های جدی به مردم می‌‌رساند».
پیش از این بارها مسئولان دولتی و برخی از نمایندگان مجلس درباره استفاده از فاضلاب برای آبیاری زمین‌های کشاورزی در جنوب تهران هشدار داده بودند.
در همین حال کاظم ندافی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، در تاریخ ۱۳ مرداد ۹۳ خبر داده بود که سال ۸۹ هشت هزار هکتار زمین در تهران با فاضلاب آبیاری می‌شده و این رقم در حال حاضر به یک‌چهارم تقلیل یافته ‌است.
خبرگزاری کار ایران، ایلنا، نیز روز شنبه، ۱۵ شهریور همان سال، در گزارشی از آبیاری برخی از زمین‌های کشاورزی شهرری و ورامین با فاضلاب خبر داده و افزوده بود که طبق آمار رسمی در نزدیک به ۵۰ درصد از این مزارع، برنج کشت می‌شود.
خبرگزاری ایلنا در گزارش خود کمبود آب و ارزان بودن را از دلایل آبیاری زمین‌های کشاورزی با فاضلاب ذکر کرده‌ بود.
به گزارش این خبرگزاری، هزینه استفاده از آب چاه برای سه هکتار در طول یک سال سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و هزینه استفاده از آب فاضلاب در همین مقدار زمین تنها یک میلیون تومان است.
حسین نقوی حسینی، نماینده ورامین در مجلس، روز دوشنبه، ۱۷ شهریور ۹۳، از کشت برنج در جنوب تهران با استفاده از فاضلاب خبر داده و گفته بود که برخی مزارع سبزیجات هم با فاضلاب آبیاری می‌شوند.
این در حالی است که به گفته عابد فتاحی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس، بسیاری از بیماری‌های روده‌ای و گوارشی از جمله «سالمونلا»، «کمپیلوباکتر» و «آمیب» از طریق آب فاضلاب به سبزی و از طریق خوردن سبزی به بدن افراد منتقل می‌شود.
در همین حال حسین هاشمی، استاندار تهران، روز دوشنبه، ۲۹ اردیبهشت ۹۳، تهدید کرده بود که هر واحدی که از آب آلوده و فاضلاب برای آبیاری محصولات کشاورزی استفاده کند، تخریب خواهد شد.

آقای هاشمی در تیرماه همان سال نیز گفته بود که ۸۰ تا ۹۰ درصد زمین‌های کشاورزی استان تهران با آب تصفیه شده آبیاری می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست: