نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۳ اسفند ۲۸, پنجشنبه

اعدام‌های یواشکی

در روزهای پایانی سال ۹۳ آخرین گزارش سالانه‌ سازمان حقوق بشر ایران منتشر شد. طبق این گزارش در یک‌سال گذشته ۲۶ زن در زندان‌های ایران به دار آویخته‌ شدند. زنانی که در اکثر پرونده‌ها هویت‌شان مشخص نیست. هشت نفر آن‌ها متهم به قتل بوده و ۱۸ تن دیگر در ارتباط با مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند. بیشتر موارد قتل، شوهرکشی گزارش شده و سه نفر نیز به انگیزه‌ دفاع از «ناموس» مرتکب قتل شدند. از میان این تعداد که مورد تایید سازمان حقوق بشر ایران است٬ تنها دو اعدام توسط منابع رسمی جمهوری اسلامی اعلام شده است.
edam
محمود امیری‌مقدم، رییس این سازمان در توضیح پرونده‌های اعدام‌ شده‌ها گفته: «داستان زندگی این زن‌ها خیلی تلخ است. طبق اطلاعات ما زنانی که به اتهام مواد مخدر اعدام می‌شوند، خانواده‌های فقیری دارند و همین مساله، عامل کشیده شدن آن‌ها به چنین کارهایی ا‌ست. به طور مثال یکی از اعدام شده‌ها زنی‌ بود که به ازای مبلغ ناچیزی قبول کرده بود بسته‌ای مواد مخدر را به مکان دیگری منتقل کند. اما این نمونه‌ها به اتهام قاچاق مواد مخدر اعدام می‌شوند».
در سال گذشته زنی به همراه پسرش، عثمان دهمرده به جرم مواد مخدر اعدام شد. عثمان زیر ۱۸ سال داشت و هر دوی آن‌ها همزمان در دی‌ماه ۹۳ در زندان زاهدان به دار آویخته شدند.
در گزارش این سازمان همچنین به پرونده‌های زنانی که به جرم قتل٬ به قصاص محکوم شدند، اشاره شده. زنی که با همسرش به دلیل از دست دادن دارایی‌هایشان تصمیم به «خودکشی» گرفته بودند اما زن پس از کشتن همسرش، از خودکشی منصرف شده بود.
طبق این گزارش در سال گذشته اعدام‌ها در ایران ۳۰ درصد افزایش یافته است.

هیچ نظری موجود نیست: