نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۴ خرداد ۲۶, سه‌شنبه

مجسمه تخریب‌شده بودا در افغانستان با هولوگرام زنده شد + عکس


مجسمه‌های بودای بامیان افغانستان که 14 سال پیش توسط طالبان تخریب شد، هم‌اکنون به کمک فناوری پروژکشن سه‌بعدی یا همان هولوگرام دوباره زنده شده‌اند.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از LionsRoao، در ماه مارس 2001 طالبان دو مجسمه بودای بامیان را که در دل کوه در استان بامیان افغانستان ساخته شده‌ بودند، تخریب کرد.

این دو مجسمه به بلندای ۵۳ و ۳۵ متر، در کنار مجموعه‌ای از بناهای تاریخی در این محل برای زمانی طولانی از جاذبه‌های اصلی گردشگری در افغانستان بودند. تندیس کوچکتر در سال ۵۰۷ میلادی و تندیس بزرگتر در سال ۵۵۴ میلادی ساخته شده ‌است.

حال این اثر بزرگ هنری به وسیله پروژکتور سه‌بعدی بازسازی شده است. این پروژکتور توسط دو محقق چینی، جانسون یو و لیام هو ساخته شده است و قبلا در چین برای بازسازی برخی آثار هنری مورد استفاده قرار گرفته است. این دو مخترع در سال 2001 از جریان تخریب این آثار هنری اظهار تاسف و از دولت افغانستان و یونسکو درخواست کردند که با کمک این پروژکتور این اثر را به صورت مجازی و سه‌بعدی (هولوگرافیک) برگردانند.

حال با اجازه یونسکو و دولت افغانستان، تصویر سه‌بعدی مجسمه‌های بودای بامیان درون صخره‌هایی که در گذشته آنها را در خود جا داده بودند، انداخته شده است.

گفته می‌شود که 120 هزار پروژکتور در این پروژه مورد استفاده قرار گرفته‌اند و مردم از 150 منطقه مختلف برای دیدن این مجسمه هولوگرافیک آمدند و به جشن و پایکوبی مشغول شدند.

درست است که این مجسمه‌ها که روزی سمبول و نماد کارهای هنری تاریخ بشر بود، دیگر به صورت فیزیکی وجود ندارند با نورافکنی سه‌بعدی خاطره آنها در یادها زنده می‌شود و از فراموش شدن تاریخ در این منطقه از جهان جلوگیری خواهد شد.


تندیس قبل و بعد از تخریب یکی از تندیس‌ها





هیچ نظری موجود نیست: