نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۴ خرداد ۱۷, یکشنبه

زاگرس در خاکسترِ «شلم»/ ۹۰ هکتار از بلوطستان ذغال شد

 زاگرس در خاکسترِ «شلم»/ ۹۰ هکتار از بلوطستان ذغال شد

آتش سوزی وسیع در جنگلهای زاگرس ایلام

ایلام- آتش سوزی ۲۴ ساعته «شلم» که خاموش می شود آنچه روی دست بام شهر ایلام باقی مانده بلوطستان سوخته ای است که مدیرکل منابع طبیعی می گوید ۹۰ هکتار از این عرصه جنگلی بر اثر آتش سوزی خاکستر شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، خیرالله آذر کردار ظهر شنبه در جمع خبرنگاران و رسانه های گروهی اظهار داشت: آتش سوزی منطقه شلم خوشبختانه با همکاری مردم و نیروهای امدادی به طور کامل مهار شده است.
وی بیان داشت: در این آتش سوزی به ۹۰ هکتار از عرصه های جنگلی این منطقه خسارت وارد شده است.
آذرکردار اظهار داشت: زیر سه درصد عرصه های جنگلی که در این منطقه دچار آتش سوزی شده است را درختان سبز تشکل می دهد و ۲۵ درصد از عرصه خسارت دیده مربوط به درختان خشک بوده است.
این مسئول با تاکید بر اینکه بخشی از عرصه هایی که دچار حریق شده، منطقه حفاظت شده بوده است افزود: علت اصلی طولانی شدن این حادثه در واقع صعب العبور بودن منطقه بوده است.
وی با بیان اینکه آتش سوزی «شلم» سهوی بوده و به هیچ عنوان عمدی در کار نبوده است در مورد دیگر آتش سوزی های رخ داده طی روزهای گذشته نیز افزود: موارد دیگر آتش سوزی در دیگر مناطق استان هم خاموش شده که البته ناچیز بوده است.
آذرکردار بیان داشت: در ایام تعطیلات ۳۰ درصد مردم استان ایلام به دامن طبیعت می روند که از مردم تقاضا داریم هنگام روشن کردن آتش و بعد از آن از خاموش شدن آتش اطمینان پیدا کنند.
وی با بیان اینکه کنترل و پیشگیری از آتش سوزی در استان نیازمند فرهنگ سازی است گفت: از همه مردم استان به خاطر همکاری برای خاموش و مهار آتش در منطقه شلم تشکر و قدردانی دارم.
بنابراین گزارش عصر روز پنج شنبه هفته گذشته به دنبال بی احتياطی عوامل انسانی حريق جنگل های چغاسبز ایلام را فرا گرفت كه دامنه این حادثه به كوه شلم كشيده شد، کوهی که در نزدیکی شهر ایلام قرار داشته و با ارتفاع بالای دو هزار متری به نوعی بام این شهر محسوب می شود.
وضعیت آتش سوزی شلم به گونه ای بود که عمده مردم به راحتی می توانستند گسترده و وسعت آتش سوزی را از داخل شهر مشاهده کنند به طوریکه با استمرار حریق آتش و دود بخش وسيعی از آسمان ايلام را در بر گرفت.
به رغم اینکه از لحظات ابتدايی گروه های امدادی، يگان حفاظت منابع طبيعی و محيط زيست، بسيج، شهرداری و آتش نشانی و نیروهای مردمی برای خاموش كردن آتش در محل حادثه حضور يافتند اما با توجه به قرارگیری محل آتش سوزی در ارتفاعات به دليل خشک بودن علف ها و وزش باد دامنه آتش بخشهایی از جنگل های زيبای شلم را طعمه خود كرد.




کوه شلم به عنوان یکی از عرصه های جنگلی منحصر به فرد ایلام از داشته های زاگرس زیبا محسوب می شود، رشته کوهی که ۱۱ استان کشور را در خود جای داده است به طوریکه جنگلهای بلوط از منتهی الیه شمال غربی ایران آغاز و سپس غرب و جنوب غرب ایران را طی می کنند.
این در حالیست که استان ایلام به عنوان عروس زاگرس میزبان یکی از غنی ترین رویشگاه های اصلی گونه منحصر به فرد بلوط در غرب کشور است که بخش عمده ای از مساحت این استان را در بر گرفته است.
مطابق اظهار نظر متولیان امر استان ایلام ۶۴۰ هزار هکتار جنگل دارد که۹۰ درصد آن را درختان بلوط تشکیل می دهد.
در سالهای اخیر جنگلهای محدوده زاگرس از جمله جنگلهای بلوط ایلام تهدیدات بسیاری را تجربه کرده و در این بین بخش عظیمی از وسعت این جنگلهای ارزشمند به دلیل وقوع آتش سوزی های متعدد از دست رفته اند.
وضعیت آتش سوزی ها در ایلام در حالیست که نزدیک به ۸۰ درصد توپوگرافی این استان را مناطق کوهستانی و سخت گذر به خود اختصاص داده است تا عمده جنگلهای بلوط در ارتفاعات قرار داشته باشد و همین امر کار اطفای حریق در مواقع حادثه را با مشکل مواجه می کند.

این در حالیست که در حادثه آتش سوزی کوه شلم بعد از گذشت ساعت های از وقوع آتش سوزی در ظهر روز جمعه بالگرد امدادی هلال احمر در ایلام مستقر شد تا برای هلی برد نیروها به محل حادثه کمک کار دستگاههای مرتبط باشد.

هیچ نظری موجود نیست: